"ספק יחיד": 350 מ' ש' לאלביט מע' על הפעלת טייסת הכיבוי

תקופת ההתקשרות בין החברה למשרד לביטחון פנים צפויה להיות עד אמצע 2023 ■ "גלובס" חשף לאחרונה כי משרד הביטחון התקשר עם אלביט, גם כן במעמד ספק יחיד, למכירת תותחים בכ-1.5 מיליארד דולר

מטוס כיבוי בפעולה / צילום: רויטרס
מטוס כיבוי בפעולה / צילום: רויטרס

בזמן שבחברות הביטחוניות עדיין סוערות הרוחות מהחלטה שנויה במחלוקת של משרד הביטחון להתקשר עם אלביט מערכות כ"ספק יחיד" בתוכנית ההצטיידות בתותח המתנייע (תומ"ת) החדש של צה"ל בהיקף שהוערך בכ-1.5 מיליארד דולר - החברה זכתה באחרונה בהתקשרות נוספת, גם כן במעמד של ספק יחיד: הפעלת טייסת הכיבוי האווירי בסכום של כ-350 מיליון שקל. תקופת ההתקשרות בין אלביט מערכות לבין המשרד לביטחון פנים בנושא זה היא עד אמצע 2023.

על פי הדוחות שפרסמה היום (ג') אלביט מערכות בהתייחס לביצועיה הכספיים במחצית הראשונה של 2017, היקף המכירות באותה תקופה בשוק הישראלי הסתכם בכ-335 מיליון דולר ו-167.7 מיליון דולר ברבעון (ראו עמוד 2).

לאלביט מערכות פעילות נרחבת מול מערכת הביטחון ויחידות צה"ל: נוסף על מכירת מטוסים ללא טייס (מל"טים) מהדגמים הרמס 450 והרמס 900 המשמשים את חיל האוויר במשימותיו השוטפות, החברה מספקת ליחידת "רוכב שמיים" את המל"טים מדגם "סקיילארק" המשמשים את כוחות היבשה למשימות תצפית ואיסוף מודיעין לטווח הקצר.

בנוסף, לאלביט התקשרויות רבות עם מערכת הביטחון בתחום המאמנים (סימולטורים) המשמשים לאימון ובתהליכי הכשרה של טייסי חיל האוויר, ולצד אלה היא מפעילה מאמנים ייעודיים המשמשים לשמירת כשירות בשאר יחידות הצבא, כמו גם מכירת אמצעים לאיסוף מודיעין; מערכות שליטה ובקרה ומכשירי קשר.

נוסף על אלה אלביט מערכות מחזיקה, ביחד עם התעשייה האווירית, את התאגיד "תור" שבאמצעותו מתוחזקים מטוסי האימון המשמשים להכשרת פרחי טייס של חיל האוויר. מדובר במטוסי M-346 שישראל רכשה מאיטליה בשנים האחרונות. המטוסים מתוחזקים בידי התאגיד המשותף, וזה מוכר למעשה לחיל האוויר שעות טיסה.

עסקה מהותית נוספת שעשתה אלביט מערכות עם מערכת הביטחון בישראל לפני כעשור קשורה לתכנית צי"ד - צבא יבשה דיגיטלי, שהיא מערכת שליטה ובקרה לכוחות החי"ר של צה"ל - המספקת להם תמונה אינטגרטיבית של כלל היחידות המעורבות בלחימה בתא שטח שהוגדר. על פי הערכות שהועלו בעבר, עלות המערכת, לרבות גרסאות ששדרגו אותה, נאמדת במאות מיליוני דולרים.

אחוז הרכישות של משרד הביטחון מ-4 החברות הביטחוניות הגדולות
 אחוז הרכישות של משרד הביטחון מ-4 החברות הביטחוניות הגדולות