נתוני המאקרו של ענף הנדל"ן ממשיכים לאותת על היקף עסקאות נמוך, באוצר כבר מכנים את המצב כקיפאון, והשאלה הגדולה שעדיין לא קיבלה תשובה היא האם אנחנו עומדים בפני התחלת ירידת מחירי הדיור.

בעוד תוכניות הדיור הממשלתית ממשיכות לפעול (מחיר למשתכן), ההגרלה הגדולה הסתיימה, הסכמי-הגג ממשיכים להיחתם, והוועדות המיוחדות (הותמ"ל) מקבלות עוד סמכויות כדי להגדיל את היצע המלאי התכנוני - יש מי שפועל גם במישור התודעתי ומנסה להשפיע על הציבור בדרכים אחרות. מדובר ביוזמה בפייסבוק, דף בשם "המחאה הגדולה - יחד נוריד את מחירי הדיור" שמנסה כבר למעלה משנה לאגד אנשים ולפעול כנגד עליית המחירים.

כבר למעלה משנה ש"גלובס" עוקב אחר עמוד הפייסבוק שמעלה פוסטים, תגובות וסרטונים העוסקים במחירי הדירות הגבוהים. המעקב מעלה כי הוא ממשיך להגדיל את מספר החברים בצורה איטית אך עקבית. לאחר שבאוקטובר 2016 כלל העמוד כ-30.7 אלף איש, ובסוף אפריל האחרון על 53.8 אלף איש, כעת מדובר כבר על כמעט 72 אלף איש.

מדובר במספר לא מבוטל, אך כאמור, נכון להיום מדובר ביוזמה בפייסבוק בלבד. נזכיר כי באמצע אוגוסט האחרון נעשה ניסיון "להוציא את המחאה מהפייסבוק" על-ידי ארגון הפגנה בכיכר רבין, ניסיון שהוביל להפגנה קצרה אליה הגיעו כמה מאות אנשים. מאז גייסו יוזמי המחאה מימון ברשת ויצאו גם לפעילויות נקודתיות של הסברה לציבור וחלוקת פלאיירים. בין היתר הגיעו פעילי המחאה להופעות הגדולות שנערכו לאחרונה בפארק הירקון עם עמדות הסברה.

יוזם המחאה, צעיר בשנות ה-30 מאזור המרכז שממשיך בסירובו להיחשף, מסביר בשיחה עם "גלובס", כי קצב גידול החברים בדף מעיד על היקף הבעיה, ומעלה חשש כי היעדר הכרעה במס דירה שלישית רק מעצים את אי-הוודאות. לדבריו, "אלפי חסרי דיור ממתינים להכרעת בג"ץ בעניין מס דירה שלישית. אנחנו מקבלים מספר לא מבוטל של פניות לדף הפייסבוק שלנו בשאלה לגבי סטטוס הכרעת בג"ץ בעניין. חסרי הדיור תולים תקוותיהם שביהמ"ש יאשר את החוק הצודק הזה שישנה היסטורית את מדיניות הנדל"ן בישראל למדיניות שגורסת שנדל"ן הוא קודם כל למגורים".

נזכיר כי לא רק השוכרים ממתינים להכרעת בג"ץ, אלא גם בעלי הדירות להשקעה שאינם יודעים האם המס יחול עליהם או לא, ומה יעלה בגורל ההטבות שהובטחו למוכרי דירה שלישית ומעלה. הדיון האחרון בבג"ץ התקיים כבר לפני למעלה מחודשיים ומאז ממתין כל הענף להכרעה.

״הציבור חושש מתרחיש בו בג"ץ יפסול את חוק מס דירה שלישית", ממשיך ואומר יוזם המחאה ל"גלובס", "הציבור רואה בחוק הזה ככזה שיכריע האם הסוף לעליות מחירי הדירות בישראל הוא קרוב ולכן הוא רואה בחוק הזה כחוק משנה גורל. חסרי הדירות נוכחו לראות מיידית את השפעתו של החוק על שוק הדיור ולראשונה מזה עשור הסתמנה ירידת מחירים. זה היה פתח של אור בשביל הציבור שפונה אלינו ועכשיו הוא חושש שמא בג"ץ יסתום את הגולל. מעולם אף שר אוצר לא העז לגעת בנושא מיסוי השקעות בדירות למגורים והציבור מבין שיש פה סוף סוף שינוי צודק של מדיניות כלכלית וחושש שמא ההזדמנות הזו לא תחזור, בטח אחרי שהציבור נוכח לראות כמה קשה היה להעביר את המס הזה בכנסת, הנושא הזה הוא גחל לוהטת".

עוד לדברי יוזם המחאה ומפעיל דף הפייסבוק: "אנחנו אחוזי תקווה שהשופטים יעבירו את החוק או לפחות יסתפקו באזהרה לבעלי מספר דירות. אם הם לא יעבירו את החוק, התוצאה של זה תהיה שהחוק יחזור לדיונים בכנסת ושוב יהיה אותו רעש ומלחמות שהיו במהלך סוף 2016. בכל מקרה של החזרת החוק לכנסת, מדובר הפסד. לעומת זאת, אם יסתפקו באזהרה, הסערה תימנע. עם עובדות אי אפשר להתווכח. החוק מניב תוצאות, מדד המשקיעים שלילי כבר חודשים, ורק לפני זמן מה עתרו משקיעים לבג"ץ בטענה שהם לא יודעים אם למכור את הדירות או לא, קרי החוק עובד.

"אנשים רואים את זה ותולים בו תקוות, אחרי עשור של עליות מחירים בלתי הגיוניות יש תקווה. אני אישית רואה את החוק הזה כמו תרופה מצילת חיים, ובמקרה הזה מצילת חיים באופן כלכלי. לדעתי, אם החוק הזה לא עובר, זה ויתור על תעודת ביטוח לדורות שאומרת שדירה היא למגורים ולא לאספנות. דירה אחת להשקעה בסדר, אבל למה עשר?!. בסוף היום, הציבור מחכה בקוצר רוח להכרעת בג"ץ ותולה בחמשת השופטים את התקווה לעתיד כלכלי טוב יותר".