מחודש לחודש נראה שמספר הדירות החדשות שהקבלנים מוכרים נמצא בירידה. דוחות האוצר מעידים על זה בבירור - אבל מה? המחירים נשארים באותו המצב, והקבלנים טוענים כי הם לא מוכנים להוריד שקל במחיר. הרבה אנשים שואלים את עצמם איך זה יכול להיות. הרי אם לקבלנים יש סחורה על המדף, כלומר דירות שלא נמכרות - איך הם לא מורידים מחירים?

לשאלה הזו יש כמה תשובות אפשריות, ולאחרונה חשפנו כאן ב"גלובס" כי גם למדינה יש תוכנית שמטרתה המוצהרת היא אומנם להגדיל את היצע הדירות לזכאי מחיר למשתכן, אבל על הדרך היא גם תוכל לסייע לקבלנים להיחלץ מבעיה.

נתחיל עם האפשרות הראשונה של הקבלנים: הם הרי טוענים כי הם לא מורידים מחירים באתרי הבנייה. בפועל, רובם כנראה באמת יכולים לחכות. נזכיר כי גם בתקופת מע"מ אפס - אותה תוכנית מבטיחה של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שלא קיימה בסוף - המכירות היו בירידה, אבל המחירים לא. נוסיף לזה את העובדה שאמנם המכירות ירדו, אבל הן לא נעלמו לגמרי - ונבין שיש לקבלנים כנראה אוויר לנשימה. כולם גם יודעים שאם קבלן באזור מסוים יתחיל להוריד מחיר, הוא כנראה יגרור אחרים איתו - דבר שבינתיים כנראה שאין לאף אחד אינטרס לעשות.

אבל מה עושה מי שאין לו אוויר לנשימה, חייב למכור דירות, ומחיר למשתכן נושף בעורפו? אז גם לזה נראה שיש פתרון - והוא מבצעים, תנאי תשלום שונים ועוד. יש חברות שמצהירות מראש על הנחות של עשרות אלפי שקלים במחיר המחירון של הדירה לזמן מוגבל. יש מי שמוכן לפצל את תנאי התשלום, כך ש-15% או 20% ישולמו במועד הרכישה ואת שאר הכסף יצטרכו להעביר הרוכשים רק באכלוס.

יש מי שמבטיח מימון של שכר הדירה לרוכשים לתקופה מוגבלת עד שהדירה תאוכלס. יש מי שמבטיח אבזור נוסף לדירה כמו רהיטי גן למשל או מיזוג מרכזי. יש מי שמבטיח עזרה במכירת הדירה הישנה, ולאחרונה אפילו שמענו על חברה שאמרה שתגריל מכונית בין הרוכשים.

אז נכון, מבצעים זה לא משהו חדש, אבל זה משהו ששווה כסף, ולפעמים זו הנחה לא מבוטלת שלא יורדת ממחיר הדירה הרשמי. בנוסף, לאחרונה נראה כי יש יותר חברות שמנסות למשוך רוכשים עם מבצעים, וגם אחרי תקופה ארוכה שלא ראינו את זה קורה, חברת גינדי החזקות ומועדון "חבר" יצאו במבצע למכירה המונית של דירות בהנחה. עוד מהלך שמוריד במחיר אבל לא במחיר הרגיל, כי הוא מיועד רק לחברי מועדון זה או אחר.

במקביל לחריקת השיניים ולמבצעים השונים שלפעמים נראה שהופכים יותר ויותר יצירתיים, עוד מעט יהיה לקבלנים גם עוד מסלול מילוט מהורדת מחיר המחירון. רק בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי המדינה מקדמת תוכנית במסגרתה קבלנים יוכלו למכור דירות בפרויקטים רגילים במסגרת תנאי מחיר למשתכן לזכאים. זו תוכנית שאושרה במועצת מקרקעי ישראל לפני כמעט שנה.

התוכנית אומרת דבר כזה: קבלן שיש לו פרויקט עם דירות שטרם נמכרו, יוכל לפנות למדינה כדי שזו תשווק לו את הדירות הנותרות לזכאי תוכנית מחיר למשתכן, והקבלן יקבל מענק של עד 137 אלף שקל. בזמן אישור התוכנית הקבלנים טענו שמדובר בסכום קטן מדי, והתוכנית לא תהיה כדאית לקבלנים, ולכן תישאר על הנייר. אבל מסתבר כי לאחרונה המדינה פנתה לקבלנים מסוימים, ובמקביל גם קבלנים פנו למדינה, כדי להשתתף באותה התוכנית.

נכון להיום הדבר עוד לא יושם בפועל, אבל העובדה שיש פניות הדדיות מעידה על מצב השוק. וככה נוצר בעצם מצב שקבלן שיש לו מלאי דירות לא מכור, אבל הוא לא רוצה להוריד מחיר בפועל, יוכל לעשות את זה דרך אותה תוכנית. להיפטר מהדירות שהוא לא מצליח למכור מצד אחד - וגם לקבל על זה כסף, מבלי שהוריד שקל אחד במחירון הרשמי במשרד המכירות.

בשורה התחתונה - אולי במשרדי המכירות לא מורידים את המחיר שרשום על הלוח בכניסה, אבל יש לא מעט דרכים לתת הנחה בלי שהיא תיראה כהורדת מחיר. אם התקררות בענף תימשך גם בחודשים הקרובים, סביר להניח שנראה עוד מבצעים ועוד פתרונות ביניים לפני שנראה את המחיר יורד בפועל.