צוללים קדימה

פרשת 3000: האם בידי החוקרים נמצא האקדח המעשן?

אי-שם בחוף הסורי או הלבנוני, מול טוניס או מול סודאן או במפרץ הפרסי, משייטת עכשיו אולי צוללות של שייטת 7 בחיל הים הישראלי. לוחמי הצוללות עייפים, אולי חוששים להתגלות בידי מי שנמצא על החוף העוין. נהלי ביטחון המידע והשמירה על חשאיות לא מאפשרים להם לפתוח תקשורת מול בור חיל הים. אולי הם לא יודעים שאבי גבאי הפתיע וניצח בפריימריז בעבודה. ואולי הם לא יודעים על שרשרת המעצרים המדהדת בפרשת הצוללות, חקירה שנועדה לוודא כי לא נפל פגם ברכישת כלי המלחמה העצום והיקר, שהוא הבית שלהם עכשיו.

דבר אחד ברור: הפרשה, שנחשפה בידי רביב דרוקר בחדשות 10 לפני כ-8 חודשים, עלתה שלב. אחרי כ-5 חודשים של חקירה סמויה החקירה הופכת לגלויה, עם שלב המעצרים. לא עוד זימונים לעדויות ואיסוף חומר של חוקרי המשטרה שמנסים למצוא את ידיהם ורגליהם בפרשה המורכבת של יחסי הון-שלטון-וביטחון.

החוקרים למדו בחודשים האחרונים מה עושה צוללת ומה היא תורמת לביטחון, כמה צוללות צריך חיל הים, כמה זמן לוקח לתקן צוללת וכמה היא עולה, מה זה ספינות סער 6, איך מאבטחים את אסדות הגז, איך עושים עסקאות ביטחוניות, מה חשיבותה של אנגלה מרקל לביטחון הלאומי הישראלי - ועוד הרבה מאד סוגיות סבוכות שרחוקות מאד מעולמם של חוקרי משטרה.

עד עכשיו הלכו החוקרים מסביב: שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי יעלון); מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, האלוף דן הראל; והיועץ המשפטי של מערכת הביטחון, אחז בן-ארי; הם רק חלק מהעדים המוקדמים.

שאלה מרכזית אחת עדיין פתוחה: האם בידי החוקרים נמצא האקדח המעשן? האם נמצאה ההוכחה המשפטית האולטימטיבית, לפיה נעשו מעשים בלתי כשירים, פליליים, באחד הנושאים היותר מקודשים במערכת הביטחון, של רכש ביטחוני ועוד שלל אמצעים אסטרטגיים משמעותיים כמו הצוללות (שעל-פי פרסומים זרים מחזיקות גם ביכולת לירי טילים גרעיניים, מה שמעניק למדינת ישראל יכולת 'מכה שנייה') וספינות השטח שיאבטחו את המים הכלכליים של מדינת ישראל.

חוקרי להב 433 הגיעו כעת סוף-סוף לליבה של שכבת הנחקרים בפרשה: מיקי גנור, הנציג לשעבר של חברת הספנות טיסנקרופ, מי שעל-פי החשד העסיק את עורך הדין דוד שימרון, בן דודו ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

קיים עוד איש מפתח: עורך הדין המקורב לנתניהו שלא ניתן עדיין לפרסם את שמו, שאותו הוחלט במשטרה לא לעצור לפי שעה. כמו כן נעצר אבריאל בר-יוסף, לשעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי ומי שכבר מונה בידי נתניהו להיות היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל, ומינויו נחסם בידי תנועת אומ"ץ שטענה לניגוד עניינים וקבלת טובות הנאה מצידו.

החשד החמור שהטיחו בו החוקרים הוא קבלת שוחד. בר-יוסף הוא תת-אלוף במילואים בחיל הים, שהגיע עד לדרגת רמצ"ד, ראש מספן הציוד. בחקירות כאלה הכסף מדבר. מי שמצליח לעלות על נתיב הכסף, מצליח להגיע לראיות ובהמשך גם להרשעות.

