גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפריפריה משלמת את המחיר

ההתחזקות הנמשכת של השקל גובה קורבנות

שקלים / צילום: תמר מצפי
שקלים / צילום: תמר מצפי

זו הייתה רק שאלה של זמן עד שההתחזקות המהירה של שער השקל לעומת סל המטבעות, תגבה מחיר מהתעשייה הישראלית, ע"ע "הפיטורים בקריית גת". הבעיה האמיתית היא ששער-החליפין האפקטיבי נמצא בשפל של כל הזמנים, ונראה שהמגמה הזו לא עומדת להיעצר. אולי להיפך, ההתחזקות עלולה "להחריף", כאשר בנק ישראל ייאלץ להעלות את שער הריבית.

הבנק ייאלץ להעלות את הריבית, כי אם בשלוש השנים האחרונות הורגלנו לאינפלציה אפסית-שלילית בישראל, גם בשל אי-יכולת של קמעונאים להעלות מחירים, נראה שהתהליכים שהובילו לכך קרובים למיצוי: רשתות המזון החלו להעלות מחירים אחרי שנים שלא עשו כן, אך כעת הן נדרשות לשפר את רווחיותן. סיבה נוספת היא עליות השכר שמגיעות כעת גם לעשירונים הנמוכים, בשל הסכמי שכר שונים.

להערכת כלכלנים רבים, תהליכים אלה ועוד יעלו את שיעור האינפלציה לכ-2% בשנה הבאה, מצב שיחייב את בנק ישראל להתחיל להעלות את הריבית עד לסוף 2018.

עד כמה חמור המצב מבחינת חוזק השקל? מתחילת השנה (2017), נחלש הדולר ב-9% מול השקל, הדולר ירד לשפל של כשלוש שנים, והוא כבר קרוב לשפל שרשם בשנת 2008. ומי שמשלמים כמו תמיד את המחיר, בין היתר בפיטורים גדולים, אינן תעשיות ההיי-טק המתקדמות שפועלות עם יתרון תחרותי בולט ויציב. מנגד, המפעלים בפריפריה הם החוליה החלשה, ושם נמצאים קורבנות המצב. מפעלים נסגרים ועובדים מפוטרים מגדילים את הפערים החברתיים בין המרכז לצפון ולדרום.

לכן, "תוכנית נטו תעשייה", שעליה שוקד שר האוצר, משה כחלון, חייבת להתמקד ולתת פתרון בראש ובראשונה ל"בטן הרכה" המצויה בקרב התעשייה המסורתית, הנאלצת להתמודד עם קשיים גדולים מבית ומחוץ.

מצד אחד, חוסנו של השקל הוא אחד הגורמים המרכזיים שמביאים את כל התעשיות בישראל ליעילות, לקידמה טכנולוגית ולרצון להפוך לתחרותית יותר, כדי להגביר את הרווחיות. מצד שני, התחזקות השקל מושכת יבוא זול של מוצרים המיוצרים גם בישראל. דוגמה לתחרות כזו - ולפגיעה בה - היא החופשות בחו"ל שהופכות עם התחזקות השקל לזולות משמעותית לעומת החופשות בישראל.

המוני הישראלים שמבלים ונופשים הקיץ בחו"ל מרגישים עשירים יותר. השקל החזק מגדיל את כוח-הקנייה שלנו, מוזיל מאוד את החופשות ואת המוצרים שרוכשים מעבר לים. אך מדובר בהנאה של הרגע-היום, בזמן שהתוצאות בטווח הארוך עלולות להיות רעות וקשות למשק.

פתרונות לטווח ארוך ולא תרופת קסם

הביקורת הציבורית הרבה על היקפי רכישות המט"ח, מקשה במובן מסוים על בנק ישראל בפעולתו לבלימת הייסוף המהיר, כך שהוא מוגבל תחת עינו הבוחנת של הציבור והפוליטיקאים בצבירת יתרות מט"ח במהירות. בסביבה הרואה את שיקולי הטווח הקצר בלבד, יכולתו של בנק ישראל לגרום לשינוי בטווח הארוך כמעט אפסית. בשעה שבנק ישראל חוטף ביקורת על התערבותו במסחר המטבעי, אין מי שבאים לסייע לו בקרב התודעתי כתחליף לביקורת.

כך נותר בנק ישראל "המבוגר האחראי" בודד במערכה, כאשר את המחיר של אי-פעולתו, ישלמו דווקא השכבות החלשות. היקפי ההתערבות של בנק ישראל משמעותיים ומסתכמים במיליארדי דולרים מתחילת השנה, אך עדיין לא מספיקים לספוג את כל עודפי המט"ח הנכנסים לישראל.

