חוסכים צעירים לפנסיה? זהירות, הפנסיה שלכם מתכווצת!

לחוסכים צעירים יש כל הסיבות סיבות לדאגה. מה יקרה ב-2024?

חסכון לפנסיה/צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חסכון לפנסיה/צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

עד יולי, כל החוסכים בפנסיה נהנו באופן שווה מאגרות החוב המיועדות. מדובר באגרות חוב שהאוצר הנפיק בשביל קרנות הפנסיה ושביטאו תשואה מרשימה - 4.86%. הקרנות רכשו אגרות אלו בהיקף של 30% מהנכסים הכוללים שלהם, והמשמעות - תשואה מובטחת נאה. זה מסביר את התשואות הטובות יחסית של קרנות הפנסיה בשנים האחרונות.

למחשבון קצבה בפנסיה

אלא שהיתרון הזה של קרנות הפנסיה הולך להצטמצם, אפילו להיעלם. קרנות הפנסיה עובדות בשוטף על גירעון - מה שיש להן לתת לחוסכים נמוך ממה שיש להן בפועל. הגירעון הזה הוא שטות מוגמרת שנוצרה בגלל עיוורון פוליטי. מדובר בגירעון שנובע מכך שהקרן מתחייבת לשלם פנסיה לחוסכים בהינתן שהתשואה השנתית עד לפנסיה תהיה 4%.

כל מי שעיניו בראשו יודע שאין אפשרות לייצר כזו תשואה (באפיקים סולידיים) בשוק ההון. בשנים האחרונות, על רקע הריבית האפסית, התשואה נמוכה משמעותית מ-4%. זה אומר שהחוסכים לפנסיה מקבלים הרבה יותר ממה שיש בקרן. אלו שמקבלים קצבאות פנסיה עכשיו עדיין נהנים, אבל מתישהו יסגרו את הפער הזה (שעשוי להגיע עד 20% ויותר!), ומה יקרה אז?

ובכן, האוצר עלה על טריק, שפוגע יותר בחוסכים הצעירים - כן, שוב הצעירים משלמים יותר. לא מספיק שאין להם כסף לדירות, עכשיו כשהם יזדקקו לפנסיה ראויה, ייתכן שלא תהיה להם. זה עובד ככה: האוצר החליט להקצות את האג"ח המיועדות לחוסכים הוותיקים, שמקבלים קצבאות, בעוד שהחוסכים הצעירים לא ייהנו מתשואה מובטחת.

ברגע שמקבלי קצבאות הפנסיה יזכו להגנה גדולה (תשואה מובטחת בזכות האג"ח המיועדות), כך הסיכוי שהקצבה שלהם תישמר גדול יותר. אבל, במצב כזה ההקצאה של האג"ח לחוסכים האחרים מתאפסת, וזה יוצר חור צפוי בתשואה העתידית.

החל מיולי 2017 מקבלי הקצבאות זוכים להגנה של אג"ח מיועדות בשיעור של לפחות 60%, לעומת 30% עד כה. הגידול הזה בא על חשבון החוסכים הצעירים יותר - בפועל, ככל שאתם יותר צעירים כך הפגיעה גדולה יותר. אלו שקרובים לקצבה, "יסבלו" עד לקצבה ואז יקבלו אג"ח מיועדות. אבל הצעירים יותר, יהיו תקופה ארוכה יותר בלי אג"ח מיועדות, כלומר בלי הבטחת תשואה.

בקרנות "החדשות", שהחלו לפעול לפני כ-20 שנה, יש יחסית מעט מקבלי קצבאות (פחות מ-50 אלף) והיקף הנכסים יחסית קטן (18 מיליארד שקל). לכן, הפניית אגרות החוב המסובסדות לחוסכים עם קצבה, תגרום להם לשמור על הקצבה, או לכל הפחות, לא לקבל משמעותית קצבה נמוכה מהפנסיה.

על פי האוצר, החל מ-2024 קרן הפנסיה תקצה את איגרות החוב המיועדות לשלוש קבוצות:

1. מקבלי הקצבאות יקבלו הגנה בשיעור של 60% מהכספים (לפחות 60%).

2. חוסכים מגיל 50 ומעלה (עד קבלת קצבה מהקרן) - אם תישאר יתרה, הם יקבלו עד 30% מהכספים. 

3. חוסכים מתחת לגיל 50 יקבלו כספים, רק אם ישארו. כלומר, רק אם יהיה אפשר להבטיח את הקצבאות ולתת את החלק לקבוצה השנייה, שיבטיח את הקצבאות שלהם.

על פי תחזיות משרד האוצר, הרפורמה הזו תגרום לכך שהחל מ-2044 החוסכים הצעירים (עד גיל 50) לא יהיו זכאים בכלל לאג"ח מיועדות, כך שלמעשה כל כספם יושקע בהשקעות בשוק ההון על ידי מנהלי קרנות הפנסיה.

למחשבון קרן פנסיה ברירת מחדל

למחשבון משיכה מקרן פנסיה (משיכה פטורה ממס)

■ המדריך נכתב בשיתוף מערכת אתר הון, מדריכים פיננסים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור מניות, קרנות נאמנות וניירות ערך אחרים; וכן אינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.