האם הצליחו חוקרי היחידה הכלכלית לעלות על נתיב המיליונים שהועבר על-פי החשד מטיסנקרופ למיקי גנור, ובאמצעותו למעורבים אחרים בפרשה? כמו תמיד במקרים האלה, החשודים ופרקליטיהם יטענו שאת הכסף קיבלו כדין, בעבור עבודתם הקשה למען עסקת הצוללות וכלי השיט. חוקרי המשטרה יבדקו אם יש כאן כספי שוחד, שנועדו לשמן את המערכות ולוודא כי טיסנקרופ יקבלו את העבודה החשובה של ייצור הצוללות וספינות השטח לחיל הים הישראלי.

כמו בחקירות שוחד קודמות, גם כאן הקו של הנחקרים צפוי להיות: קיבלנו כסף רק על עבודה כשירה. קיבלנו את העבודה רק משום ניסיוננו, בכירותנו והיכרותנו עם החומר - לא בשל קירבה לשלטון, לרבות לראש הממשלה. חוקרי המשטרה טענו בבית המשפט לקיומו של "חשד ממשי" לביצוע העבירות מתן שוחד, קבלת שוחד, הלבנת הון, עבירות מס והפרת אמונים.

נתניהו אינו חשוד בפרשה, אלא שלא מן הנמנע שיזומן בקרוב לפחות לעדות במשטרה. כיצד לא ידע על מעורבות מקורבו דוד שמרון בעסקה? מה הייתה שרשרת קבלת ההחלטות שלו ללכת עם הגרמנים ולקנות את כלי השיט והצוללות? למה צריך חיל הים הישראלי ספינות נגד צוללות? למלחמה נגד המצרים? אלה רק חלק מהשאלות שצפוי להישאל נתניהו בתיק המכונה תיק 3000.

פרשת כלי השיט היא סיפור עיתונאי מהדהד, אבל ראוי להתעכב על אמירתה של השופטת עינת רון, לפיה "נאסף חומר רב היקף שמרביתו לא נחשף לציבור". יש לקחת בחשבון שאולי פרשה זו נחשפה בעיתונות, אבל כמו במירוץ שליחים לעבר האמת, חוקרי המשטרה לקחו את המקל ורצו איתו רחוק ומהר, למקומות שעין ואוזן של עיתונאי טרם פגשו.

נציג המשטרה דיבר בבית המשפט על "מצב מדאיג ביותר בנוגע לרכש ביטחוני בהיקפים של מיליארדי שקלים". לוחמי הצוללות ומפקדיהם הנמצאים עכשיו אי-שם, חייבים לדעת, לפחות הם, את האמת. וגם כל אזרח במדינה. האם שיקולים זרים, האם שלמונים, חדרו לרכש כלי השיט של חיל הים הישראלי במיליארדי אירו, במה שעלולה להתפתח להיות פרשיית השוחד הביטחוני מהגדולות והחמורות שראינו מאז הקמת צה"ל?

תוצאה אחת ברורה כבר מורגשת מאז חשיפת פרשת הצוללות: בימים אלה נערך קרב מאחורי הקלעים בין שתי הענקיות האמריקאיות לוקהיד מרטין ובואינג על מכירת מסוק הסער הכבד הבא לחיל האוויר הישראלי, שאמור להחליף את מסוק היסעור. בואינג מנסה למכור לחיל האוויר את הצ'ינוק הוותיק. לוקהיד מרטין מנסה למכור את ה'קינג': סי אייץ' 53 קיי.

אפילו למסעדה לא מסכימים אנשי משרד הביטחון שייקחו אותם נציגי החברות האמריקאיות. אף אחד לא רוצה שב-6 בבוקר ידפקו על דלתו חוקרי להב 433.

■ הכותב הוא הכתב הצבאי של חדשות 10.