ריבלין: יש לשאוף לצמצם את הפשע, לא להשפיל את הפושעים

נשיא המדינה בטקס השבעת השופטים החדשים: "עבודת השפיטה תובעת אומץ מוסרי" ■ נשיאת העליון נאור: "התפקיד לתרגם את הלכת המחוקק לצדק מופקד בידי השופט"

טקס השבעת שופטים / צילום: מארק ניימן - לע"מ
טקס השבעת שופטים / צילום: מארק ניימן - לע"מ

"משפט צדק" והקשר בין משפט לצדק כיכבו היום (ה') בנאומי נשיאת בית המשפט העליון, שרת המשפטים ונשיא המדינה, בטקס השבעת השופטים החדשים בבית הנשיא בירושלים. בטקס הצהירו אמונים 19 שופטים ורשמת בכירה אחת.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הדגיש את האבחנה בין משפט צדק לבין הקריאות להחמרה בעונשם של פושעים. "חברה בריאה צריכה לשאול את עצמה כיצד יתמו חטאים ולא חוטאים - איך נצמצם את הפשע, לא איך נשפיל את הפושעים".

בפנותו לשופטים הוסיף ריבלין כי השפיטה "אינה תרגיל לוגי או חידת היגיון. עבודת השפיטה תובעת מכם אומץ מוסרי, הן בהתמודדות עם בעלי דין, 'לא תגורו מפני איש' כך מצווה התורה, והן אומץ מוסרי ביכולת להכריע הכרעות משפטיות מוסריות מתוך מבט מקיף, רחב ומורכב".

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, אמרה בטקס בין השאר כי הקשר בין משפט לצדק כולל קשרי גומלין רבים, מגוונים והדוקים. "כך, למשל, מובן לכולנו כי במדינה דמוקרטית הצדק הוא מטרת המשפט ואמת-המידה להערכתו. שיטת משפט דמוקרטית חייבת להתבסס על עקרונות הצדק. אי-אפשר לפגוע בו בלי הצדקה".

נאור, שבית המשפט העליון בנשיאותה הוציא תחת ידו אתמול (ד') פסיקה מהפכנית לפיה המבחן לתשלום דמי מזונות יהיה כלכלי ולא תלוי בשאלה אם ההורה הוא האב או האם - ציינה כי "התפקיד לתרגם את הלכת המחוקק לצדק מופקד בידי השופט", וציטטה את הנשיא לנדוי ("מורי", כדבריה), שנהג לומר כי "אם הפרשנות שנתת לחוק אינה עולה בקנה אחד עם תחושת הצדק שלך - תחשוב מחדש האם פרשת את החוק באופן נכון".

בהמשך הדגימה נאור: "שוו בנפשכם חוק הנוגד את הצדק - למשל, חוק הקובע כי על כל ההליכים הפליליים להסתיים בהרשעה, או חוק הקובע כי יש לשלול את כל הזכויות החוקתיות מקבוצת אוכלוסייה מסוימת - חוק כזה לא יעמוד לכאורה במבחני פסקת ההגבלה".

נאור סייגה את הדברים באומרה כי "כמובן, לא כל חוסר צדק גורר עמו מיניה וביה חוסר חוקתיות. כשופטים תמצאו כי כשם שלכל אדם האמת שלו - גם לכל מתדיין הצדק שלו. לכל מתדיין השקפה משלו בשאלה מה צודק. עלינו השופטים לבחון מה צודק באופן אובייקטיבי".

הנשיאה חתמה בפנייה אל משפחות השופטים, אותם כינתה "אחי השופטים", והודתה להן על "השאלת השופטים למערכת המשפט".

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה בפנותה לשופטים כי "אין לי ספק שאתם תדעו להלך במיומנות בשבילי מסלול המלאכה השיפוטית המורכבת. אני מאחלת לכם שתזכו לבצר את חלקת הרשות השופטת, תוך הקפדה על שמירת שיווי המשקל של הנדנדה המורכבת שבנינו כאן. זכיתם להתמנות לתפקיד אליו אזרחי ישראל נושאים את עיניהם ברגעיהם הקשים, ואני בטוחה שתעשו זאת על הצד הטוב ביותר".