סקר: 53% לא סומכים על מנדלבליט על רקע קשריו עם נתניהו

מכון פאנלס: רוב בעלי הדעה שהשיבו סבורים כי החקירות בפרשות השונות יניבו לפחות כתב אישום אחד

רק אלפים בודדים מקפידים אמנם להגיע בסופי השבוע להפגנות כנגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מדנלבליט, אולם נראה כי רוב הציבור מזדהה עם המסרים. על פי סקר מכון פאנלס שבוצע בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל ומתפרסם כאן לראשונה, 53% מבעלי הדעה העידו כי הם אינם סומכים על כך שמנדלבליט יתנהל ביושרה וללא משוא פנים בכל הקשור לחקירות שבהן מעורב ראש הממשלה נתניהו.

ניתוח הסקר מצביע על כך שמדובר בחוסר אמון אישי במנדלבליט ולא ברשויות האכיפה בכללותן, שכן 65% מבעלי הדעה העידו כי הם סומכים על יושרתם והגינותם של חוקרי המשטרה והרשות לניירות ערך. עם זאת, 35% מהנשאלים טענו שהחוקרים מונעים מאינטרסים זרים - שיעור גבוה לכל הדעות ביחס לאשמה הכבדה. באשר למנדלבליט, ייתכן כי תוצאות הסקר מוטות לפחות מעט לרעתו בשל האופן שבו נוסחה השאלה, שנפתחה כך: "בעת האחרונה נשמעים קולות המותחים ביקורת על התנהלותו של היועץ המשפטי לממשלה, בשל קשריו עם ראש הממשלה".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא צפוי לרוות נחת מפרסום הסקר הזה. על פי הנתונים, 63% מבעלי הדעה סבורים כי מידת מעורבותו של נתניהו בפרשות שנחקרות צפויה להניב לפחות כתב אישום אחד. 59% ממצביעי הימין סבורים כי לא יוגש כתב אישום, לעומת 95% ממצביעי השמאל המשוכנעים שכן. על רקע דבריו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן שטען בשבוע שעבר כי נתניהו הבהיר לו שאין בכוונתו להתפטר מתפקידו גם במקרה של הגשת כתב אישום, מעניין לבחון את התוצאות הבאות: 72% מבעלי הדעה שהשתתפו בסקר סבורים כי על נתניהו להתפטר במקרה כזה. למעשה, התרחיש של הגשת כתב אישום שובר את החלוקה האוטומטית לימין ושמאל ומביא גם את מצביעי הימין למסקנה שהגשת כתב אישום מחייבת התפטרות. על פי הסקר, 53% מאנשי הימין סבורים כי יהיה על רה"מ להתפטר, לעומת 47% הסבורים שלא. לפחות כל זמן שלא הוגש כתב אישום, הציבור הישראלי לא ממהר לפרק את הממשלה: 63% מבעלי הדעה סבורים כי אין צורך להקדים את הבחירות בעת הזו, על אף מצעד הנחקרים והמעצרים בפרשות השונות.

נתניהו בכל זאת יכול להיות מרוצה בהיבט אחד: יחס הציבור לתקשורת הישראלית. 51% מבעלי הדעה מסכימים עם האמירה שלפיה "כל התקשורת הישראלית מגויסת לקמפיין תקשורתי חסר תקדים במטרה להחליף אותו". בחברת פאנל פוליטיקס, בראשות מנחם לזר, מציינים כי הנתון הזה מעיד על כך שנתניהו נהג בחוכמה כשהעביר את מסריו בראיון לערוץ 20, שבסופו של יום נצפה על ידי מאות אלפי ישראלים ברשת החברתית.

הדן אורנשטיין, שותף במשרד ייעוץ התקשורת רימון כהן ושות': "כאשר אדם בכיר ומוכר בשדה הפוליטי או בזירה העסקית נחשד בפלילים, בד"כ מתקבלת אצלו התחושה שכל התקשורת כולה מגוייסת נגדו. במקרים אלו ובמיוחד בשלב החקירות, כאשר הנחקר לא יכול להשמיע את גרסתו, התקשורת ממלאת את תפקידה והיא מדווחת בהתלהבות על כל בדל מידע. ביחס לראש הממשלה, לא ניתן להתעלם מהעובדה כי למעט ערוץ 20 וישראל היום, קשה למצוא מליצי יושר שירחיקו אותו מהחשדות ומהפרשיות השונות, אבל צריך לזכור שלרוב אנשי הציבור או אנשי העסקים אפילו אין את זה.

"נראה כי האסטרטגיה של נתניהו לתקוף את התקשורת והעיתונאים עובדת ומוצאת אחיזה מאוד משמעותית בציבור. הראיון שלו לערוץ 20 היה מהלך חכם כאשר מאות אלפי אזרחים ובעיקר תומכיו נחשפו אליו ברשתות החברתיות ושמעו אותו מעביר את מסריו, כמעט ללא הפרעה ומבלי שנשאל שאלות קשות. הנתון בסקר לפיו מרבית הציבור תומך בדברי נתניהו נגד התקשורת מלמד כי אם נתניהו יצליח להיחלץ מהפרשיות השונות, הוא צפוי לצאת עם תמיכה ציבורית גבוהה.

"אבדן האמון כלפי היועץ המשפטי לממשלה מטריד, בדגש על הפער באמון בגורמי החקירה לבין האמון באיש הבכיר במערכת. למרות החקירות והפרשיות הרבות שנחקרות בעת האחרונה, מוסד היועץ המשפטי נמצא במשבר, שאיננו מנוהל. ביקורת כלפי יועצים משפטיים תמיד היתה, אבל לא זכור חוסר אמון משמעותי כלפי המוסד המשמעותי ביותר במערכת התביעה. לאורך זמן, מנדלבליט לא יוכל להתעלם מהביקורת וייאלץ להפגין התנהלות ציבורית ותקשורתית אקטיבית".

האם להערכתך נתניהו מעורב
 האם להערכתך נתניהו מעורב