"ברק כהן הוא אות ומופת לפעילות מקצועית הראויה לכל פרס"

דווקא ביום שבו הפעיל האקטיביסט, העומד לדין פלילי, הושעה מעיסוק בעריכת דין, יש עורכי דין שחושבים שהוא ראוי לפרס לשכת עורכי הדין

עו``ד ברק כהן  / צלם: דור מלכה
עו``ד ברק כהן / צלם: דור מלכה

האם עו"ד ברק כהן, העומד לדין פלילי ואשר הושעה היום (ב') מהעיסוק בעריכת דין עד תום משפטו הפלילי, ראוי לפרס לשכת עורכי הדין? 6 עורכי דין - ובהם אביגדור פלדמן, איתי סבירסקי ואבי מנקס - הגישו את מועמדותו של כהן לפרס לשכת עורכי הדין לשנה זו.

כהן הוא דמות שנויה במחלוקת. לכהן, פעיל חברתי ומייסד תנועת "באים לבנקאים", יש תומכים רבים הנוהים אחריו ומצטרפים אליו במאבקיו החברתיים-כלכליים. אבל לכהן יש גם מתנגדים לא מעטים, הטוענים כי בחר בדרך אלימה מדי ובלתי חוקית.

גם המדינה סברה כי בכמה הזדמנויות עבר כהן על החוק והעמידה אותו לדין פלילי בשני מקרים שונים. לאחרונה הורשע כהן בעבירה של העלבת עובד ציבור, על רקע שיר מחאה מעליב ופוגעני שחיבר בגנותו של חוקר משטרה בירושלים. בנוסף, כהן עומד לדין פלילי עם כמה מחבריו בגין פעולות מחאה שלהם נגד מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, ונגד מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן.

בתוך כך, כאנור, בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין השעה היום את כהן מהעיסוק בעריכת דין, בשל העמדתו לדין פלילי, וזאת עד ההכרעה בתיק הפלילי נגדו. 

בפנייתם היום למנכ"ל הלשכה כתבו עורכי הדין כי כהן הוא האדם הנכון, בעת הנכונה, לקבל את הפרס בגין פעילותו הציבורית. "אנו סבורים כי לשכת עורכי הדין תתברך ותתחזק מהענקת הפרס לעו"ד כהן בעת זו", כתבו עורכי הדין.

לדבריהם, "עו"ד כהן, חבר לשכת עורכי הדין זה למעלה מתריסר שנים, משול לחבר מיסדר שהניח את קולמוסו ויצא לקדם את ערכי מסדרו בקרב הציבור. במכתב מועמדות זה אנו מבקשים לטעון כי בפעילות רב-ממדית זו - עשייה מקצועית-משפטית ענפה, לצד עשייה חברתית-פוליטית - עו"ד כהן הוא אות ומופת לפעילות איגוד מקצועית הראויה לכל פרס.

"ברק ייצג ומייצג א/נשים מכל הקשת של החברה הישראלית, מתוך קידום ואמונה בערכיה היסודיים של המדינה הדמוקרטית ושיטת המשפט שלה, בדגש על חופש הביטוי וזכויות האדם של הקבוצות המודרות והמופלות ביותר בחברה הישראלית: פעילי מחאות חברתיות, מבקשי מקלט, צעירים חרדים אשר זכות המחאה שלהם נפגעת, פעילים במועדון אוהדים בבית"ר ירושלים ועוד כהנה וכהנה".

"אנרגיות וחוש צדק מפותחים"

לפי המכתב, "נדמה שקשה להתעניין בענייני אקטואליה מבלי להיתקל בפעילותו המשפטית, הציבורית והפוליטית של עו"ד כהן. בין אם בפעילות כאחד ממובילי מחאת 'באים לבנקאים' נגד הרדיפה והרמיסה חסרת הרסן של הבנקים כלפי לקוחות קשי-יום ובני משפחותיהם, במחאה כלפי אלימות ופעולה בחוסר סמכות של שוטרים והפעלת קמפיינים ברשת המשרטטים קו חדש בין הפעיל החברתי לבין הציבור - עו"ד כהן ניחן באנרגיות ובחוש צדק מפותחים במיוחד. הגנה על זכויות היסוד של לקוחותיו והקבוצות אותן ייצג, ללא קשר לרקע ממנו באים, עומדת בבסיס פעילותו ומערכת הערכים אותה עו"ד כהן מייצג באופן עקבי וללא היסוס".

הממליצים על עו"ד כהן לקבלת הפרס אינם מתעלמים מכך שפעילותו הפוליטית איננה לרוחם של חברות וחברים רבים בלשכה ובציבור, אך לדבריהם, "האין זו חובתנו להכיל פעילות זו, על אתגריה המוסריים והמקצועיים, ולעודד חברות וחברים בלשכה שינהגו גם הם על-פי צו מצפונם ולמען ערכים חברתיים יסודיים, כחלק מקידום המקצוע המשפטי במובניו העמוקים יותר?". 

עורכי הדין הפונים מצטטים במכתבם את דברי ההיסטוריונית לורל ת'אצר אולריך, שטבעה את המשפט "Well-behaved women seldom make history". "נכון הדבר גם לעניינו, ולא רק בקשר לנשים. עו"ד כהן לא מתחזה להיות 'נחמד' בפעילותו הפוליטית והמשפטית. ככזה, ודאי שאיננו אורח רצוי הסמוך על שולחן בעלי ההון והשררה נגדם הוא מוחה. דווקא מסיבה זו עו"ד כהן ראוי לפרס, לא רק בגלל מעשיו, אלא על-מנת שייראו חבריו וחברותיו למקצוע ויידעו - הלשכה עומדת ותעמוד לצד חבריה המעזים לדרוש מציאות ראויה יותר".

עורכי הדין לא התעלמו גם מהעובדה שבין עו"ד כהן להנהגת הלשכה התנהל בשנה האחרונה סיג ושיח קשה. "במכתבנו זה איננו מבקשים להיכנס לתוך גדר הוויכוח האמור, אלא להציע ולהזכיר: לשכה חזקה ובטוחה בעצמה תדע להתעלות מעל המחלוקות האלה ולהשתמש בבמה שהפרס מעניק על-מנת לקדם את ערכיה. עת אנו קוראים את מטרותיה של לשכת עורכי הדין, כמו גם את הקריטריונים של הפרס עצמו - אין ולא צריך להיות חולק כי פעילותו התוססת של עו"ד ברק כהן עשתה רבות לקדם מטרות אלה".

עורכי הדין מדגישים כי אין בנתינת הפרס משום אמירה כלשהי על הסכמה או נתינת חסות לפעילותו של עו"ד כהן. "יש בנתינת הפרס משום אמירה ברורה של הלשכה על החשיבות שבעיצוב תפיסת עולם מגובשת, השוזרת ערכים בתוך העולם המקצועי. בנתינת הפרס יש משום הצבעה על גיוון הדעות שחברי הלשכה אוחזים בהן".