גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין רחמים: 20% עלייה במס' בע"ח ב"משלוחים החיים" לישראל

אנונימוס ותנו לחיות לחיות: "חרף המחאה הגוברת וחרף הצהרתו של שר החקלאות כי יפעל להגבלת 'המשלוחים החיים' - הפס הנע של העמסת בע"ח למשאיות בארצות מוצאם, משם למסע ארוך ומייגע באוניות ושוב למשאיות בישראל, ממשיך לפעול באין-מפריע"

הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים
הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

אין רחמים - שיא נוסף במספר בעלי החיים שעושים את דרכם לישראל ב"משלוחים החיים": במחצית הראשונה של שנת 2017 חלה עלייה של יותר מ-20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר לפי נתוני משרד החקלאות, במחצית הראשונה של שנת 2017 יובאו לישראל 268,172 עגלים וטלאים ב"משלוחים החיים" מאוסטרליה ומאירופה לצורך שחיטתם בישראל.

"העלייה במספר בעלי החיים במשלוחים היא חרף הצהרתו של החקלאות אורי אריאל במליאת הכנסת בשנה שעברה כי יפעל להגבלת 'המשלוחים החיים', ובקשתו מח"כ תמר זנדברג להקפיא את קידומה של הצעת החוק שהגישה במטרה לאסור את המשלוחים החיים", כך אומרים בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות.

לטענת העמותות, "הנתונים חושפים, בין היתר, כי בין המדינות האירופיות מהן מגיעים 'המשלוחים החיים', פורטוגל מובילה במספר בעלי החיים המיובאים ממנה, וזאת כאשר המסע הימי מפורטוגל לישראל הוא הארוך ביותר מבין מדינות אירופה".

עוד עולה מהנתונים כי בנוסף לעשרות אלפי עגלים וטלאים, יובאו מרומניה 200 עזים. "חרף המחאה הציבורית הגוברת וחרף הצהרתו של שר החקלאות כי יפעל להגבלת 'המשלוחים החיים' - הפס הנע של העמסת בעלי חיים למשאיות בארצות מוצאם, משם למסע ארוך ומייגע באוניות מיטלטלות ומטונפות, ושוב למשאיות בישראל, ממשיך לפעול באין-מפריע. אין שום הצדקה להוביל בעלי חיים במסעות מייסרים, חולים, פצועים ומתבוססים בהפרשותיהם, רק כדי לפטם ולשחוט אותם בישראל. יותר ויותר ישראלים בוחרים להוציא את הבשר מהצלחת כדי לא לתת יד להתעללות בבעלי חיים. אפילו מי שעדיין אוכלים בשר, מתנגדים לתופת 'המשלוחים החיים' ודורשים את הפסקתם המוחלטת".

יודגש כי האינטרס לייבא בעלי חיים המיועדים לשחיטה כשהם חיים במסעות הארוכים נובע משני שיקולים: ראשית שחיטה כשרה (למרות שכזו ניתן גם לבצע בחו"ל ולייבא את הבשר כמצונן); והשיקול השני נובע מהדרישה הקולינרית הגוברת לבשר טרי - אל מול אלה ניצבת כמות מוגבלת של בשר טרי של בעלי חיים הגדלים בישראל מול הביקוש. 

לשנות את מדיניות המכס

אם לא מכיוון החמלה, אולי מכיוון הכיס: במקביל למחאת העמותות מול שר החקלאות, הן פועלות מול משרד האוצר בקריאה לשינוי מדיניות המכס. העמותות טוענות כי יבואני "המשלוחים החיים" זוכים להטבות מכס נרחבות, כשלפי חוק קיים פטור גורף ממכס על יבוא עגלים ושיעור מכס נמוך על יבוא טלאים, המהווה, לטענת העמותות, תמריץ כלכלי להתעללות.

עוד מציינים בעמותות כי לפי נתוני משרד הכלכלה, יש חלופה זולה יותר ל"משלוחים החיים": בשר המיובא בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל והנמכר במחיר זול יותר. אלא שיבוא בשר בקירור כרוך במכס גבוה, למעט מכסה מוגבלת פטורה ממכס.

משרד האוצר אישר באוקטובר 2016 תוכנית לפיה תוקצה מכסת יבוא בשר בקירור בפטור ממכס, שתגיע עד 2020 להיקף של 17.5 אלף טון לשנה. הצריכה השנתית של בשר בקר טרי מוערכת ב-20 אלף טון, כולל בשר שמקורו בבעלי חיים שנולדו וגודלו בישראל.

בפברואר השנה התקיים דיון ראשון בעתירה שהגישו העמותות בדרישה לאסור על "המשלוחים החיים". בדיון הורו השופטים למדינה "לקדם באופן מואץ את צמצום הסבל ככל הניתן", שכן "הרצון העולה מהעתירה אינו שנוי במחלוקת הן במובן המשפטי והן במובן המעשי. אין מי שאינו חפץ שבעלי החיים לא יסבלו". האם משהו יזוז בנושא?

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "משרד החקלאות פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר מצונן לישראל, ומקדם לשם כך שתי רפורמות. האחת - פתיחת יבוא בשר מצונן בכמויות גדולות ממדינות באירופה לישראל, כדוגמת פולין ואירלנד, הנמצא כבר כיום ברשתות השיווק. הרפורמה השנייה היא הארכת חיי המדף של הבשר השחוט המיובא מדרום אמריקה. אנו מאמינים שצעדים אלה יפחיתו בשנים הקרובות את 'המשלוחים החיים' לישראל בצורה ניכרת, לצד הגדלת הכמויות של בשר מצונן שיענו על הביקוש המקומי".

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל