אחרי שנה וכמעט 5 חודשים, שבהם ישב במאסר בכלא מעשיהו, יצא היום (א') ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לחופשי.

אולמרט יצא את שערי הכלא בשעת בוקר מוקדמת, כשהוא מלווה במאבטחים, ונסע לביתו במרכז תל-אביב, שם המתינו לו בני משפחתו וכמה מחבריו הקרובים.

מחוץ לביתו הנוסף של אולמרט, הסמוך לישוב מוצא שבפאתי ירושלים, נאספו כמה תומכים של אולמרט שהניפו שלטי תמיכה בראש הממשלה לשעבר. "אהוד, עוד יש הרבה אנשים שמעריכים, מוקירים ואוהבים אותך", נכתב על אחד השלטים.

מנגד, העיתונאי דן מרגלית, חברו לשעבר של אולמרט, שהפך לאויבו המר, מתח ביקורת על אולמרט. "פניו של אולמרט לפעילות ציבורית. הוא כמובן לא יכול ללכת לכנסת, אבל הוא ינסה למצב את עצמו כפרשן בכיר ולדבר על ארדואן ועל הפלסטינים, כדי להשכיח את שולה זקן, השוחד והמעטפות", אמר מרגלית בראיון לגלי צה"ל.

מרגלית טען כי אולמרט ינסה לחזור לחיים הציבוריים וינסה להשכיח את העברות החמורות שהוא עשה. "אני חושב שהוא עדיין לא עשה חשבון-נפש עם עצמו, מה בכל זאת קרה לו, כי הוא היה לוחם אדיר בשחיתות בתחילת דרכו".

בתוך כך, אולמרט הגיש בקשה לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, לביטול ההגבלות המוטלות עליו בתקופת היותו אסיר ברישיון (עד תום תקופת המאסר המקורית שהוטלה עליו של 27 חודשים). בתקופה זו אולמרט נדרש, בין היתר, להתייצב פעמיים בשבוע בתחנת המשטרה, ונאסר עליו לצאת מהארץ.

יצוין כי בהחלטתו מהחודש שעבר לדחות את בקשתו של אולמרט לחנינה, רמז ריבלין כי בכוונתו לבטל את ההגבלות על אולמרט לאחר שחרורו.

בהחלטתו מ-27 במארס השנה ציין הנשיא כי אולמרט צפוי לעמוד בפני ועדת השחרורים, אשר תדון בבקשתו לשחררו בעבור שני שליש מתקופת מאסרו. "במקרה שתתקבל בקשתו לשחרור בתום שני שליש מתקופת מאסרו, הרי שלאחר ששילם את חובו לחברה ועקב זכויותיו הרבות, ישקול הנשיא בחיוב להעמיד את העונש על תקופת מאסרו זו", מסר ריבלין.

אם ריבלין אכן יקבל את בקשת אולמרט, משמעות הדברים היא שאולמרט לא יהיה "אסיר ברישיון", ויהיה מותר לו לטוס לחו"ל, לעשות עסקים ולהמשיך את חייו כרגיל וללא תנאים מגבילים.

במקביל, הפרקליטות ממשיכה להתלבט האם לפתוח בחקירה הפלילית נגד אולמרט בגין פרשת הוצאת המסמכים הסודיים מהכלא, או לסגור את התיק. ההתלבטות בפרקליטות גדלה בשל הביקורת שהעבירה ועדת השחרורים על שירות בתי הסוהר והמלמ"ב בכל הנוגע לטיפולם במסמכים שהוציא אולמרט מהכלא.

שחרורו המוקדם של אולמרט ממאסרו התאפשר כזכור לאחר שוועדת השחרורים בראשות השופטת רחל גרינברג קיבלה ביום חמישי האחרון את בקשתו של אולמרט לניכוי שליש ושחרור מוקדם ממאסרו, אותו הוא מרצה מ-15 בפברואר 2016 בגין הרשעותיו בעבירות שחיתות.

הוועדה דחתה בנחרצות את עמדת הפרקליטות כי יש לדחות את בקשת אולמרט לשחרור מוקדם בשל התנהגותו בפרשיית הוצאת דפי ספרו הכוללים מידע סודי מהכלא ב-17 במאי. הוועדה כתבה כי "למעט עבירת המשמעת בהוצאת המסמכים מ-17 במאי, התנהגותו של אולמרט הייתה ללא דופי".

הוועדה ציינה כי אין חולק שכתיבת הספר האוטוביוגרפי עליו עמל אולמרט הסתיימה לפני מספר חודשים, וכי במרוצת חודשי המאסר מסר אולמרט את הדפים הכתובים בכתב-ידו לעו"ד אלי זהר, שהעביר את החומר להוצאת "ידיעות ספרים" ומשם לצנזורה.

לדברי הוועדה, "כך עברו דפי הספר במשך חודשים מן הכלא וחזרה באופן גלוי ולעיני הסוהרים. ההיגיון והשכל הישר מחייבים כי התנהלות זו הייתה על דעת מפקדת האגף ומפקד הכלא ומן הסתם בידיעת גורמי אכיפת ביטחון המידע".

