4 מהלכים שיכולים להזניק את העסק הקטן קדימה

התחרות החריפה בין עסקים קטנים ובינוניים מחייבת את בעליהם לקדם אותם ללא הפסקה על אף המשאבים המוגבלים ■ כך תוכלו לשדרג את בית העסק ולהתבלט על חשבון המתחרים

השקעה לא גבוהה בשיווק העסק תשתלם בטווח הארוך/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
השקעה לא גבוהה בשיווק העסק תשתלם בטווח הארוך/ צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

*** הכתבה בשיתוף בנק הפועלים

עסקים קטנים ובינוניים רבים מוצאים את עצמם במלכוד. מצד אחד, אין להם משאבים רבים, בין אם כלכליים ובין אם אנושיים. אבל כמו כל עסק, גם העסקים הקטנים והבינוניים מעוניינים לפרוץ קדימה. הנה ארבע דרכים אפשריות לעשות זאת וגם הצעה למימון המהלכים הללו, שיכולים להיות שווים הרבה כסף לבית העסק שלכם.

שיווק העסק ללקוחות חדשים: נראות דיגיטלית

התחרות של עסקים, ובפרט אלה הקטנים והבינוניים, על קהל הלקוחות היא עצומה. משתמש שמחפש במנוע החיפוש של גוגל "חנויות נעליים בראשון לציון" יסתכל במקרה הטוב על התוצאות שהתקבלו בעמוד הראשון ולא מעבר. במקרה היותר נפוץ, הוא יסתפק ב-2-3 התוצאות הראשונות. מי שהצליחו להתברג גבוה בעמוד התוצאות - יהנו מכך. לכן, אחד האתגרים של שיווק העסק נוגע בנראות הדיגיטלית: עבודה על התוכן של האתר וביצוע פעולות שיגרמו לו להופיע גבוה יותר בעמוד התוצאות במנועי החיפוש ברשת (כמו למשל שימוש במילים מסוימות בתיאור האתר), שיפור הנראות שלו ועוד.

בזירה הדיגיטלית, המחקרים מראים כי כל פרמטר קובע. כך, למשל, בניסוי של קבוצת חוקרים אמריקאים על אתרי סחר, נמצא כי גולשים הביעו נכונות רבה יותר לקנות מעסק מסוים שבאתר שלו היו תמונות של המוצרים, מאשר באתר אחר נטול תמונות - גם אם התוכן של שני האתרים זהה לחלוטין.

מחקר נוסף של קבוצת חוקרים מאוניברסיטאות במסצ'וסטס ומדינת וושינגטון, שפורסם בכתב העת הנחשב Management Information System Quarterly , חיזק את הממצאים הללו והצביע על החשיבות של המראה הוויזואלי הכללי של האתר ואיכותו. אתרים שנתפסו כטובים ואיכותיים יותר על-ידי הגולשים, הובילו את הנחקרים לעמדות חיוביות יותר בנוגע למוצרים שהם מקדמים, וכתוצאה מכך גם לכוונות רכישה גבוהות יותר.

נוכחות ברשתות החברתיות גם היא הובילה לנכונות קנייה גבוהה - בשל ההמצאות עצמה, עוד לפני שהמשתתפים במחקר תהו על קנקנם של המוצרים. וכאמור, גם המיקום בעמוד התוצאות של גוגל הוא משתנה שהוביל לעמדות חיוביות יותר כלפי כוונת הקנייה.

4 מהלכים שיכולים להזניק את העסק הקטן קדימה /   צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בעלי עסק קטן ? בואו להזניק את העסק שלכם קדימה>>

השירות ללקוח הוא אחד ממשאבי הארגון החשובים ביותר

בעסקים קטנים ובינוניים רבים שירות הלקוחות נזנח מאחור, למרות שמספר צעדים קטנים בתחום הזה יכולים להזניק את העסק קדימה. למשל, להקפיד לערוך סקרים קצרים של שביעות רצון הלקוחות הקבועים והחדשים. מפעילות זו ניתן ללמוד הרבה - עד כמה הלקוחות מרוצים מהשירות בבית העסק, מיחס העובדים אליהם, מהמוצרים עצמם ועוד.

