רו"ח יזהר קנה: להעניק הגנות לרו"ח כמו בין עו"ד ללקוחותיהם

נשיא לשכת רו"ח בכנס השנתי של הלשכה באילת: "אותו חיסיון שיש לאדם המתייעץ עם עו"ד בנושא מיסוי - נכון שיהיה לאדם המתייעץ בנושאי מיסוי עם רו"ח שאינו רואה החשבון המבקר שלו, לרבות אם הוא מנהל הכספים שלו"

יזהר קנה / צילום: איל יצהר
יזהר קנה / צילום: איל יצהר

"כמו שהמחוקק ידע בשנים האחרונות להחמיר בדרישות מרואי החשבון ולהטיל עליהם מטלות ודרישות בדומה לעורכי הדין - הרי שעליו גם להעניק לרואי החשבון הגנות שבדין כמו שניתנו במישור היחסים שבין עורכי הדין ללקוחות, וזאת לטובת הלקוחות" - כך אומר היום (ב') רו"ח יזהר קנה, נשיא לשכת רואי החשבון, בפאנל פתיחת הכנס השנתי של הלשכה באילת.

מזה שנים מבקשים רואי החשבון כי יוענק להם חיסיון רואה חשבון-לקוח, בדומה לזה המוענק לעורכי הדין, ואולם עד כה לא הצליחו רואי החשבון לקדם חקיקה בנושא. לדברי קנה, היום, יותר מתמיד, יש מקום להעניק חיסיון ללקוחות רואי החשבון, בדומה ללקוחות עורכי הדין, במיוחד לאור הדרישות המחמירות והאחריות המוטלת על רואי החשבון.

"לא ייתכן כי בצד הדרישות המחמירות מרואי החשבון בהלבנת הון ובחוקי המס, בדומה לדרישות מעורכי הדין לעניין גילוי ודיווח - שלא תהיינה ללקוחות הבאים להתייעץ עם רואה חשבון, שאינו רואה החשבון המבקר שלהם, אותן הגנות שבדין של עורך דין ובראש ובראשונה - הגנת החיסיון", אמר קנה, והוסיף כי "אותו חיסיון שיש לאדם המתייעץ עם עורך דין בנושא מיסוי - נכון שיהיה לאדם המתייעץ בנושאי מיסוי עם רואה חשבון שאינו רואה החשבון המבקר שלו, לרבות אם הוא מנהל הכספים שלו".

החיסיון הכרחי ומהותי, מוסיף קנה, בעולם השירותים החדש של רואי החשבון. "בעולם של פעם רואה החשבון היה כמעט אך ורק רואה חשבון מבקר והיה נותן שירותים ללקוחות הביקורת בלבד - ואילו עורך הדין היה המייצג בפני הגופים השונים של לקוחות שברובם לא היו לקוחות קבועים שלו. מצב דברים זה השתנה, וכעת בנושאים רבים טושטש הגבול בין שני מקצועות אלה, ופעמים רבות בנושאים שונים אופי הישיבה ותוכנה אינו שונה בין רואה חשבון לעורך דין - והבחירה בזה או בזה תלויה בהערכה האישית לסגולותיו המקצועיות, ולאו דווקא לרישיון בו הוא מחזיק".

קנה התייחס גם לעובדה שרואי החשבון הפכו ל"חשודים מיידיים" בחקירות מס ולדרישות המחמירות מהם כמייצגים, אשר מציבות אותם לעתים בעמדת "מלשינים" על לקוחותיהם או חשודים בסיוע להם בהעלמות מס.

מצעד רואי החשבון הנחקרים והחשודים בעת האחרונה בחקירות הלבנת הון והעלמות מס מטריד את לשכת רואי החשבון. "אין לנו מחלוקת על החשיבות בשמירה על חוקי המדינה, על תשלום מס אמת ועל דיווח נאות בדוחות הכספיים, אשר מוגשים לציבור המשקיעים או למוסדות האשראי השונים", אמר קנה, והוסיף כי "אין גם מחלוקת על חשיבות המלחמה בהלבנות הון ומניעת טרור".

"ואולם", ציין, "אנו חלוקים ביותר על התמהיל בחלוקת הנטל, כמו גם על חלק מההוראות עצמן. אל להם לרגולטורים לשכוח כי החבויות השונות של הדיווח חלות קודם כל על המדווחים ולא על רואי החשבון, כלומר על המיוצגים ולא על המייצגים. אל להם למחוקק ולרגולטור לשכוח שכאשר מבוצעת עבירה בדיווח, היא קודם כל של המדווח".

עוד הוסיף רו"ח קנה כי "בצד העובדה שאנו מלאי הערכה לרשות המסים, אנו בדעה שהזרקור המופנה לציבור רואי החשבון חדשות לבקרים בהליכי האכיפה של רשויות כגון רשות המסים, איננו מידתי. ידוע לכולנו המשפט ש'אדם הוא חף מפשע כל עוד לא הוכחה אשמתו'. בעידן של אינטרנט ומהירות המידע, משפט ברור זה מחייב התייחסות שונה של רשות המסים והרגולטורים, בבואם לחקור מייצגים ובהודעותיהם לעיתונות. לא אחת אנו נתקלים בכותרות מרעישות על חקירות ומעצרים, אשר בסופו של עניין מתבררות שלא כצעקתה, ואולם באינטרנט הן ימשיכו לחיות שנים רבות ואולי אף לעד".