שתי הפגנות נגד מחירי הדירות התקיימו אמש בת"א וקריית חיים

עשרות המפגינים הניפו שלטים בהם נכתב בין היתר: "לא קונים דירה במחיר בועה" ■ פעילי המחאה גם מתכננים הפגנה נוספת בתל-אביב במוצאי השבת הקרובה, כאשר המיקום שלה טרם נקבע סופית

יחיד שהוא בעלים של מספר דירות ושיעור הבעלות בהן 249% חייב במס. צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
יחיד שהוא בעלים של מספר דירות ושיעור הבעלות בהן 249% חייב במס. צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

האם ביטול מס דירה שלישית והעובדה שמדדי הדיור עוד לא מעידים על ירידה ברורה במחירי הדירות מבעירים את השטח? אתמול (שבת) בערב התקיימה הפגנה בתל-אביב כנגד מחירי הדירות הגבוהים. מדובר בהפגנה שהתקיימה בפינת הרחובות אלנבי ושדרות רוטשילד, שמנתה כמה עשרות של מפגינים, שהניפו שלטים בהם נכתב בין היתר: "לא קונים דירה במחיר בועה". ההפגנה החלה סביב השעה 21:00 בערב והסתיימה בשעה 22:30.

הפגנה נוספת, קטנה יותר, אך באותה היוזמה, התקיימה גם בצומת הצריף בקריית חיים. להפגנה זו הגיעו עשרות בודדות של מפגינים.

אמנם לא מדובר בהפגנות עתירות משתתפים, אולם מדובר בפעם הראשונה שנערכת הפגנה מתואמת בנושא בשנה האחרונה בשני מוקדים. ל"גלובס" נודע כי פעילי המחאה גם מתכננים הפגנה נוספת בתל-אביב במוצאי השבת הקרובה, כאשר המיקום שלה טרם נקבע סופית.

יוזמי המחאה משתייכים לדף מחאה בפייסבוק אחריו עוקב "גלובס" כבר למעלה משנה. נכון להיום כולל הדף למעלה מ-75 אלף חברים. נזכיר כי בדיוק לפני שנה ניסו יוזמי הדף לקיים הפגנה בכיכר רבין בתל-אביב, הפגנה שהתקיימה אך משכה מספר נמוך יחסית של מפגינים, הרבה פחות מהציפיות.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום יוזם דף הפייסבוק "המחאה הגדולה- יחד נוריד את מחירי הדירות" כי "אנחנו מאד מרוצים מההפגנות אתמול גם בחיפה וגם בתל-אביב, הייתה תחושת סיפוק מזה שעושים משהו בשביל לשנות ולא נשארים בבית בחיבוק-ידיים".

לדבריו, פעילי המחאה מתכוננים לקדם הפגנות קבועות מעכשיו והלאה: "נמשיך להפגין בכל מוצ"ש במוקדים שונים בארץ".

עוד אמר יוזם המחאה שממשיך בסירובו המתמשך להיחשף: "הממשלה והפוליטיקאים חייבים לעשות כל שביכולתם בכדי להוריד את מחירי הדירות, אנחנו לא עושים להם הנחות, אבל המחירים ירדו איתם ובלעדיהם. כל מי שלא יפעל למען הורדת מחירי הדיור אנחנו בהחלט נבוא איתו בחשבון בבחירות הבאות". יוזם המחאה גם צופה גידול משמעותי בהיקף החברים בדף הפייסבוק של המחאה ואומר: "אני מניח שעד הבחירות הבאות נהיה קרוב לרבע מיליון חברים".

עוד המשיך ואמר יוזם הדף: "מבחינתנו בעניין הממשלה מה שהכי חשוב זה מיסוי משקיעים, כי אנחנו באמת מאמינים שמשקיעים זו הסיבה להתנפחות הבועה. כך זה התחיל ב-2008, ממשקיעים שנהרו לנדל"ן בשוק של ריבית אפסית , והמשיך עם לוחמה פסיכולוגיות והפחדות שהוחדרו לציבור במשך עשור. וכך זה גם יסתיים, ממשקיעים שנוטשים את השוק ושינוי תודעה. אנחנו נותנים לכחלון את מלוא הגיבוי למסות משקיעים, זו הציפייה העיקרית ממנו כרגע, נראה מה יעשה וכמה הוא חזק".

במקביל, מנהל דף הפייסבוק הוסיף והתייחס גם למחירי השכירות ואמר: "מחירי השכירות גם בפוקוס שלנו , את מחירי הדירות ייקח זמן להוריד, מחירי השכירות יכולים מחר לרדת באמצעות רגולציה ומיסוי נכון כגון מס מדורג שכל מדרגה חלה מהשקל הראשון. אם מחירי השכירות יהיו נמוכים אנשים לא יהיו לחוצים לבית ונדל"ן גם לא יהיה השקעה כל-כך אטרקטיבית. מה שכחלון עשה בסלולר, הוא צריך לעשות גם פה".

כעת, לאחר שתי ההפגנות שהתקיימו אמש, שכללו מספר לא רב של מפגינים, נותר להמשיך לעקוב ולראות האם ההפגנות יתפסו תאוצה בשבועות הקרובים - או שהתומכים במחאה יישארו בעיקר בפייסבוק.