ההסתבכות של עוזי כץ: מעורב בקריסת חברת תקשורת איטלקית

ב-2016 עלה שמו של מנכ"ל טליט עוזי כץ בחקירה באיטליה בנוגע לפשיטת הרגל של חברת האלקטרוניקה Bames, שבמסגרתה "התפוגגו" 230 מיליון אירו

בשבוע שעבר הפתיעה חברת הטכנולוגיה טליט את המשקיעים, כשהודיעה בדיווח לקוני לבורסה בלונדון כי מנכ"ל החברה, עוזי כץ, "יוצא לחופשה" מתפקידו, בשל מה שהוגדר כ"ספקולציות בנוגע לכתבי אישום היסטוריים" נגדו, וכי דירקטוריון החברה מינה עורך דין עצמאי לבדיקת הנושא.

מניית טליט  צנחה בשבוע המסחר האחרון בכ-52% (הנפילה התחילה עם פרסום דוחות כספיים חלשים והמשיכה לאחר השעיית כץ מתפקידו). ביום שישי לבדו, המניה נחלשה ב-9.8%, כשלפי ההערכות, המשקיעים ציפו לעדכון מהחברה בנושא בדיקת עורך הדין - אבל דיווח כזה לא פורסם.

טליט תקשורת נסחרת בשווי של כ-161 מיליון ליש"ט (745 מיליון שקל). החברה פעילה בתחום ה-M2M ומספקת מוצרים לתקשורת בין מכשירים אלקטרוניים, כולל יישומי האינטרנט של הדברים (IoT). בעבר עסקה החברה בייצור ושיווק של מכשירים סלולריים.

כפי שנחשף ב"גלובס", תחקיר שערך אתר המידע למשקיעים Shareprophets.com מצא שכץ ואשתו רות עזבו את ארה"ב ב-1991-1992, לאחר שהיו מבוקשים שם באשמת הונאה והוגש נגדם כתב אישום. לפי החשד, לאחר שעזב את ארה"ב, כץ שינה את איות שמו מ-Uzi Katz ל-Oozi Cats.

לפי החשד העולה מכתב האישום, ב-1991 פעלו בני הזוג כץ ואדם נוסף בשם צפיר שפיצבורג בתחבולה כדי להונות ולהשיג כסף ורכוש באמצעים של הונאה. כץ, נטען, היה מוצא נכסים המוצעים למכירה ומארגן עסקה, שבה שפיצבורג היה קונה את הנכס כ"איש קש" במחיר השוק; הנכס היה נמכר מיידית לרות כץ במחיר גבוה במיוחד; הזוג כץ, בסיוע אחרים, השיג הלוואה (משכנתא), כשהמידע שניתן לצורך קבלת המשכנתא, היה חשוד ככוזב.

"אנחנו תמיד מנצחים בבית המשפט"

לא מדובר בהסתבכות המשפטית האחרונה של כץ, שהוא גם בעל המניות הגדול בטליט. דיווחים באיטליה ובבריטניה מצביעים על כך שהוא חשוד במעורבות בהתרסקות של חברה איטלקית. ב-2016 עלה שמו של כץ במסגרת חקירה של הרשויות באיטליה בנוגע לפשיטת הרגל של חברת האלקטרוניקה Bames (והחברה הבת שלה Sem). לפי דיווחי התקשורת האיטלקית, 400 עובדים פוטרו מהחברה בעקבות מה שהוגדר כ"פשיטת רגל במרמה". התביעה באיטליה חקרה 13 איש, ובהם גם כץ, בחשד שהיו מעורבים בפרשה, שבמסגרתה 230 מיליון אירו "התפוגגו" מ-Bames.

ב-2007, Bames השקיעה 16 מיליון אירו בתמורה ל-10% בחברת TWS - חברה בת של טליט, שעסקה בתחום פתרונות תקשורת אלחוטית. בזמן ההשקעה נסחרה טליט עצמה בשווי של 17 מיליון אירו בלבד, ובתגובה להשקעה בחברה הבת שלה, מנייתה זינקה בעשרות אחוזים בתוך ימים ספורים.

ב-2009, כשנתיים וחצי לאחר כניסתה של Bames להשקעה, טליט החליטה לעבור לייצור בסין, וביטלה הסכם בלעדיות בינה לבין Sem מקבוצת Bames, שנתיים וחצי לפני תום מועד ההסכם ביניהן. טליט הסכימה אז לפצות את Sem בכ-3 מיליון אירו. ב-2010, טליט רכשה בחזרה את החזקותיה של Bames ב-TWS תמורת כ-1.5 מיליון אירו.

כאמור, כץ נחקר בחשד שהיה מעורב בפרשה, אבל בראיון לרויטרס לפני כמה חודשים, אמר שהוא מצפה שלא יינקטו כל פעולות נגד החברה בעניין Bames. לדבריו, לטליט יש מוניטין של ניצחונות משפטיים באיטליה. "אנחנו לעולם לא מנהלים מגעים עם הרשויות במקרים שאנחנו מאמינים שאנו צודקים. אנחנו תמיד מנצחים בבית המשפט", אמר כץ. במארס 2016, כשכץ התייצב לדיון בבית המשפט, עובדים לשעבר של Bames הפגינו מחוץ לדיון בעיר Monza.

"הכסף שגייסה נספג בהפסדיה"

בתוך כך, ב"סאנדיי טיימס" הבריטי התייחסו היום להנפקת מניות שביצעה טליט לפני כמה חודשים, שבה גייסה 38 מיליון ליש"ט. לפי הדיווח, על רקע ההנפקה התפטר בנק Canaccord מתפקידו כיועץ המלווה (Nomad) של טליט, לאחר שהתנגד להנפקה. עוד לפי הדיווח, טליט אמרה אז שהיא מגייסת את הכסף לצורכי רכישות, "אבל הסכום שגויס 'נספג' בהפסדי החברה, להפתעתם של בעלי המניות", כלשון ה"טיימס".

מניית טליט הגיעה לשיא באפריל השנה, אז שיקפה לחברה שווי של כ-480 מיליון ליש"ט. כץ ניצל זאת, ומכר נתח מהחזקותיו בה תמורת 24.1 מיליון ליש"ט, כשהתמורה מהמכירה שימשה אותו להחזר הלוואה לקבוצת ויולה.