מסעדת "אמריקה" בתל אביב - טראש מושחת ומלבב

המסעדה של המסעדן צביקי עשת היא שילוב של דיינר אמריקאי, בר משקאות ומזללת טאקוס מקסיקנית

עוגת קראק פאי / צילום: אנטולי מיכאלו

בדרך לבית ציוני אמריקה, אחרי שהתייאשנו מהפלייליסט החדש של 88, שלפתי את הדיסק הראשון שמצאתי ודחפתי אותו למכשיר. איגי פופ שר על Wild America, השיר הראשון באלבום ושמו American Caesar. קיסר אמריקני. כמה סמלי. למסעדה שאליה מועדות היו פנינו קוראים אמריקה. וזה בדיוק מה שהיא. אמריקה.

אמריקה היא עוד זרוע בתמנון המסעדות ההולך וגדל של המסעדן צביקי עשת. עד עכשיו היו כל הזרועות צמודות זו לזו, שוכנות בצפיפות מסוכנת במרכז המסחרי של אזורי חן. ביסטרו גרינברג, מסעדת גרקו היוונייה (על שתיהן כתבתי כאן בעבר), פיצריית "פיצה" המצוינת וגלידריית ג'לטריה המעולה - שלשתיהן עוד אתייחס איכשהו בעתיד.

המסעדה בבית ציוני אמריקה היא ה"שלוחה" הראשונה של עשת מחוץ לגטו הצפון תל אביבי. אמריקה מורכבת מ'מריקה' - דיינר אמריקאי או מטבח נשמה כמו שהוא מכנה את עצמו, ג'ונסון - בר, וגרינגוס - מזללת טאקוס מקסיקנית.

בפועל מדובר במקום אחד, המגיש אוכל אמריקני ומקסיקני. זה מקום עצום. עשת השתלט לא רק על החלל הפנימי שאירח לא מעט מסעדות לפני כן, אלא גם על החצר היפה. בקיצור, עשה את מה שהוא יודע לעשות וכמו שהוא יודע לעשות. בגדול.

לזכותו ייאמר שעשה זאת בחן גדול. האיש, או מעצביו, או שניהם, מבינים היטב את המטריה. המסעדה עמוסה בשלל מזכרות ופריטי אמריקנה קלאסיים. זה צבעוני, משעשע ומדליק לאללה. וזה הכי אמריקה שיש. טראש קלאסי ומלבב.

התחלנו עם סביצ'ה. יענו מהתפריט המקסיקני (וכן, יש גם סביצ'ה מקסיקנית, לא רק פרואנית). לדג הנא צורפו שברי טורטיות, בצל סגול, עגבניות, צנוניות, כוסברה, צ'ילי ופלחי פומלה קטנים, והכול ברוטב עגבניות קר שפוזר מעל במשורה. זה היה צבעוני, מרענן וטעים מאוד.

כדי להרגיש טיפה פחות מושחתים ממה שיקרה בהמשך, הזמנו גם סלט טיפני. זה מה שצריך לאכול אם רוצים להישאר אודרי הפבורן כנראה. סלט מורכב להפליא שהכיל לבבות חסה פריכים, שומר, אספרגוס, אנדיב, פומלה, אגוזי לוז, פטרוזיליה, אורז שחור קריספי, והכול ברוטב וינגרט חרדל. זה נשמע כמו בלגאן גדול וזה אכן בלגאן, אבל טעים מאוד.

עכשיו התפנינו לשחיתות עצמה. הנוער הזמין סליידר. ככה קוראים כאן להמבורגרים, שהם זערוריים, 100 גרם בערך. הוא ביקש בלי כלום, רק עם ירקות בצד וצ'יפס. בביקור קודם שלי כאן טעמתי סליידר גבינה, או בעברית צ'יזבורגר, שכלל גם בצל מקורמל, גבינת צ'דר ורוטב "אמריקה" פיקנטי קלות והיה מצוין. באותו ביקור טעמתי גם ג'מבליה*, התבשיל הקלאסי של ניו אורלינס - מחבת קטנה של פירות ים ונקניקיות באורז, שהיה טיפה פחות מוצלח לטעמי.

