נאחזות בקרנות

מה הסיכוי שלך להפוך שותפה בקרן השקעות?

1. מסיבת צהרי העצמאות במושב הייתה עולזת במיוחד. הניחוחות העזים שעלו מהמנגל הצהילו את האורחים שהעמיסו סלטים ססגוניים על צלחותיהם. בעודי עומדת בתור עם צלחתי השלופה פגשתי בחור שמנהל בנק השקעות. דיברנו על יזמים וסטארט-אפים וגם על מה שקורה בעמק הסיליקון. תוך כדי, ציינתי את התופעה החדשה המסתמנת בשוק הישראלי: המשקיעות. סיפרתי לו על כניסת נשים לתחום ההשקעות כמקבלות החלטות, והוא הסתכל עליי בחיוך חומל: "נשים בעולם ההשקעות? אל תנסי לאנוס את המציאות".

רוח הדברים הצטלבה עם מוסף מיוחד שיצא לאור באותה תקופה, שבו הוצגו הסטארט-אפים המבטיחים בישראל. לא הייתה שם אפילו אישה אחת, למרות שבשנים האחרונות ניכרת חדירה של נשים לתחום היזמות הטכנולוגית.

לאורך השנה העמדנו במגזין "ליידי גלובס" שורה של פרויקטים שמציגים את היזמיות המצליחות בארץ. 20 יזמיות נבחרו להשתתף במשלחת לעמק הסיליקון, מתוך כ-200 סטארט-אפים שבראשם עומדות נשים כשותפות או כמייסדות. חלקן אף הפכו לסיפור הצלחה בגיוס כספים ובאקזיטים מעוררי השתאות.

כדי לאפשר לתופעה הזו לתפוס תאוצה יש צורך בנוכחותן של נשים חזקות גם מהצד השני של השולחן. זו הסיבה שיש חשיבות להתהוות של שדרת ניהול נשית בכירה בקרנות ההון-סיכון. גם אם התופעה בראשיתית. עצם נוכחותן של נשות מפתח במוקדי קבלת ההחלטות עשויה לייצר שינוי חברתי. לא פעם הן פתוחות יותר להשקעה במיזמי נשים.

בזמן שניסיתם למנוע מאיתנו לאנוס את המציאות, האבולוציה של זירת ההון-סיכון בישראל רושמת שלב חדש: לא רק שמנהלות מתברגות בראש הפירמידה, אלא יש שמעזות ומקימות קרנות בעצמן.

2. תעשיית קרנות ההון-סיכון רותחת ושוברת שיאים: 5.5 מיליארד שקל גויסו להשקעה בסטארט-אפים השנה. ובתוך ההייפ הזה, גם נשים מבקשות לקחת חלק בזירה המבעבעת.

במהלך השנה אנחנו עוקבים אחר מודלים של מנהיגות נשית. זה מגיע לשיאו בימים אלה, כשאנחנו נערכים לגיליון '05 המשפיעות בישראל'. אפשר למתוח קו בין המשפיעות שמקימות סטארט-אפים משלהן לבין אלה שמזרימות את הכספים לסטארט-אפים. צריך לזכור שהן אלה והן אלה - תופעות חדשות שהואצו בשנתיים האחרונות.

3. לא תשמעו את זה מהם ישירות, אבל הרבה משקיעים גברים יתקשו לקבל נשים כשותפות. נשים מנהלות זה דבר אחד, אבל לעשות איתן השקעות כשותפות? זה כבר סיפור אחר לגמרי.

מי שכן בחר בנשים כשותפות גילה מקרוב את היתרונות התחרותיים שלהן. "השותפות שלי יודעות לקרוא את המפה הרבה יותר מגברים", אומר לנו מי שעומד בראש קרן הון-סיכון ידועה, "הן יודעות להשיג את המטרות ברכות, ולא בהכרח לפי הספר. הן עושות הרבה מהלכים מוקדמים לפני שהן דופקות על הדלת של משקיעים כדי לגייס כסף. דרך חברים, דרך כתבה בעיתון, דרך יצירת האווירה הנכונה. כשהפגישה מתקיימת זה כבר על קרקע בשלה, וזה משהו שהרבה גברים לא יודעים לעשות".

