"האיש הכי חלש במערכת זה רואה החשבון של המאפיה"

אבי בן-חמו, ראש הרשות להגנת עדים, נשאל בכנס לשכת רו"ח האם לא הגזימו בארץ עם הפיכתם של רואי החשבון למלשינים על לקוחותיהם בתיקים הכלכליים ובזימונם ראשונים לחדרי החקירות - והשיב: "הם האנשים שיש להם את הראיות הכי טובות"

אבי בן חמו /   צלם: מרסל
אבי בן חמו / צלם: מרסל

"גופי המודיעין בארץ משקיעים מאמצים חסרי תקדים לפגוע בצינורות הכסף של ארגוני הטרור. באיטליה התמודדו עם מאפיות שהרגו שופטים שנתנו החלטות נגדן. שופטים לא רצו לכהן. התפטרו יום אחרי שהועבר אליהם תיק מאפיה. עד שהם הבינו שהאיש הכי חלש במערכת זה רואה החשבון של המאפיה, הגוף העברייני. אותו איש לא היה בן משפחה של המאפיה. בן משפחה של מאפיה לא פותח את הפה נגד המשפחה. הם הבינו את זה - ובין-לילה, באמצעות 11 רואי חשבון, הפילו את כל משפחות הפשע/המאפיה באיטליה. החלק הכלכלי הוא החוליה החלשה של המאפיה. האנשים האלה לא מבינים בכסף. הם מבינים באמל"ח, בפשע, בלרצוח, אבל לא מבינים בכסף. גם בישראל עברו לפני מספר שנים למאבק כלכלי משולב של המשטרה, רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון, הפרקליטות כנגד ארגוני הפשיעה וסוגרים את צינורות הכסף שלהם".

כך אמר היום (ג') אבי בן-חמו, ראש הרשות להגנת עדים, בכנס לשכת רואי החשבון באילת. לשאלת "גלובס" האם לא הגזימו בארץ עם הפיכתם של רואי החשבון למלשינים על לקוחותיהם בתיקים הכלכליים ובזימונם ראשונים לחדרי החקירות, השיב בן-חמו כי "הם האנשים שיש להם את הראיות הכי טובות. כל המסמכים והראיות שקשורות לכסף אצלם. אנחנו לא בהכרח רואים בהם חלק מהעשייה העבריינית".

בן-חמו התייחס גם לתופעת ארגוני הפשיעה בישראל ואמר כי בישראל אין פשיעה מאורגנת, אך יש ארגוני פשיעה - ויש הבדל בין השניים. "אין בארץ פשיעה מאורגנת, חד וחלק. יש ארגוני פשיעה, והמשמעות היא שיש ארגון היררכי עם בוס, סגנים, סדר ומידור - אבל אין פשיעה מאורגנת מושרשת שמגיעה עד למוסדות השלטון", אמר בן-חמו והוסיף כי "מי שבנה את התדמית של פשיעה מאורגנת זה לצערי אנחנו, במשטרה והתקשורת. אנחנו ניפחנו את זה. אני מכיר חלק מהעבריינים עוד כשהיו קטנים".

עוד הוסיף בן-חמו כי על ארגוני הפשיעה האלה הוכרזה מלחמה. "מי שהתחיל זה המפכ"ל דודי כהן שהוביל מאבק בארגוני הפשיעה, ומאז כמעט ולא נותר מזה כלום. משפחות כמו אבוטבול שירזי, חיא - נגמרו כולם. זה קרה כאשר המשטרה הייתה ממוקדת במאמצים ופעלה בשיתוף עם רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון וכיוצא באלה. חלק גדול מהסעיפים שמלווים את הכנסתם לבית סוהר של הארגונים האלה הם סעיפים כלכליים".

בתשובה לשאלת מנחה הפאנל, כתב ynet אלי סניור, האם יש יותר חקירות משטרה על נבחרי ציבור בשנים האחרונות, השיב אבי בן-חמו כי הוא אינו סבור שאנו מדינה מושחתת, אך יש לבחון מדוע 60 ראשי ערים נמצאים בחקירות משטרה.

"מצד אחד, זהו כבוד גדול למדינה שמצליחה להעמיד לדין כל אזרח, ולא משנה באיזה תפקיד הוא שימש. זה כבוד גדול שמגיע גם למערכת החוקרת וגם כמובן לשופטת. יחד עם זאת, אני לא חושב שיש מקום להגיד שאנחנו מדינה מושחתת. יש תופעות שאנחנו כחברה צריכים לבדוק. קרוב ל-60 ראשי ערים בחקירה - משהו פה לא הגיוני. היו אנשים - ביניהם ראש העיר של חדרה סדן שהיה איש משטרה והוא חבר שלי - האיש לא מושחת, אבל משהו בתהליך, באיך עושים את התפקיד או איך נכנסים לתפקיד, צריך להיבדק" (ישראל סדן, ראש עיריית חדרה לשעבר, הורשע במתן שוחד וריצה עונש מאסר בפועל, א' ל"ו).