אל תעצרו את הדפוס: Highcon גייסה 20 מיליון דולר

החברה, שנחשפה ב"גלובס" לפני שנה ומפתחת מדפסות דיגיטליות, גייסה מקרן JVP ומקרן ההון סיכון של בני לנדא שהשקיעה בה מתחילת דרכה

חברות הטק הישראליות ממשיכות לגייס כאילו אין מחר. מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת יוני גויס סך של קצת מעל 400 מיליון דולר, וזאת כאשר ברבעון השני כולו (שיסתיים השבוע) כנראה שההיקף יעמוד על קצת מעל 900 מיליון דולר. כלומר, בחודש אחד גויס מעל מחצית מהסך של כל הרבעון כולו.

המגייסת היומית היא חברת הדפוס הדיגיטלי Highcon שגייסה 20 מיליון דולר, בהובלת קרן JVP ובהשתתפות המשקיעים הקיימים ובראשם Landa Ventures של בני לנדא, יזם הדפוס הדיגיטלי הישראלי המצליח ביותר, ו-LR Group. מהקמתה גייסה החברה 60 מיליון דולר. Highcon נחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני שנה.

החברה הוקמה על ידי שני יוצאי אינדיגו, ולנדא ונצ'רס החזיקה בה עד לפני שנה כרבע מהון מניותיה. "אני והשותף שלי להקמת החברה, מיכאל צימר, עבדנו 18 שנה באינדיגו והבנו שהתעשייה רוצה ללחוץ על כפתור ולקבל מוצר מוגמר ולא רק נייר מודפס", הסביר לנו לפני שנה אביב רצמן, מנכ"ל ומייסד Highcon, על הרקע להקמתה לפני 8 שנים. "כדי להדפיס משהו שהוא צורני, בעל צורה, צריך תבנית. זו טכנולוגיה בת 150 שנה שלא השתנתה הרבה, ואנחנו ראינו הזדמנות להפוך אותה מאנלוגית לדיגיטלית".

רצמן הסביר כי בכל תבנית יש סכינים שחותכות וסכינים שעושות את קווי הקיפול של האריזות, "וכל התהליך הזה נעשה על ידי דפיקה של פטישים וכדומה, בצורה די פרימיטיבית. אנחנו החלטנו לאפשר לבצע את החיתוך על ידי קרני לייזר ואת הקיפול על ידי הזרקת פולימרים". כך נולדה המכונה הראשונה של החברה, ויותר מאוחר פותחו אחרות. "את מכניסה קובץ ומקבלת מוצר מוגמר וזה נכון לא רק בשוק האריזות. זה נכון לשוק הדפוס המסחרי, כרטיסי ביקור ועוד. כל דבר שיש בו חיתוך צורני, אפילו שהוא שטוח".

מהודעת החברה מהיום עולה כי "שוקי היעד המרכזים של Highcon הם שוק מוצרי הדפוס המסחרי, שהיקפו מוערך על ידי חברת המחקר Pira ב-167 מיליארד דולר בשנה, ושוק אריזות הקרטון שהיקפו מוערך ב-82 מיליארד דולר בשנה. החברה, שעד כה מכרה מעל 50 מכונות בשווקים גלובליים ביניהם צפון אמריקה, אירופה ואסיה, מתכננת הרחבת פעילות לשווקים נוספים בעולם ולתחומים חדשים".

סל המוצרים הנוכחי של החברה כולל 3 מכונות המותאמות לדרישות יצור שונות וסוגי לקוחות שונים, וכן מערכת להזמנת אריזות לפי דרישה דרך האינטרנט. הפתרון של החברה ממיר תהליכים של שבועות וחודשים לשעות ספורות.

"ההשקעה החדשה ב-Highcon היא צעד משמעותי נוסף לתעשיית הדפוס העולמית, וחיזוק נוסף למגמה בשני העשורים האחרונים של חדשנות דיגיטלית לדפוס שמקורה בישראל", אומר רצמן בהודעת החברה. "לאחר שתעשיית הדפוס העולמית אימצה פתרונות דפוס דיגיטליים, שהומצאו על ידי חברות ישראליות, Highcon ממשיכה מסורת זו ופותרת את החלק שנותר אנלוגי".

"ההשקעה ב-Highcon תהיה הזרז שיוביל לצמיחתו של ענק חדש בעולם הדפוס", אומר רפי קסטן, שותף-מנהל בקרן JVP. "האסטרטגיה שלנו מתמקדת בהשקעה בחברות בעלות פוטנציאל לשנות שווקים גלובליים באופן משמעותי, ו-Highcon הוכיחה ללא עוררין שהיא בדרך לעשות כן".

לא צריך IPO: בעלי המניות ב-Trax מכרו מניות ב-32 מ' ד'

הנה עוד חברה שהשלימה השבוע גיוס הון לא קטן ושילבה בתוכו הצעת מכר של בעלי מניות, כמו שמקובל בחברות טק צעירות ומצליחות: Trax Image Recognition גייסה לקופתה 32 מיליון דולר ובעלי מניות בה מכרו מניות בהיקף דומה. זהו סבב גיוס D של החברה. את סך ההשקעה, 64 מיליון דולר, הובילה קרן הפרייבט אקוויטי וורבורג פינקוס. מהקמתה גייסה החברה כמעט 130 מיליון דולר - היקף גיוס די מכובד שמאותת על שוויה "על הנייר".

בעקבות הגיוס, תיהפך וורבורג פינקוס למשקיע המוסדי הכי גדול בחברה.

Trax התאגדה בסינגפור ולא בישראל, ולפי רשם החברות בעלת השליטה בה היא חברת אם סינגפורית ולכן לא ניתן לדעת במדויק מי הם בעלי המניות המוכרים. סביר מאוד להניח כי מדובר בשני מייסדי החברה, יואל בר-אל (שמכהן מנכ"ל) ודרור פלדהיים (שמכהן סמנכ"ל מסחרי), ומשפחות מרחבי העולם שהשקיעו בה במסגרת Family Office.

רכישת חברה מתחרה

לפי הידוע, החברה תשתמש בהון שגייסה כדי לרכוש חברה מתחרה וכדי להשקיע בשת"פ עם חברת נילסן.

בעבר, הסבירו לנו מייסדי החברה את פועלה: "דרך טכנולוגיה שפיתחנו של עיבוד תמונה, מה שלמעשה נקרא למידת מכונה (Machine learning), אנחנו יכולים לקחת את העולם הפיזי שסביבנו, בעיקר בענף הקמעונאות, ולהפוך אותו למידע שאפשר לתקשר איתו. ספציפית יותר, אנחנו לוקחים תמונות של שטחי מדף ברשתות שיווק ויכולים בזמן אמת להפוך אותו למידע סטטיסטי.

הפתרון מיועד לספקים עצמם, כמו יצרני מזון ומשקאות, שרוצים לדעת איך המוצרים שלהם מוצגים על המדפים, והן לרשתות השיווק שצריכות לדעת איזה מוצרים חסרים והן לצרכנים כמונו שנניח מחפשים מוצר כלשהו ורוצים לדעת האם הוא קיים במלאי".

Highcon

שנת הקמה: 2009

מה החברה עושה: פתרון חיתוך וקיפול דיגיטלי לתעשיית הדפוס

מייסדים: אביב רצמן ומיכאל צימר

סך גיוסי הון עד כה: 60 מיליון דולר

מספר עובדים: 100 (מתוכם 80 בארץ)

בעלי מניות עיקריים: קרן JVP, קרן Landa Ventures של בני לנדא, ו-LR Group

מקור: IVC אונליין והחברה עצמה