ניסיון פיגוע דקירה בירדן; מאבטח ישראלי ירה למוות בשניים

(עדכון) - משבר דיפלומטי-ביטחוני עם ירדן: העובדים הישראלים בשגרירות הירדן נצורים מאז אתמול במתחם השגרירות ■ הקבינט המדיני-ביטחוני יכונס בשעה 20:30 לדיון במתיחות בהר הבית ובמשבר עם ירדן

שוטר ירדני, ניסיון פיגוע בירדן
שוטר ירדני, ניסיון פיגוע בירדן

העובדים הישראלים בשגרירות הירדן נצורים מאז אתמול (א') במתחם השגרירות, לאחר שהמאבטח נדקר ונפצע קל, ושני אזרחים ירדנים נהרגו בביתו. המאבטח הגיב בירי והמחבל נהרג. באירוע נפצע גם בעל הבית הירדני, שלאחר מכן מת מפצעיו. בישראל ביקשו להחזיר את עובדי השגרירות לארץ, אך ירדן סירבה, ודרשה לחקור את המאבטח. ישראל טוענת שלמאבטח יש חסינות דיפלומטית ומסרבת לאפשר את החקירה, לכן בשלב זה הפינוי הושעה.

על פי אמנת וינה, המאבטח, שנפצע באורח קל בתקרית, חסין מפני חקירה ומעצר. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה בטלפון עם שגרירת ישראל בעמאן, עינת שלין, ועם המאבטח. משרד החוץ וגורמי הביטחון פועלים בערוצים שונים מול ממשלת ירדן. ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני נדחתה לשעה 20:30 שם ידונו במתיחות בהר הבית ובמשבר עם ירדן.

על פי אחד מקרובי משפחתו של המחבל, מדובר מוחמד אל-ג'ואודה, צעיר בן 17. לפי כלי תקשורת ירדניים, כוחות ביטחון רבים הגיעו לאזור וסגרו את הגישה למתחם. התקרית אירעה כאמור אתמול בשעות הערב, אולם נאסרה לפרסום בידי הצנזורה הצבאית במהלך הלילה.

התקרית הביטחונית מגיעה ברקע המתיחות סביב מסגד אל-אקצא. הפיגוע אירע כשעה לפני התכנסות הקבינט המדיני-ביטחוני בירושלים, שדן בסוגיית הצבת המגנומטרים בכניסה למתחם אל-אקצא ובמתיחות בירושלים. נתניהו כינס התייעצות ביטחונית דחופה לפני ישיבת הקבינט, שבה עודכן לגבי פרטי התקרית בירדן. בעמאן דורשים מירושלים להסיר את המגנומטרים שהוצבו אחרי הפיגוע במתחם הר הבית וטוענים כי מדובר בפרה של הסטטוס-קוו.

ירדן גינתה גם את החלטת ישראל לסגור את הר הבית למתפללים למשך יומיים בעקבות הפיגוע שבו נהרגו שני שוטרים, ואלפים הפגינו בשבועיים האחרונים נגד ישראל בבירה עמאן. יו"ר הפרלמנט של ירדן אף שיבח את שלושת המחבלים שביצעו את הפיגוע, על אף שהמלך עבדאללה גינה את האירוע בשיחה עם נתניהו.

בעקבות דרישתה של עמאן, הליגה הערבית תתכנס ביום רביעי בקהיר כדי לדון במצב. הליגה הזהירה את ישראל כי היא "משחקת באש" וכי ירושלים היא "קו אדום", וגם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תקף בחריפות את ישראל וקרא לה לחדול מפעולותיה בהר הבית.

אחרי האירועים האלימים בימים האחרונים - בהם פיגוע הדקירה בחלמיש שבו נרצחו שלושה מבני משפחת סלומון ומותם של ארבעה פלסטינים בעימותים במזרח ירושלים - הודיע יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על הקפאת המגעים עם ישראל, כולל התיאום הביטחוני.

השגרירות בירדן ממוקמת בשכונת מגורים בעמאן, ומול ככר אל-חאלותי, שהפכה במשך השנים מוקד להפגנות והתקהלויות נגד ישראל והסכם השלום, ובכל פעם שישנה מתיחות סביב הר הבית אלפים ברחבי ירדן יוצאים לרחובות להפגין.

הסגל הדיפלומטי בשגרירות, שבראשה עומדת השגרירה - האישה הישראלית הראשונה שמונתה לשגרירה במדינות ערב - חי תחת מסך אבטחה קפדני בשל איומים בלתי פוסקים של גורמים אסלאמיים קיצוניים ותנועת "האחים המוסלמים". לפני כשנתיים ממשלת ירדן אף הציבה גדר בככר הסמוכה לשגרירות כדי להקשות על ההפגנות.

לאורך השנים, בתקופות של מתיחות עם הפלסטינים העולם הערבי, כבר אירעו מקרים שמשרד החוץ החליט על פינוי השגרירות והשבת הדיפלומטים לארץ. כך לדוגמא קרה בספטמבר 2011 אחרי ההתקפה על שגרירות ישראל בקהיר במהלכו המון מצרי זועם הסתער על השגרירות ושישה עובדים חולצו בסיוע הקומנדו המצרי.