מאוחר יותר, בשעות הערב של יום חמישי, הודיעה הפרקליטות כי לא תערער על החלטת ועדת השחרורים. מהפרקליטות נמסר כי "בדיון בלשכת היועץ המשפטי הממשלה הערב, בהשתתפות פרקליט המדינה וצמרת הפרקליטות, נלמדה ביסודיות החלטת ועדת השחרורים בעניינו של אהוד אולמרט. פרקליט המדינה המליץ כי במכלול נסיבות העניין אין מקום לעתור לבית המשפט המחוזי נגד החלטת ועדת השחרורים. היועץ המשפטי לממשלה אימץ את ההמלצה, ובהתאם הוחלט שלא להגיש עתירה לבית המשפט המחוזי". כך נסללה דרכו של אולמרט לחופשי.

אולמרט החל לרצות 27 חודשי מאסר ב-15 בפברואר 2016 בגין הרשעותיו בשוחד, מירמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה ושיבוש מהלכי משפט, בפרשות הולילנד וטלנסקי.

ובזמן שראש הממשלה לשעבר משתחרר מבית הכלא, נכנס היום חבר כנסת לשעבר לכלא. חבר הכנסת לשעבר מבל"ד, באסל גטאס, החל לרצות היום בכלא גלבוע שבצפון שנתיים מאסר, בגין הרשעתו בהברחה של טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים.

רקע: שחיתות רדפה שחיתות

במאי 2008, אז הורה היועץ המשפטי לממשלה דאז, מני מזוז, לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה אולמרט בחשד כי קיבל כספים במעטפות מאיש עסקים יהודי-אמריקאי בשם מוריס טלנסקי, בתמורה לסיוע של אולמרט לטלנסקי.בספטמבר 2008, מעט יותר משנתיים אחרי שהוביל את המדינה במלחמת לבנון השנייה השנויה במחלוקת - התפטר אולמרט מראשות הממשלה בשל חקירת פרשת טלנסקי.

בהמשך הוא הועמד לדין בבית המשפט המחוזי בירושלים בגין 3 פרשיות שחיתות שחברו להן למשפט אחד: פרשת טלנסקי; פרשת ראשונטורס, שבה הואשם אולמרט כי ביקש מימונים כפולים של נסיעות לחו"ל; ובפרשת מרכז ההשקעות, שבה הואשם כי קידם אינטרסים של חברות שייצג חברו ושותפו לשעבר, עו"ד אורי מסר.

בעיצומו של המשפט בירושלים, ב-15 באפריל 2010, נחשפה פרשת הולילנד, שבמסגרתה עלו חשדות כי אולמרט קיבל כספים מיזמי נדל"ן בתמורה לקידום האינטרסים שלהם בעת שהיה שר התעשייה וראש עיריית ירושלים.

ביולי 2012 זיכה המחוזי בירושלים את אולמרט מהאישומים נגדו בפרשת טלנסקי ובפרשת ראשונטורס, והרשיע את אולמרט באישום החמור פחות של הפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות.

במארס 2014 הרשיע שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, את אולמרט בשני אישומים של קבלת שוחד בהיקף של יותר מחצי מיליון שקל (560 אלף שקל) משמואל דכנר במשפט פרשת הולילנד. רוזן גזר על אולמרט עונש כבד של 6 שנות מאסר, אך אולמרט ערער לבית המשפט העליון.

במארס 2015, לאחר שמזכירתו ומי שהייתה אשת סודו של אולמרט, שולה זקן, הפנתה לאולמרט גב, חתמה על הסכם עדת מדינה והביאה לפרקליטות ראיות חדשות נגד אולמרט - הורשע אולמרט בסיבוב השני על-ידי המחוזי בירושלים במירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה בפרשת טלנסקי (מעטפות הכסף) ונשלח ל-8 חודשי מאסר.

בית המשפט קבע כי בין השנים 2005-2003, עת כיהן אולמרט כשר התמ"ת, הוא קיבל לידו מטלנסקי כספים בסדרי גודל משמעותיים. חלק ניכר מהסכום, כ-154 אלף דולר, הוחזק עבור אולמרט בנאמנות על-ידי חברו, עו"ד מסר, בקופה סודית. בסך-הכול החזיק אולמרט בקופה הסודית למעלה מ-300 אלף דולר. כספי הקופה נמסרו למסר על-ידי זקן, שניהלה עבור אולמרט מעקב ורישום אחר ההפקדות והמשיכות בקופה.

בדצמבר 2015 התקבל באופן חלקי ערעורו של אולמרט על פסק הדין במשפט פרשת הולילנד. בעוד שהרשעתו של אולמרט בלקיחת שוחד בסך 60 אלף שקל נותרה על כנה, זיכה בית המשפט העליון את אולמרט מהאישום כי קיבל חצי מיליון שקל כשוחד באמצעות כספים שהועברו מדכנר לאחיו, יוסי אולמרט.

בעקבות הזיכוי החלקי הופחת עונשו של אולמרט בגין הרשעתו במשפט הולילנד ל-18 חודשי מאסר.

בפברואר 2016 אולמרט הורשע, במסגרת הסדר טיעון, בשתי עבירות של שיבוש מהלכי משפט במהלך המשפטים שניהלה המדינה נגדו. זאת, בכך שניסה להניא את שולה זקן מלהעיד נגדו. בגין הרשעתו זו הוטל על אולמרט חודש מאסר נוסף.

ב-15 בפברואר 2016 החל אולמרט לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו בכלא מעשיהו. ב-28 בספטמבר 2016 דחה העליון פה-אחד את ערעורו של אולמרט על הרשעתו בפרשת טלנסקי ועל העונש של 8 חודשי מאסר שנגזר עליו בפרשה.