אישור החוק הספרדי המעניק אזרחות ספרדית לצאצאיהם של מגורשי ספרד לפני שנתיים עורר עניין רב ורעש תקשורתי ברחבי העולם. מאז אותם פרסומים החלה התעניינות הולכת וגוברת גם בקרב ישראלים ממוצא ספרדי החולמים על קבלת אזרחות זרה - יוקרתית במיוחד - אזרחות אירופאית.

הוכחת הזכאות לאזרחות ספרדית כרוכה באיתור מסמכים ובמחקר גנאולוגי על מנת להוכיח את הקשר ההיסטורי של המבקש לספרד וכן לעבור מבחנים בספרדית הבוחנים את הידע של המבקש בספרדית, וכן ידע בסיסי על חוקת ותרבות ספרד. המבחנים בספרדית הם המכשול העיקרי של חלק ניכר ממבקשי האזרחות הספרדית אולם לאלו שסבורים שלא יעמדו במבחן מהסוג הזה ולא מעוניינים ללמוד ספרדית, קיימת אפשרות נוספת, פשוטה יותר, התופסת פופולריות גדולה בקרב הישראלים - האזרחות הפורטוגלית.

ההליך להוצאת דרכון פורטוגלי אינו מיועד לעשירים בלבד כפי שנהוג לחשוב אם כי הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרות שונות ומסמכים וגם בשכר טרחה לעו"ד שילווה אתכם וישפר משמעותית את הסיכויים שלכם לקבלת האזרחות.

ניתן להשיג עסקה הכוללת בחובה גם את האגרות וההוצאות השונות וגם את שכר הטרחה בסכומים הנעים בין 10,000 ל-13,000 שקל, והתשלום לרוב משולם באופן הדרגתי עם התקדמות התהליך עד קבלת האזרחות.

בין המסמכים הנדרשים לצורך הגשת בקשה הם תעודת יושר - אישור מהמשטרה על העדר עבר פלילי או תיקים תלויים ועומדים כנגד המבקש. אורכו של התהליך (גם בהוצאת דרכון ספרדי וגם בפורטוגלי) נע בין שנה וחצי לשנתיים.

חשוב לציין כי ישראלים שיקבלו את האזרחות הנחשקת הפורטוגלית או הספרדית יוכלו לטוס לארה"ב ללא צורך בהוצאת ויזה. החוק הספרדי יהיה בתוקף עד לאוקטובר 2018, כאשר לפרלמנט הספרדי יש אפשרות להאריך את תוקפו בשנה נוספת. החוק הפורטוגלי עם זאת אינו מוגבל בזמן.