הגנת הפרטיות: מה קורה כשנמכרת חברה עם מועדון לקוחות?

הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים פרסמה טיוטת הנחיות לשמירה על פרטיות המידע האישי של לקוחות במקרים של מכירה או מיזוג של חברה שיש לה מאגר מידע

אלון בכר / צילום: שרון דרעי
אלון בכר / צילום: שרון דרעי

משרד המשפטים מחזק את הגנת הפרטיות: הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) פרסמה לעיון הציבור ולהערותיו טיוטת הנחיות לשמירה על פרטיות המידע האישי של לקוחות במקרים של מכירה או מיזוג של חברה שיש לה מאגר מידע, למשל מועדון לקוחות.

רמו"ט מבהירה בטיוטת ההנחיה כי על חברות ועסקים שאוספים מידע אישי עומדת החובה לציית לחוק הגנת הפרטיות. במקרים של מכירת חברה מסוג זה ושינוי הבעלות במאגר, יש לבדוק האם מותר להעביר את המידע על הלקוחות ובאילו תנאים; ליידע את הלקוחות על השינוי הצפוי; ולעתים אף לקבל את הסכמתם להעברת המידע - כיון שרבים מאותם לקוחות הסכימו להכללתם במאגר המידע דווקא בגלל מאפייני הבעלים שלו (למשל, מכוח יחסי אמון מיוחדים, יחסים שלא תמיד קיימים עם בעל המאגר החדש).

מדובר בטיוטת הנחיה הן באשר לאופן שבו רשם מאגרי מידע יכול לרשום את העברת הבעלות במאגר מידע והן באשר לחובות מעביר המאגר ומקבל המאגר.

הטיוטה מבקשת להבהיר כי בניגוד לפרקטיקה הקיימת, נדרשת הסכמה של הלקוחות, כשמאפייני קונה החברה החדש שונים משמעותית מאלה של בעל המאגר הקודם: למשל, כשחברה ישראלית בעלת מאגר המידע נמכרת לגורם ממדינה אחרת, או במקרים בהם זהות העסק בעל מאגר המידע היוותה שיקול משמעותי בהסכמתם למסור לו מידע, למשל כשמוכר המידע הוא רופא, עורך דין, רואה חשבון או סוכן ביטוח, עמו היו ללקוחות יחסי אמון מיוחדים.

דוגמאות למקרים נוספים שעשויים לדרוש את הסכמת הלקוח הם כשמעביר המאגר הוא גוף ציבורי, ומקבל המאגר הוא גוף פרטי ולהפך; כשלמקבל המאגר יש עסקים או מאגרים נוספים המגבירים את הסיכון שישתמש במאגר למטרות החורגות ממטרת המאגר מועבר או מהסכמת נושא המידע; וכשמקבל המאגר הפר את הוראות החוק בעסקים או במאגרים אחרים שבניהולו.

אין מדובר ברשימה סגורה, נכתבה בטיוטת ההנחיה, וההסכמה נדרשת, כאמור, בכל פעם שמאפייני בעל המאגר החדש שונים מאלה של בעל המאגר הקודם, באופן החורג מציפיותיו הסבירות של הלקוח, ושעלול לפגוע בזכויותיו.

עוד נכתב בטיוטת ההנחיה כי אם מטרת השימוש במאגר המידע אינה משתנה - נדרש בעל המאגר רק ליידע את הלקוחות על השינוי בבעלות, על-מנת שיוכלו לבחור האם להישאר במאגר של הבעלים החדש או לממש את זכותם להימחק ממנו. בכל מקרה בו מתרחבת או משתנה מטרת השימוש במאגר - יש לבקש את הסכמתם של הלקוחות לשימוש בו.

עוד מודגש בטיוטת ההנחיה כי "ההנחיה לא עוסקת במקרים של גילוי מידע מתוך מאגר למחזיק (קבלן) לצורך הסתייעות בו למימוש מטרות המאגר - אלא רק במקרים של העברת המאגר או חלק ניכר ממנו לבעל מאגר חדש, בעל אישיות משפטית נפרדת מבעל המאגר המקורי".

ראש הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע, עו"ד אלון בכר, מסר כי "על כולנו לזכור שמידע אישי שייך תמיד לאדם עצמו. גם כשחברה או עסק מנהלים מידע אישי על לקוחות, המידע לא הופך להיות שייך להם. טיוטת ההנחיה שאנו מפרסמים להערות הציבור באה להבהיר לחברות כי המידע שהן מנהלות על אנשים שייך לציבור. מכירה או מיזוג של חברות או עסקים לא מאפשרת העברה חופשית של מידע אישי, לפי שיקול-דעתן. יש ליידע את הציבור ולדרוש את הסכמתו לכך".