מליאת הכנסת אישרה היום (ד') אחר-הצהריים באופן סופי את הצעת החוק של יפעת שאשא ביטון (כולנו) ולפיה שר החינוך יוסמך לקבוע מחיר מרבי לצהרונים עד כיתה ג' המופעלים בחסות הרשויות המקומיות, כאשר מפעיל צהרון שייגבה מחיר גבוה יותר ייקנס בסכום של עד 50 אלף שקל. ההצעה עברה ברוב של 65 תומכים ונמנע אחד.

מדובר בצעד משלים חשוב לתוכניתו של שר האוצר משה כחלון (נטו משפחה), שכללה בין היתר מחיר מקסימלי של 935 שקל לצהרונים עם סבסוד דיפרנציאלי להורים בהתאם לחוזקה הסוציו אקונומי של הרשות המקומית, כך שהמחיר בפועל לא יעלה על 780 שקל בחודש ברשויות החזקות.

בשבועות האחרונים התברר עד כמה החוק של שאשא ביטון מתבקש, לאחר שבמספר רב של רשויות ביקשו "לדלג" על התוכנית ולגבות סכומים גבוהים יותר - בין היתר באמצעות שכנוע ההורים כי המתווה הממשלתי פחות טוב מהתוכניות הקיימות. כחלון ואנשיו הפעילו לחץ כדי שההצעה תאושר היום, לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ ולפני תחילת שנת הלימודים החדשה.

ההצעה קובעת עוד כי משרד החינוך יוסמך לקבוע תנאים להעסקת עובדים בצהרון והוראות לעניין התזונה והמזון הניתנים בו. עוד יוסמך המשרד לקבוע תקנים הנוגעים לבטיחות.

שר האוצר משה כחלון בירך על החוק ואמר כי "מדובר בבשורה של אלפי שקלים בשנה למשפחות בשנים הכי קשות להן כלכלית. בדיוק בשנים האלו הן צריכות את עזרת המדינה. הגיע הזמן שהמשפחות הצעירות גם יקבלו מהמדינה ולא רק יתנו. חוק הצהרונים הוא צעד משמעותי בהשלמת תוכנית 'נטו משפחה'. הילדים יקבלו צהרונים טובים ואיכותיים רק במחירים שפויים".

ח"כ שאשא ביטון: "החוק מהווה בשורה אמיתית עבור הורים צעירים לילדים קטנים, שקורסים תחת הנטל ונעזרים לרוב בהוריהם המבוגרים. מנגנוני הפיקוח והבקרה שקיימים בחוק והמתווה לסבסוד הצהרונים במסגרת "נטו משפחה" של השר כחלון הם תולדה של אינספור מפגשים במהלך תקופה לא מבוטלת עם השותפים לגיבושם. הללו ישימו סוף לעושק המחירים ולהפקרות הקיימת בתחום, ויעניקו לאותן משפחות שקט נפשי ואוויר לנשימה, תוך שמירה על מסגרות איכותיות. מצבם הכלכלי של ההורים ישתפר והם ירגישו הפחתה משמעותית ביוקר המחיה כבר בזמן הקרוב."

ח"כ מרגי: "מדובר ביום חג של ממש עבור ההורים הצעירים שחלקם הגדול משתייך למעמד הביניים. החוק מביא רווחה כלכלית תוך שמירה והקפדה על איכות הצהרונים ועמידה בתנאי פיקוח ובקרה. בכוונתי לקדם עוד שורה של חוקים למען ההורים הצעירים ולדאוג לצמצום פערים בנושאי החינוך".