16 יועצים משפטיים יוצאים נגד שרת המשפטים שקד

16 יועצים משפטיים במשרדי הממשלה השונים פנו ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט: "הצעת שקד להפוך את היועץ המשפטי במשרדי הממשלה למעין משרת אמון תחליש את השירות הציבורי"

איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג
איילת שקד בכנס בסמי שמעון / צילום: דייגו מיטלברג

בצעד בלתי שגרתי פנו אתמול (ג') במשותף 16 יועצים משפטיים במשרדי הממשלה השונים ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, במחאה על כוונתה של שרת המשפטים איילת שקד להפוך את משרת היועץ המשפטי של המשרד הממשלתי למעין משרת אמון.

היועצים דוחים את המנגנון המוצע של ועדת איתור, שבה השר שולט בשלושה מבין חמשת חבריה, ושתמליץ לשר על מספר מועמדים שהוא יבחר מתוכם את היועץ המשפטי למשרד. "זהו שינוי דרמטי, המשליך על מידת עצמאותם המקצועית של היועצים המשפטיים למשרדים וליחידות הסמך", הם טוענים.

היועצים המשפטיים החתומים על הפנייה הם ממשרדי ראש הממשלה, החקלאות, בינוי ושיכון, הגנת הסביבה, ביטחון פנים, בריאות, שוויון חברתי, עבודה ורווחה, אנרגיה, חינוך, תפוצות, תקשורת, תחבורה, תרבות וספורט, דת, עלייה וקליטה.

לטענת היועצים המשפטיים במכתבם, "חיזוק המשילות אינה מטרתה האמיתית של הצעת החוק של השרה שקד. הצעת החוק, בדרך של מינוי יועצים משפטיים על-ידי הדרג הפוליטי, מחלישה את תפקידם של היועצים המשפטיים כשומרי סף ומבקשת לאותת להם ולעובדיהם כי עתידם המקצועי אינו תלוי ביושרתם, בהגינותם או בכישוריהם המשפטיים, כי אם במידה שבה יידעו 'לספק את הסחורה' עבור הדרג הפוליטי.

"בתקופה האחרונה נתון השירות הציבורי כולו - לא רק היועץ המשפטי - תחת מתקפה מצד חברי כנסת ושרים. החשש הוא ממדרון חלקלק, שבו שליטה של שרים בהליך המינוי של היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה תהיה רק השלב הראשון בתהליך הפוליטיזציה של השירות הציבורי כולו, מה גם שהוא אינו כפוף, ככלל, לגורמים מקצועיים אחרים מאלו הכפופים לשר ולמנכ"ל".

היועצים המשפטיים מבהירים כי "שליטתם של השרים במינוי היועצים המשפטיים - נזקה צפוי להיות חמור ומיידי ועלול להביא לפגיעה ביכולתם של המשרדים לקיים בפעולותיהם היומיומיות עקרונות בסיסיים של שלטון החוק, מינהל תקין, שוויון והגנה על זכויות אדם. ללא מערך ייעוץ משפטי חזק וא-פוליטי, אין ביכולתו של הדרג המקצועי בשירות הציבורי לעמוד לבדו על יישום שלטון החוק... מינוי יועצים משפטיים למשרדים בידי השרים יחליש לא רק את מערך הייעוץ המשפטי, אלא את השירות הציבורי כולו".

היועצים המשפטיים מהמשרדים השונים מבקשים ממנדלבליט כי יביא את תוכן פנייתם לשרת המשפטים שקד, בממשלה ובפורומים ציבוריים, "שכן קיים משקל משמעותי לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, אשר אינו מצטמצם רק למצב של מניעה משפטית מלחוקק".