למה משלמים לכם פחות מדי?

כמה אתם מרוויחים, או כמה הרווחתם, לא מגדיר בהכרח את ערך השוק שלכם

לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock
לשדרג את הקריירה / צילום: shutterstock

הטור האחרון - פחדנים מוכרים עצמם בזול - שעסק בציפיות שכר נמוכות, גרר הרבה מאד תגובות ממעסיקים ומעובדים כאחד. עובדים טענו שהבעיה היא המעסיקים שמציעים שכר נמוך מדי, ואילו מעסיקים טענו שההמלצה לכוון גבוה מזיקה לעובדים ולמעסיקים.

כמה עולה המכונית

גם אלה וגם אלה התעלמו מהטענה המרכזית הגורסת שלכל תפקיד יש טווח שכר ריאלי המקובל בשוק, בלי קשר אם אבסולוטית מדובר בהרבה כסף או במעט. בתפקיד אחד הטווח הריאלי הוא 40-50 אלף שקל ואילו בשני 7-9 אלף שקל, כשבכל אחד מהמקרים ראוי לצפות, ולקבל, שכר שהוא בתוך הטווח. מדוע? מבחינת העובדים - משום שכגובה הציפיות גובה התדמית, ומבחינת המעסיקים - משום שארגונים המשלמים הרבה פחות מהטווח יסבלו מתחלופת עובדים גבוהה (ובצדק) ומתדמית פח, על כל המשתמע מכך.

מדוע, אם כך, רבים מהעובדים בטוחים שהשוק משלם להם נמוך מידי? משתי סיבות עיקריות.

קודם כל חוסר ידע לגבי טווח השכר הריאלי הרלוונטי עבורם, והגורמים המשפיעים עליו - השכלה, שנות ניסיון, בכירות, מגזר, סוג חברה, הגודל שלה, המיקום הגיאוגרפי וכו'. למרות שלא כל כך מסובך להשיג את המידע (טבלאות שכר, נטוורק, קולגות, אנשי גיוס, חברות השמה וכו') יותר מידי אנשים אינם שולטים בו, יודעים בדיוק כמה שווה המכונית שלהם, אבל לא כמה הם שווים בשוק העבודה.

שתי דוגמאות הפוכות מהשבוע האחרון: סמנכ"ל כספים שנעלב עד עמקי נשמתו כשהציעו לו 24 אלף שקל - 11 אלף שקל פחות מאשר בתפקיד האחרון, מצפה שחברת יבוא קטנה עם 15 עובדים תשלם לו את השכר שהרוויח כסמנכ"ל כספים בחברת הייטק בינונית. ומן העבר השני, מנהל מקצועי בחברה גדולה שסיפר כי בכירים שראיין ביקשו 10-15 אלף שקל במקום 30-35 אלף שקל, בחלקם מועמדים שהגיעו מחברות קטנות יותר, לא מודעים לטווחי השכר המקבילים בחברות הגדולות.

מחשבים, מכונות, רהיטים, עובדים

הסיבה השנייה בגללה רבים משוכנעים ששכרם נמוך מידי נובעת מבלבול בין כישורים וערך שוק, ומצפייה לקשר חיובי בין כישורים לשכר, תולדה של הקשר בין כישורים וציונים במערכת החינוך.

כמעט כל האנשים עדין מאמינים שערך השוק צריך להיות כגובה הכישורים, לא מבינים שלכישורים לכשעצמם אין ערך, אלא לפוזיציה בה הם באים לביטוי בשוק העבודה (ועוד לא אמרנו כלום על הנטייה להערכת יתר של הכישורים). כלומר, המחיר הוא לא שלכם ולא של הכישורים שלכם אלא של התפקיד שהצלחתם להשיג, כשלכל משרה יש תקציב מוגדר, בדיוק כמו לכל משאב אחר שהארגון רוכש (מחשבים, מכונות, רהיטים). הצלחתם למצוא תפקיד סמנכ"ל בחברה קטנה התקציב (טווח השכר הריאלי) יהיה 18-24 אלף, מצאתם תפקיד מקביל בחברה גדולה - אתם עתידים להרוויח פי שתיים ואף יותר.

האם זה אומר שערך השוק שלכם הוא 50 אלף שקל? התשובה היא לא.

ערך השוק איננו בהכרח השכר שאתם מרוויחים כרגע או זה שהרווחתם בעבר, אלא זה המוצמד לתפקיד הבא שהשוק יהיה מוכן להציע לכם. תצליחו לשמר רמת בכירות בחברות באותו סדר גודל, שימרתם את ערך השוק או אף השבחתם אותו, לא תצליחו? אז לא. הכל תלוי איפה אתם מוקמים על גבי עקומת הקריירה -בשלב הצמיחה, הסטגנציה, או הנסיגה- והאם עדין ניתן לשנות את מהלכה.

ואם נחזור לשתי הדוגמאות הקודמות, סמנכ"ל הכספים לא מצליח לשמר ערך שוק ולמרות גילו הצעיר יחסית (43) כנראה שהוא עובר משלב הסטגנציה לתחילת הנסיגה. לעומתו המועמדים לניהול בחברה הגדולה נמצאים בשלב הטיפוס (לפחות על הנייר, שהרי זומנו לתפקיד איכותי בחברה גדולה יותר), הגם שהם אינם מודעים לכך.

כישורים זה לא הכול

איך משמרים ערך שוק? בעיקר באמצעות מסלול קריירה שימצב אתכם כראויים להתמודד על המשרות אליהן אתם שואפים, והקפדה על בחירה נכונה של תפקידים ומעסיקים. זכרו, לא מספיקים כישוריםמשובחים. גם זה שניחן בקול הכי יפה בעולם לא ירוויח מזה יותר מדי אם ימשיך לזמר בעיקר באמבטיה, להנאת בני המשפחה והשכנים בדלת הסמוכה. בהצלחה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com