מניית מבני תעשיה צנחה עקב כוונה להנפקת מניות בדיסקאונט

על פי ההערכות יעמוד הגיוס על 120-200 מיליון שקל, כשמטרתו היא להפחית מינוף, לשפר דירוג חוב ולחזק את הפרופיל הפיננסי של החברה

דודו זבידה  / צילום:תמר מצפי
דודו זבידה / צילום:תמר מצפי

מנייתה של חברת מבני תעשיה  נפלה היום בכ-4.5% בבורסה למחיר של 4.75 שקלים, לאחר שהחברה דיווחה למשקיעים כי היא בוחנת מהלך של גיוס הון, על פי תשקיף מדף שפורסמה בעבר. אם לא יהיו הפתעות, תקיים החברה את שלב המכרז המוסדי בהנפקת המניות כבר מחר (ג'), כאשר מחיר המינימום שיוצע למשקיעים הוא 4.69 שקלים למניה, המשקף הנחה של 5.6% ביחס למחיר הסגירה של מבני תעשיה אתמול.

מבני תעשיה עוסקת בהקמה ובהשכרה של מבנים לתעשייה, מלאכה ומסחר, ופועלת בעיקר בישראל. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי של 1.85 מיליארד שקל, המשקף מכפיל הון של 1, ונמצאת בשליטת החברה האם, כלכלית ירושלים, שמחזיקה ב-78.4% ממניות מבני תעשיה.

S&P: תחזית דירוג חוב חיובית

את כלכלית ירושלים ואת מבני תעשיה - המתנהלות ללא גרעין שליטה - מוביל דודו זבידה, שמחזיק בתפקיד המנכ"ל בשתי החברות. על פי מקורות בשוק, הנהלת מבני תעשיה העמידה את היקף הגיוס על 120-200 מיליון שקל, כשמטרתו הראשונית היא להפחית מינוף, לשפר דירוג לחוב ולחזק את הפרופיל הפיננסי של החברה.

לפני כשבועיים העלתה חברת הדירוג S&P מעלות את תחזית דירוג החוב של מבני תעשיה, מיציבה לחיובית, ובחברה מקווים כי הנפקת ההון הנוכחית תתרום להעלאה מהירה יותר גם של הדירוג עצמו, שכיום עומד על A מינוס.

עם זאת, הצלחת ההנפקה צפויה להביא להגדלת החזקות הציבור במניות מבני תעשיה, באופן שיכניס את החברה למדדי הבורסה המרכזיים: ת"א-90, ת"א-125 ו-SME150.

בנוסף לכך, יתרום גיוס ההון הנוכחי להנפקת האג"ח הנוספת שמתכננת החברה - של סדרה כ' החדשה בהיקף של עד 250 מיליון שקל ע"נ, אשר לפי חברת הדירוג תשמש התמורה ממנה למחזור חוב ולצרכיה השוטפים של מבני תעשיה.

ברבעון הראשון של 2017 רשמה מבני תעשיה הכנסות של 157 מיליון שקל ורווח נקי של 92 מיליון שקל. הרווח הגולמי מנכסים מניבים (NOI) עמד על 109 מיליון שקל, ואילו תזרים המזומנים השוטף מפעילות החברה (FFO) הסתכם ב-45 מיליון שקל.

החוב הפיננסי נטו של מבני תעשיה עמד בסוף מארס על 4.2 מיליארד שקל, כאשר סך התשלומים למחזיקי האג"ח הוא כ-750 מיליון שקל עד מארס 2018, ועוד כ-540 מיליון שקל עד מארס 2019. בחודש שעבר דיווחה מבני תעשיה כי השלימה מכירה של מקבץ נכסים גרמניה תמורת 32.7 מיליון אירו, בעסקה שהניבה לה תזרים נטו של 15.5 מיליון אירו (כ-63 מיליון שקל).

למבני תעשיה גם החזקה פיננסית בכ-3.5% ממניות החברה האם כלכלית ירושלים, בשווי בורסאי של כ-80 מיליון שקל, אותה היא יכולה לכאורה לממש. אולם כלכלית ירושלים נסחרת בבורסה לפי מכפיל הון נמוך יותר של 0.84 בלבד, ולכן קיימת לכאורה כדאיות נמוכה יותר למכור את מניות אלו על פני המניות של מבני תעשיה.