המתיחות בהר הבית: חנין זועבי התעמתה עם כוחות הביטחון

המשטרה היתה בדריכות שיא לקראת תפילות יום השישי בהר הבית, שהסתיימו ללא אירועים משמעותיים ■ ח"כ זועבי למשטרה: אתם לא הריבון פה

הר הבית /צילום: רויטרס
הר הבית /צילום: רויטרס

תפילת יום השישי שנערכה היום (ו') בהר הבית בצל היערכות משטרתית מוגברת, הסתיימה לא אירועים מהותיים. הכוחות התכוננו להגעה של עשרות אלפי מתפללים שיחגגו את הניצחון במאבק על הצבת אמצעי האבטחה בהר. הכוחות נערכו להפרות סדר, ואף הציבו יחידה הנמצאת בכוננות פריצה לתוך שטח ההר במקרה הצורך.

הבוקר הוחלט לאסור על כניסתם של מתפללים מתחת לגיל 50 לעיר העתיקה בירושלים ולהר הבית. כניסתן של נשים בכל הגילאים הותרה. ההחלטה התקבלה בתום הערכת מצב בראשות מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, על רקע האירועים האלימים בימים האחרונים סביב המקום הקדוש.

עד כה, אלפי צעירים נאספו באזורים הסמוכים, מעבר למחסומים המשטרתיים. עם תום התפילה, הם התפזרו בשקט בוואדי ג'וז ובאזור הרחובות סולטאן סולימאן וסלאח א-דין. הווקף האסלאמי צפוי לקיים הערכת בשעות אחר הצהריים.

לפי הערכות המשטרה, אחרי שבשבוע שעבר הגיעו לתפילות בעיר העתיקה כ-30 אלף מתפללים. למרות הגבלת גיל המתפללים השוטרים בכניסה לשער האריות איפשרו לגברים צעירים יותר לעבור לאחר תשאול.

חברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת) הגיעה גם היא למתחם הר הבית, והתעמתה עם השוטרים המוצבים במקום. "אתם לא הריבון פה, ולא תהיו אף פעם", קראה. "מי שצריך אלפי שוטרים כדי לשמור על השקט הוא לא הריבון". היא הוסיפה, בהתייחסות למתחם הר הבית: "הסוף שלכם לצאת מפה".

במקביל, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן קיים בסמוך לכותל המערבי הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, לקראת תפילות הצהריים. ארדן שיבח את שוטרי המחוז על "הנחישות והעמידה האיתנה", ועל מעצרם של עשרות מתפרעים בהר הבית.

"משטרת ישראל עשתה את כל הצעדים על מנת להביא לרגיעה בשטח", טען ארדן. "ההסתה עדיין קיימת ויש מי שרוצה בכל מצב להתסיס ולהבעיר את השטח. אנחנו לא נהסס וננקוט יד קשה ותקיפה". לדבריו, "האחריות העליונה של משטרת ישראל היא להבטיח את הביטחון בהר ובירושלים".

המפכ"ל אלשיך ציין כי "משטרת ישראל תמשיך במשימתה לשמור על הריבונות הישראלית על הר הבית ועל הסטטוס קוו. המצב על ההר שב לקדמותו ונאפשר לכל מתפלל שחפץ בכך להגיע ולהתפלל, אך לא נאפשר לנצל את המקום הקדוש כדי לעורר הפרות סדר , להתפרע ולהתעמת עם השוטרים". לדבריו, "ננהג בכבוד ובאדיבות למתפללים וביד קשה למתפרעים והמתסיסים".

מחוז ירושלים של המשטרה תוגבר בשבועיים האחרונים בשוטרים מרחבי הארץ, ואמש הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו לתגבר את המחוז בכוחות נוספים של משמר הגבול. במהלך הלילה התקיימו הערכות מצב במשטרה תוך בחינת האפשרות להגביל את גיל הנכנסים להר. אם יוחלט על הצעד הזה, צפויה המשטרה לחסום את המתפללים הצעירים מחוץ לעיר העתיקה כדי למנוע עימותים בסמטאות.

במחוז העמידו בכוננות יחידה מיוחדת של משמר הגבול שתפקידה לפרוץ לשטח ההר במקרה של הפרות סדר בתוכו. מאז שנפתח ההר אתמול ביצעו השוטרים פעילות מבצעית רבה בתוך המתחם, ובסיום התפילה האחרונה של היום, בסביבות השעה 22:00 בערב, השוטרים אף פרצו לתוך מסגד אל-אקצא ועצרו כמה צעירים שהתבצרו בתוכו ונעלו את הדלתות.

מפקד המחוז הלוי הזהיר אתמול את המתפללים מהתפרעויות ואמר כי "אנחנו צופים שהם ינסו אותנו", הוא הוסיף: "אם יש כאלה שינסו מחר להפר את הסדר ולפגוע בשוטרים או באזרחים, שלא יהיו מופתעים שיהיו גם נפגעים במהלך האירועים. באותה נשימה, אני קורא להרגעת הרוחות ושאף אחד לא ינסה אותנו כאן מחר".