עכשיו התחיל הפוגרום. עם כל הכבוד להמבורגרים, יש לי הרגשה שהשוס הגדול באמריקה הוא העוף. בני הבכור עוד התאפק איכשהו והזמין עוף צלוי מעושן. לא הרגשתי את העשן אומנם, אבל העוף היה מצוין. וגדול. אלוהים, כמה גדול. חצי עוף. לקחנו הביתה את רובו.

ואני? אוי אני. מה יהיה איתי. אני הזמנתי את המנה הכי מוגזמת, מופרכת ומטורללת שאכלתי מימיי. עוף מטוגן מוגש על ואפל בלגי (!) עם סירופ מייפל (!!). שככה יהיה לי טוב. זה בבחינת - אם יש להם כזה, אני כבר אוכל את זה. כלומר, מדיניות שמתאימה לבן 25 ולא 52.

מה אומר ומה אדבר, זה היה טעים, החרא הזה. מאוד. מתוק, אלא מה, מטוגן, הזהירו, מצופה ציפוי פריך סטייל קנטאקי פרייד צ'יקן או משהו דומה, מוזר, אבל טעים. אני לא בטוח שאחזור בקרוב על התעלול הזה, בעצם אני בטוח שלא, לעולם לא, אבל זה היה כיף. אני עוד אשלם על זה.

אבל השיא עוד היה לפנינו. הקינוחים.

קינחנו בגלידת קורנפלקס שהייתה להערכתי גלידת וניל עם קורנפלקס. ורוטב טופי, סליחה, באטר סקוץ', שלא יחסר, מוס שוקולד שהוגש הישר מתוך דלי ולווה בנאצ'וס מתוקים בטעם קינמון, וקראק פאי, עוגת שיבולת השועל האמריקנית הקלאסית שהייתה, איך לא, כבדה ומתוקה להחריד, וכן, טעימה בטירוף. אמריקה היא ללא ספק המקום לקחת אליו את הילדים שלכם בשבת בצהריים, ובעצם עכשיו כל יום שבת כי חופש גדול. למען האמת, זהו גם מקום מצוין שאליו יכולים ילדים לגרור את הוריהם הילדותיים משהו, כלומר אותי. בחצר הגדולה יש אפילו בריכת שכשוך קטנה לפעוטות. מאחוריה מצויר דגל אמריקה ענקי סטייל ג'ספר ג'ונס, אמן הפופ ארט האמריקני. לפני שיצאנו, נעמדתי מולו והצדעתי. גוד בלס אמריקה. אמריקה הפרועה, כמו ששר איגי פופ.

גרקו

פרטים: אבן גבירול 26, בית ציוני אמריקה, תל אביב. טל' 072-3951153, א'-ש' - 12:00-01:00

מחירים: סביצ'ה - 44 שקל, סלט טיפני - 52, סליידר - 38, סליידר גבינה - 38, ג'מבליה - 98, עוף מעושן - 86, עוף מטוגן - 88, גלידה - 38, מוס שוקולד- 38, קראק פאי - 38 שקל

השורה התחתונה: טוב (וכיף גדול)

כדאי להכיר

ג'מבליה. המנה הקלאסית של המטבח הקריאולי, הלוא הוא המטבח של לואיזיאנה שבארצות הברית ובירתה ניו אורלינס - אורז בשילוב של בשר וירקות (סופריטו של בצל, סלרי ופלפל ירוק ולפעמים גם גזר ופלפלי צ'ילי). הג'מבליה מכילה כמעט תמיד נקניק יות, בשר חזיר ועוף ולפעמים גם פירות ים, ויכולה לכלול גם עגבניות בגרסתה ה"אדומה". כל אלו מבושלים בציר עד שהאורז מוכן.