עוד בג"ץ נגד ערוץ 20: הפעם תור הרפורמים והקונסרבטיבים

התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית מלינות כבר זמן רב על כך שערוץ 20, שאמור לפעול כערוץ מורשת, מדיר משידוריו זרמים שאינם אורתודוכסיים ■ כעת הן דורשות מבג"ץ לאכוף על מועצת הכבלים לגרום לערוץ לעמוד בתנאי רישיונו

לוגו ערוץ 20
לוגו ערוץ 20

התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית הגישו עתירה לבג"ץ בבקשה כי זה יורה למועצת הכבלים והלוויין ולמשרד התקשורת לאכוף על ערוץ 20 למלא את תנאי הרישיון שלו ולתת ביטוי בשידוריו גם לזרמים שאינם אורתודוכסיים.

התנועה הרפורמית מנהלת כבר זמן רב מאבק על ייצוגה בערוץ 20, שהחל לפעול ב-2014 כערוץ ייעודי לענייני מורשת. לאחר סדרה של מכתבים ופניות בעניין למועצת הכבלים והלוויין, הגוף הרגולטורי שמפקח על הערוץ, קיבלה המועצה לפני כ-4 חודשים החלטה שלפיה ערוץ 20 ייכנס לתקופת מבחן, במהלכה יהיה עליו לתת ביטוי גם לזרמים שאינם אורתודוכסיים בשידוריו. 

לפי העתירה שהגישו התנועות, בהמשך אף הודיעה המועצה כי החליטה לפתוח בהליך הפרה נגד ערוץ 20, אלא ש"עד כה, על אף שחלף למעלה מחודש וחצי ממועד ההחלטה, לא עשתה המועצה כל שימוש בסמכויותיה לאכיפת תנאי הרישיון". 

בעתירה נטען כי "במצב דברים זה, בו המועצה ממשיכה להתעלם במופגן מחובתה להפעיל את סמכותה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה על-מנת לאכוף על ערוץ 20 את מלוא תנאי הרישיון... לא נותרה לתנועות ברירה אלא לפנות לבית המשפט". 

לדברי עו"ד אורי נרוב מהתנועה הרפורמית, "מיום שהחלו שידורי ערוץ 20 המוגדר כערוץ מורשת ישראל, מודרים משידוריו באופן מוצהר וגורף כל גורם שאינו אורתודוכסי. התנהלות זו מהווה הפרה בוטה ומתמשכת של תנאי הרישיון שהוענק לערוץ, והיא אף מנוגדת לעקרונות השוויון, חופש הביטוי והפלורליזם". 

בהודעה שנמסרה היום (ב') מטעמו של הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, הוא תקף בחריפות את ערוץ 20: "הערוץ הפטריוטי, כביכול שקם על-מנת למנוע השתקה והדרה של קולות בשיח הציבורי, מפר ברגל גסה את תנאי הרישיון ומתפאר בהדרת הזרמים הלא אורתודוכסיים. אנו מצרים על כך שעיתונאים רציניים הפועלים ומשדרים בערוץ לא מצאו לנכון להשמיע קול ברור נגד ההדרה וההשתקה, ובוחרים לשתף פעולה עם המדיניות הלא פטריוטית, הלא ציונית והלא חוקית של הערוץ". 

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "המועצה תמסור את התייחסותה לבית המשפט". מערוץ 20 לא נמסרה תגובה. 

ערוץ 20 עומד בשבועות האחרונים במרכזן של כמה סערות. ביום חמישי שידר הערוץ ראיון לא שגרתי עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובעקבותיו הודיעה אתמול (א') מועצת הכבלים והלוויין כי תפתח ב"הליך בירור", בשל העובדה שלערוץ 20 עדיין אין כיום אישור לשדר משדרי חדשות. 

במקביל, לאחרונה עתרו חברת החדשות של ערוץ 2 ו-RGE (בעלת ערוץ 10) נגד החלטת מועצת הכבלים והלוויין לבחור בערוץ 20 כמפעיל של ערוץ הכנסת בעשר השנים הקרובות. בג"ץ קבע את הדיון בעתירה ל-19 ביולי, 8 ימים לפני החילוף המתוכנן בין חדשות 2 שמפעילה כיום את ערוץ הכנסת לבין ערוץ 20, אלא שאתמול בצעד מפתיע ביקשה המדינה לדחות את הדיון בבג"ץ, כך שמועצת הכבלים והלוויין תוכל לקיים דיון נוסף בכשלים שעלו לכאורה מהעתירות שהוגשו.

על-פי הערכות, גם בעקבות הדיון הנוסף עמדת המועצה לגבי הזוכה לא צפויה להשתנות, כך שמטרת המהלך היא ככל הנראה להראות לבג"ץ כי המועצה דנה ברצינות בסוגיות שעלו, ולצמצם ככל האפשר את נכונותו לקבל החלטה שתעכב את התהליך ותמנע את ההחלפה במועד המקורי שתוכנן.