למרות הצהרת מינהל התכנון על הכוונה לפרסם את הדוח המסכם את נתוני תוכנית תמ"א 38 ל-2016 כבר ברבעון הראשון של 2017, והכוונה לעשותו מפורט יותר מבשנים קודמות - אנחנו נמצאים כבר עמוק ברבעון השלישי של השנה והדוח טרם פורסם.

מדי שנה מפרסם מינהל התכנון דוח שנתי העוסק ביישום תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38). מדובר בדוח נרחב, שכולל מידע נרחב על כל הרשויות המקומיות ונוגע בשני המסלולים של התמ"א - חיזוק ותוספת בנייה על הקיים וכן הריסה ובנייה. הענף כולו, שכולל כבר מאות חברות ואלפי בניינים שנמצאים בתהליך, ממתין לנתונים כדי לראות מה תמונת המצב המלאה בכל הקשור להגשת בקשות להיתר בנייה ואישורן ברשויות השונות ויישום התוכנית ברחבי הארץ.

אחת הבעיות שעלו בדוחות הקודמים הייתה אי דיווח מלא של הרשויות המקומיות בישראל על יישום תוכנית המתאר. עובדה זו הייתה מוכרת גם למחברי הדוח ובדוח האחרון אף זכה להתייחסות רחבה והוסבר כי בשנה הבאה מתוכנן שינוי במבנה הדוח. "מינהל התכנון ומשרד הבינוי והשיכון מתעתדים להוציא ברבעון הראשון לשנת 2017 דוח יישום מפורט ועשיר יותר לתמ"א 38, שיתבסס באופן ישיר על בקשות להיתר והיתרים שניתנו, בשונה מדוח זה, המתבסס על דיווחים מהרשויות המקומיות", כך נכתב בדוח האחרון שפורסם, לשנת 2015 (שאף הוא פורסם באיחור).

 

מערכת מעקב חדשה

בירור אודות העיכוב בפרסום העלה כי בניגוד לשנים קודמות, הפעם הדוח נעשה כעבודה משולבת של מינהל התכנון במשרד האוצר יחד עם משרד הבינוי והשיכון וזו אחת הסיבות לעיכוב. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בהקשר זה כי "הרשות להתחדשות עירונית במשרד בנתה מערכת חדשה למעקב אחר היתרי בנייה, תוך שיתוף פעולה עם מינהל התכנון. בכוונתנו לפרסם בעוד כחודש-חודשיים את הדוח לשנת 2016".

נציין כי המערכת החדשה יכולה אכן להפוך את הדוח לרלוונטי הרבה יותר ולהציג תמונת מצב מלאה יותר על יישום התוכנית, אולם מן הראוי שדוח כה חשוב המתייחס לשנה שעברה יפורסם עוד לפני תום השנה הנוכחית.

עוד נקודה שחשוב לציין בעקבות התייחסות המשרד היא שאמנם הרשות להתחדשות עירונית פועלת במתכונת חלקית, והיא אושרה כבר כחוק, לפני חודשים ארוכים, טרם מונה לה מנהל והיא עוד לא פועלת בצורה מלאה. מינוי מנהל לרשות הוא בידי שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, ללא צורך במכרז, וזאת לתקופה קצובה. השר ייעד בעבר לתפקיד זה את מי שכיהן בעבר כראש עיריית חדרה, חיים אביטן, אך מינוי זה טרם אושר. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי מועמדותו "נמצאת בשלבי אישורים אחרונים".

בינתיים, הנתון העדכני ביותר הנוגע לתמ"א 38 הוא דוח מיוחד שהוכן על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת בתחילת החודש, לקראת דיון שהתקיים בנושא בוועדת הפנים והגנת הסביבה. על פי דוח זה, מצב יישום תמ"א 38 ברמה הארצית אינו טוב. כך, מנתוני הדוח עולה כי 12 שנה אחרי שתמ"א 38 אושרה בממשלה, רק כ-1,900 מבנים חוזקו מפני רעידות אדמה. כלומר, רק כ-2.4% בלבד מכ-80 אלף מבני המגורים הקיימים בישראל ונבנו לפני שנת 1980. גם בכל הקשור לחיזוק מבני ציבור המציאות שעולה מן השטח בעייתית. כך, מתוך כ-4,600 מבני ציבור, עד היום חוזקו 40 בלבד, כלומר כ-99% ממבני הציבור הזקוקים לחיזוק טרם חוזקו.