כך, לצד ההצלחה והפרגון הרב להתחזקות השקל יש לזכור את המחיר החברתי. ואת זה חייבים להבין הפוליטיקאים הנדרשים לעשות מעשה. כפי שפוליטיקאים מזדעקים למראה תספורות החוב ומחדלים אחרים במשק, עליהם לרתום את כוחם הפוליטי גם להעלאת המודעות והשיח התקשורתי בנושא החברתי-כלכלי.

מקומות העבודה השונים, לרבות התעשייה, הם הבסיס לצמיחה ברמת-החיים ולשגשוג הכלכלה הישראלית. יכולת הממשלה לאפשר תקציבים גדולים ליתר המטרות החברתיות תלויה בהתרחבות התוצר-הלאומי, וזה תלוי ביכולתנו ליצר ולייצא. העובדה שהתחזקות השקל אינה נושא פופולארי מספיק שמעניין ומתסיס את הציבור, היא עקב אכילס למידת חשיבתו, שאינה פחותה כלל מנושאים רבים אחרים.

למרות הפתרונות שמנסה משרד האוצר למצוא לפיטורים בדרום, כמו פניות למפעלים ולחברות היי-טק שיקלטו את המפוטרים; נראה שלא קיים פתרון קסם. בתקופה שבה עלויות השכר במונחים דולריים של חברות הענק נוסקות, אף חברה לא יכולה להתחייב לקליטת כמות גדולה של עובדים, כאשר ברור לכול שהמגמה לא השתנתה.

בימים אלה, כששוקדים במשרד האוצר על "תוכנית נטו תעשייה", חשוב מאוד שהמסקנות של התוכנית יהיו כאלה שיעניקו פתרונות לטווח ארוך ולא תרופת קסם לטווח קצר. בין הפתרונות שאפשר להציע - עומד בראש ובראשונה עידוד הפריון, לצד גיוון ופתיחת שוקי יצוא חדשים למדינת ישראל. שיתוף-פעולה בין משרדי החוץ, האוצר והכלכלה יכול להניב צוות פעולה, שכבר בטווח הקצר יוכל לפתוח למשק שווקים חשובים לטווח ארוך.

נציין, שאמנם הגלובליזציה ותהליכים טכנולוגיים של שכלול המסחר במט"ח הם אלה שמביאים להגברת התנודתיות וגם ניצול לעתים של התחזקות השקל, אך במקביל אותם מגמות מייצרות חדשנות והזדמנויות למשק; כך, תיאום בין משרדי הממשלה לקידום היצוא יתרום לפריצת התעשייה לשווקים חדשים.

הוכחה לפוטנציאל היצוא הישראלי היא העניין הרב שגילה ראש-ממשלת הודו בעת ביקורו בישראל. נרנדרה מודי מעוניין בהרחבת קשרי המסחר עם ישראל, ונראה כי ביקורו כאן יסייע להגביר את מגוון היצוא להודו, בנוסף לתחום הביטחוני. משרדי האוצר והכלכלה יכולים להגביר ולהרחיב את קשרי המסחר עם מדינות רבות, שצמאות לידע הישראלי. אמנם הרוב מעוניינים בתעשיות עתירות הידע, אך רבים ימצאו שגם לתעשיות רבות נוספות.

פתרון מרכזי וארוך טווח לבעיית השקל החזק, כמו גם לבעיות ליבה של המשק, טמון בהגדלת פריון העבודה. במקומות שבהם התעשייה לא מצליחה "לתקן" את עצמה כלפי מעלה, המדינה חייבת להתערב. בנק ישראל מתריע זה שנים על הפריון הנמוך, אך לבנק המצויד בכלים מוניטריים כשער הריבית, אין הסמכויות והמשאבים הנדרשים לצורך הובלת המשק לשינוי המחויב; כלים הנדרשים להתמודדות עם ייסוף השקל המתמשך ולפתרון המצב.

כדי לתת מענה יסודי ומקיף לבעיות המשקיות - נדרשת ועדת-על משותפת של בכירים במשרדי האוצר, הכלכלה ובבנק ישראל, בשיתוף המדען הראשי, ושל בכירי התעשיינים והאחראים על ההכשרות המקצועיות. ועדה שתשב, תדון ותחליט על צעדים אקטיביים במטרה לתת פתרונות ארוכי טווח, הנשענים על תוכנית סדורה ועל יעדים מוגדרים להגדלת הפריון והצמיחה במשק.

■ הכותב הוא מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים

עוד כתבות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש