ביקור ר"מ הודו: תע"א בהסכמים חדשים עם חברות הודיות

תע"א דיווחה כי חתמה על הסכם לשת"פ עם החברות ההודיות Dynamatic Technologies ו-Elcom Systems ■ ההסכמים עם שתי החברות כוללים העברת ידע מישראל להודו וגובשו כבר לפני חודשים ארוכים

נרנדרה מודי ראש ממשלת הודו / צילום: בלומברג
נרנדרה מודי ראש ממשלת הודו / צילום: בלומברג

אחרי עסקת הענק לאספקת מערכות טילי הגנה מסוג ברק 8 לצבא ההודי ביותר מ-2.5 מיליארד דולר, התעשייה האווירית נערכת לקראת מכרז שיפרסם משרד ההגנה ההודי לרכישת עשרות מטוסים ללא טייס (מל"טים). להערכת גורמים בחברה, הרכש ההודי של כלים אלה יגיע למאות מיליוני דולרים. כלי הטיס שתע"א מציעה להודו הוא המל"ט מדגם הרון.

היום (ה') דיווחה החברה כי חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה עם החברות ההודיות Dynamatic Technologies ו-Elcom Systems לייצור, הרכבה ותמיכה בפרויקטים הקשורים למל"טים של התע"א בהודו. ההסכמים עם שתי החברות כוללים העברת ידע מישראל להודו וגובשו כבר לפני חודשים ארוכים. החתימה עליהם נעשתה היום, במסגרת הביקור שמקיים בישראל ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי.

במהלך הביקור חתמה התע"א על שני הסכמים נוספים לשיתופי-פעולה עם חברות הודיות. בתע"א אמרו כי הסכמים אלה יאפשרו לה להעמיק את פעילותה בהודו, תוך שיפור סיכוייה לזכות במכרזים שעתידים להתפרסם במדינה.

מתוקף הסכם שנחתם אתמול (ד') בינה לבין קבוצת קליאני ההודית, התע"ע וקליאני ישתפו פעולה בהקמת מרכז תחזוקה למערכות מתקדמות להגנה אווירית ולפיתוח ולייצור משותפים של חימושים מדויקים. במסגרת הסכם אחר, חטיבת כלי הטיס האזרחיים של תע"א וחברת Wipro Enterprises יקימו בהודו מפעל שייצר מוצרים תעופתיים המבוססים על חומרים מרוכבים.

בתע"א אמרו היום ל"גלובס" כי הסכמים אלה עולים בקנה אחד עם המדיניות המונהגת בהודו, למתן העדפה לחברות מקומיות במכרזים של רשויות המדינה. לקראת מכרזים אלה, תע"א תהיה מעורבת בהקמה של חברות מקומיות שהשליטה בהן (51%) תהיה בידי החברות ההודיות ויתחרו על מכרזים שיתפרסמו בשנים הקרובות.

ראש ממשלת הודו, מודי חתם היום אחר הצהריים ביקור היסטורי בישראל: מוקדם יותר הוא השתתף בפורום כלכלי משותף של מנכ"לים ישראליים והודיים בתל-אביב, שדנו על הידוק הקשרים המסחריים בין המדינות ובהסכם סחר חופשי ביניהן - בניסיון להגדיל את הסחר ביניהן לכ-20 מיליארד דולר בתוך 5 שנים, לעומת 4 מיליארד דולר לשנה כיום.

פורום המנכ"לים המשותף הוקם בידי התאחדות התעשיינים בישראל והגוף המקביל שלה בהודו, ה FICCI.ההמלצות שהגיש הפורום למודי ולרה"מ בנימין נתניהו כוללות חתימה על הסכם סחר חופשי, בחינת רגולציות מגבילות, דיון בהסכמים חדשים להגנה על השקעות זרות, הקלות במתן ויזות לעובדים מקצועיים והגדלת מספר הטיסות בין ישראל להודו ועוד.