הקבינט המדיני-ביטחוני: יוסרו גלאי המתכות מהר הבית

במקום המגנומטרים יוצבו ברחבי העיר העתיקה מערכות בידוק חכם של מצלמות ■ עד להכנת ויישום התוכנית, שעלותה המוערכת עומדת על כ-100 מיליון שקל, משטרת ישראל תתגבר את הכוחות המוצבים באזור

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט הלילה (ג') להסיר את גלאי המתכות מהכניסות להר הבית ולהציב במקומם ברחבי העיר העתיקה מערכת בידוק חכם של מצלמות, כדי להבטיח את ביטחונם של המבקרים באתר. עד להכנת ויישום התוכנית, שעלותה המוערכת עומדת על כ-100 מיליון שקל, משטרת ישראל תתגבר את הכוחות המוצבים באזור.

טרם הסרת המגנומטרים, שהחלה הלילה, מתפללים ידו אבנים והשליכו חפצים לעבר כוחות המשטרה שהוצבו במקום. שני שוטרים נפצעו באורח קל ופונו לטיפול רפואי. מפירי הסדר פוזרו תוך שימוש באמצעים. בסילוואן נעצר תושב בחשד להפרת סדר וידוי אבנים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הקבינט קיבל את המלצותיהם של כל גופי הביטחון להמיר את בידוק גלאי המתכות ב"בידוק חכם" ובאמצעים נוספים. התקציב לתכנית האבטחה החדשה במקום יועבר בפרק זמן של עד שישה חודשים, ואם יידרש ייערך עבורו קיצוץ רוחבי על פי תכנית שיגיש המשרד לביטחון פנים.

תוך כדי ישיבת הקבינט בנושא הר הבית, שב צוות השגרירות הישראלית בעמאן לישראל לאחר התקרית שבה מאבטח ירה למוות בשני אזרחי המדינה. "אני מודה לנשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ שהנחה את יועצו ג'ארד קושנר ושלח את שליחו ג'ייסון גרינבלט לאזור, כדי לסייע במאמצינו להביא את צוות השגרירות הישראלית הביתה במהירות", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אני מודה גם למלך עבדאללה על שיתוף הפעולה ההדוק שלנו".

כך, ככל הנראה, נסתם הגולל על המשבר הדיפלומטי עם ירדן שהחל עוד סביב הצבת המגנומטרים בהר הבית, והחריף לאחר התקרית האחרונה. במסגרת המאמצים הקדחתניים לסיום המשבר בשגרירות, הגיע אתמול ראש השב"כ נדב ארגמן לירדן ושוחח עם גורמים בממלכה. גם שליחו של נשיא ארצות-הברית לאזור, ג'ייסון גרינבלט, נפגש עם נתניהו ונסע לירדן כדי לנסות ולמצוא פתרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך ירדן עבדאללה שוחחו אמש על המשבר בהר הבית ועל התקרית הביטחונית בשגרירות ישראל בעמאן, שגרמה למתיחות בין שתי המדינות. לפי הודעת בית המלוכה הירדני, עבדאללה קרא לנתניהו להסיר את המגנומטרים שהוצבו בכניסה להר הבית בעקבות פיגוע הירי לפני שבוע וחצי.

לפי ההודעה הירדנית, המלך הדגיש בשיחה את "הצורך בביטול כל הצעדים שישראל נקטה מאז פרוץ המשבר וגם את הצורך להגיע להסכם בין הצדדים כדי למנוע הסלמה דומה בעתיד".

בלשכתו של נתניהו הכחישו כי החזרתו של המאבטח הישראלי שירה למוות בשני ירדנים במתחם השגרירות הותנתה בהסרת המגנומטרים בכניסה למסגד אל-אקצא. עם זאת, לפי ההערכות, ההבנות שגובשו במהלך יום שני כללו היענות לדרישת ירדן להסרת המגנומטרים וכן הסכמה ירדנית לוותר על חקירה של המאבטח, ובמקום זה להסתפק בתשאול שלו בשגרירות ולאחר מכן לשחררו לישראל.

אתמול כבר הציבה המשטרה מצלמות אבטחה נוספות מעל השערים המגנטיים. במקביל, בנו פועלים גדרות ברזל קבועות בין שלושת השערים שנותרו פתוחים לכניסת מתפללים מוסלמים לאחר פיגוע הירי בהר, לפני כשבוע וחצי. המפכ"ל רוני אלשיך ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי פיקחו על העבודות.

בראשון לפנות בוקר הוצבו בשער השבטים מצלמות חכמות, בנוסף לגלאי המתכות שהוצבו בתחילת השבוע שעבר. שער השבטים הוא הכניסה המרכזית להר הבית, הסמוכה לשער האריות ואחת מבין שלוש הכניסות שנפתחו עד כה, לצד שער שלשלת ושער המג'לס. בינתיים, הופצו במזרח ירושלים כרוזים המבהירים כי הפלסטינים יסרבו לכל אמצעי אבטחה שתפעיל המשטרה, כמו גלאים ידניים, מצלמות ואמצעים נוספים.