פייסבוק פועלת כדי שבעלי פרופילים שיוסרו יקבלו הסבר לגבי סיבת החסימה ויתאפשר להם להגיש ערעור נגדה- כך טענה היום הלוביסטית של פייסבוק ג'ורדנה קוטלר בישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. הדיון נערך ביוזמת חברת הכנסת רויטל סויד בעקבות חשיפת עיתון הגארדיאן מלפני כמה ימים בנושא מדיניות הצנזורה שמפעילה פייסבוק בין היתר בכל הקשור להכחשת תכני שואה.

"המצב כיום הוא כמו שנחייה במדינה ולא נדע מה חוקיה" אמרה סוויד בדיון ודרשה מפייסבוק לחשוף את כללי הצנזורה שלה . לדבריה הצנזורה של פייסבוק שמדיניותה לא חשופה לציבור, איננה עקבית ולא תמיד נמצאת בהלימה לכללים שהיא מצנזרת כשלעיתים תכני אלימות ומין לא מוסרים. "ביקשתי לקיים את הדיון כדי שאחת ולתמיד נדע מה הכללי הזו שהיא מעצמה ולא ניתקל בחומה".

יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב לא חסך ביקורת מפייסבוק ואמר שהרשת רואה עצמה כגוף שהכללים לא חלים עליו. "הדברים צריכים להיות שקופים, ברורים, שיוונים. שנבין מי קובע, איך קובעים. הכללים צריכים להיות ברורים ומתומצתים. הציפייה שלנו מפייסבוק היא להתכנס לשם ואנחנו מצפים לשמוע כיצד. בנוסף נבקש לקבל את נתוני ההסרה של פרופילים ועמודים ונבקש התייחסות מהירה וברורה יותר לפגיעה במשתמשים" אמר מקלב.

למרות הביקורת הפגין מקלב הבנה לדואליות שיש לגולשים לגבי התכנים המופיעים ברשת החברתית: "אנחנו רוצים ליהנות מהכל, שיהיה חופשי ושאף אחד לא יגיד לנו מה לעשות ואם יהיו מגבלות אנחנו מיד נתקומם, מצד שני אנחנו רוצים פיקוח והסרה, תלוי באיזה צד אנחנו באותו רגע. לכן אנחנו מבקשים להבין אם יש מדיניות מהי ומי קובע את המדיניות, יש איזו מועצת חכמי פייסבוק? יש שם אנשי רוח, אקדמיה, אנשי ציבור? מי קובע את המדיניות? אנחנו מבקשים מדיניות ישראלית, אבל אם יש הכחשת שואה אנחנו מבקשים שיהיו גם אמות מידה עולמיים. יש פה שאלות כבדות משקל ואנחנו מבקשים לדעת מה האחריות של מתווכי הרשת, צריך לקבוע כללים, להקים מסגרת, גם אם מאוד רחבה, אנחנו מבקשים לדעת אותה, לשקף אותה, למדוד אם היא שוויונית, אם היא לא מפלה. שקיפות היא המפתח".

ואילו ח"כ דב חנין טען "העולם המשפטי שלנו מכיל מאות שנים של מאבק על חופש ביטוי מול השלטון, אנחנו חיים בחברה ליברלית יחסית בזכות המאבק הזה. המדיניות של פייסבוק לקבוע מה ראוי ומה לא ראוי, היא מדיניות שלא נעשתה בדיון פתוח, שהציבור כולל ציבור משתתפי פייסבוק לא יכלו להשתתף בה. צריך לעמוד לצד חופש הביטוי מול התאגידים כמו שאנחנו ניצבים לצד חופש הביטוי מול השלטון".

כאמור מי שסנגרה על פייסבוק הייתה ג'ורדנה קטלר, מנהלת מדיניות פייסבוק ישראל שחזרה על הטענה המשמשת את פייסבוק לעיתים קרובות על חוקי הקהילה שמפורסמים באתר המהווים לכאורה את הכללים המטווים את ההתנהלות מול משתמשי הרשת לדבריה "רוב הכללים מפורסמים במסמך המדיניות שלנו באתר. יש את כללי הקהילה שלנו, אין מספיק מודעות לכללים הללו הקהילה ואנחנו חושבים על דרכים להנגיש אותם לישראלים. התחלנו לעשות זאת באמצעות פוסטים ונמשיך בכך. מול האענה כאילו פייסבוק משנה מדיניות רק בלחץ ציבורי אמרה קטלר : "זו הדרך שלנו להבין מה טוב ומה לא טוב ואיך לשפר. לפני שבועיים הוצאנו תוכן תחת הכותרת" שאלות קשות " באתר שלנו, זו הדרך שלנו להיות יותר שקופים ".

 

בהתייחסה למסמכים על מדיניות הצנזורה של הרשת שנחשפו בגרדיאן אמרה קטלר : "מה שנחשף בגרדיאן זה חלק מהחומרים שמקבלים העובדים בהכשרה שלהם, זו לא התמונה המלאה. רואים שם איך אנחנו מתייחסים ברצינות לכל פוסט וכמה אנחנו רוצים לשמור על הקהילה שלנו. יש הרבה חשיבה איך ניישם את מה שיש שם. בכל חוק צריך פרשנות, הצוות שלנו רואה כל פוסט וצריך לראות אם זה פוגע בקהילה או לא. מי שהדליף הדליף חלק, אנחנו גם לא רוצים לחשוף דבר כזה כדי שהוא לא ינוצל לרעה על ידי גורמים שליליים".

הדיון עסק בחלקו גם במדיניות ההסרה של פרופילים ועמודים מצד פייסבוק ובהעדר התראות או הסברים בסיבות המביאות לחסימה . התנהלות מסוג זה ע"פ קלטר היא תוצאה של עומס: " הסיבה שאין נימוק היא בשל כמות הדיווחים המגיעים אלינו והעומס, אבל אנחנו עובדים על זה שלאנשים יהיה יותר מקום לערער בצורה מפורטת ושיובן להם מה הם לא עשו נכון. שמי שיוסר יקבל הסבר - זה היה בשל עירום, בשל שטנה וכדומה.