ולמה בעצם לא היו עד עכשיו משקיעות בשוק? השוביניזם בטח לא עוזר, גם בקרב הנשים עצמן. יש מספיק גורמים שמקשים על נשים להשמיע קולן בדיון. לא כל הגברים מאובזרים בביטחון שיכול לאפשר לנשים שצומחות תחתיהם לפרוח.

4. מה האפשרויות שלך להפוך שותפה בקרן השקעות? בגדול, יש שתי דרכים: או שעשית אקזיט מאוד גדול ואת יכולה עכשיו לגייס עליו כסף, או שאת מביאה את הכסף מהבית. עד שלא יהיו מספיק נשים שעשו אקזיט, לא יהיו מספיק נשים משקיעות בכירות שהן שותפות בקרן.

רונה שגב, ענת נשיץ וענת סגל יצרו ערך למשקיעים עוד בימיהן בקרנות גדולות, ואחרי שבנו נכסיות למותג האישי שלהן, יכלו להקים על בסיס זה קרן משלהן. כדי להיות שותפה את צריכה שהשם שלך יהיה מספיק חזק, כי קרן השקעות ניזונה מדבר אחד: כסף שהיא מגייסת. אם את לא מצליחה לגייס כסף - אבוד לך. אחת הבכירות בשוק הקימה קרן לפני כשלוש שנים, אבל לא הצליחה לגייס הון. לא מספיק אנשים נתנו בה אמון שתצליח להשביח סטארט-אפים שבהם תשקיע.

אבל גם כשאת מצליחה לגייס, זו רק ההתחלה. עכשיו את צריכה לבחור את החברה המתאימה, להשקיע את הכסף, להשביח את החברה שבה השקעת, ולהחזיר למשקיעים עם תשואה יפה. בשנה אחת את יכולה לא להשקיע בכלום ובשנה שאחריה - בחמש חברות.

כששני גופים עולמיים שנסחרים במיליארדי דולרים בוחרים לבצע השקעות בארץ ולקנות חברות בישראל, זה מהלך דרמטי. כשהם בוחרים לעשות את זה באמצעות אישה - זה כבר סטייטמנט רציני בשוק. גם קוואלקום וגם ורייזון עשו בדיוק את זה. הן העמידו לנציגותיהן הישראליות תקציב ענק ואמרו להן: תנהלו עבורנו את ההשקעות. קוואלקום עשתה את זה לפני שנה וחצי (כשמינתה לתפקיד את מירב וינרב), ואילו ורייזון הודיעה על הקמת צוות השקעות בישראל. מרב רותם נעמן, כך מספרת האגדה, לא חיכתה. היא עלתה על מטוס למטה החברה, הציגה את עצמה ותהתה: 'למה לכם להרים צוות?', והשאר יסופר בדברי ימי החברה. לא לקח להם הרבה זמן להודיע לה: קיבלת את התקציב. לא צוות, אלא מנהלת אחת בקצה הפירמידה עם תקציבי ענק.

5. עכשיו מתחילה להיווצר גם תופעה חדשה: מועדוני נשים - התשובה למועדוני הגברים שמוצאם עוד בימי השירות הצבאי. על בסיס האחווה הנשית הן מנסות להרים פלטפורמות השקעה משותפות.

אולי יותר גברים מקרב מקבלי ההחלטות צריכים לראות מה קורה מתחת לרדאר. ואולי אז גם יפסיקו להסתכל במבט מזלזל או, להבדיל, במבט מאוים, אלא פשוט יפנימו את ההתפתחויות החדשות. מקווה שעד יום העצמאות הבא, כשנעמוד בתור למנגל, יתחלף גם המבט החומל אצל ההוא מבנק ההשקעות.

vered-r@globes.co.il