דרך נוספת היא באמצעות מחוות שירותיות דוגמת מתנה קטנה ליום ההולדת, או ברכה אישית שמראה ללקוח כי אתם באמת מכירים אותו ויודעים מיהו. המחוות הללו הוכחו כיעילות עוד במחקרים בשנות ה-90. כך, למשל, במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Consumer Marketing , דווח על עסק קמעונאי קטן ששלח בחודש מסוים 350 כרטיסי ברכה ללקוחות, בעלות כוללת של 302 דולר. בחודשיים שלאחר מכן נבדקה תנועת הלקוחות ועלה כי 63% מהם חזרו לקנות בחנות בסכום כולל של 5,839 דולר - הרבה יותר מאשר ההשקעה הראשונית של בית העסק. שירות לקוחות מורחב יותר יכול להינתן גם על-ידי חברות חיצוניות המתמחות בכך ומספקות אותו גם בשעות שהעסק עצמו סגור.

מתן ערך מוסף למוצרים שלכם

נניח שהעסק המשפחתי שלכם הוא חנות מכולת שכונתית. האם אתם מוגבלים רק למכירת מוצרי צריכה? התשובה היא לא בהכרח. בארה"ב, רשת הסופרמרקטים “Hy-Vee” , החליטה לספק שירות נוסף לקהל לקוחותיה - ייעוץ תזונאי. כיום, כמעט בכל אחד מלמעלה מ-230 הסניפים של הרשת, מוצבים תזונאים שתפקידם לייעץ לקהל הלקוחות לגבי מאכלים בריאים יותר ופחות. הרי כשאנחנו נכנסים לקנות מוצרים בסופר, אחד הדברים שאנחנו מסתכלים עליו, חוץ מהמחיר, הוא האם המוצר טוב לנו בריאותית או לא. השירות הנוסף של בעל מקצוע ששייך לסניף ויכול לתת לנו את ההמלצות הבריאות בו במקום, תוך כדי הקנייה, מעניק לנו את מה שמוכר בעולם השיווק כערך המוצר (Brand Utility) - לתת למוצר ערך נוסף בעיני הלקוח, כזה שמשפר את תחושותיו כלפי העסק.

מתן הערך למוצר יכול להיעשות גם בדרכים מגוונות. למשל, חנות בגדים שמעסיקה סטייליסטים צמודים שמסייעים לקונה לרכוש בגדים בסטייל עכשווי; רשת KFC , לדוגמה, מצאה פתרון ללקוחותיה שרוצים להשתמש בטלפון הנייד תוך כדי שהם אוכלים עוף שומני ומלכלך - הטמעת מקלדת פלסטיק בתוך מגש האוכל שמתחברת לנייד בבלוטות', ומאפשרת לעשות שימוש במכשיר מבלי ללכלך את המסך.

עוד אפשרות של עסקים קטנים היא להעניק את השירות הנוסף בחינם לתקופת הרצה, על-מנת לקדם באמצעותו את העסק ולהשיג לקוחות חדשים. בתום תקופת ההרצה, אפשר להתחיל לגבות עליו תשלום ובכך לכסות את העלויות.

לא להישאר מאחור בכל מה שקשור לטכנולוגיה

עסקים קטנים ובינוניים לא חייבים לדשדש מאחור מבחינה טכנולוגית. כיום, קיימים לעסקים קטנים לא מעט פתרונות טכנולוגיים שיכולים להזניק אותם קדימה. הפתרונות הללו יכולים להיות צנועים, כמו מרכזיית שירות וירטואלית אצל ספק התקשורת, המנתבת את השיחות לשלוחות השונות בעסק; שירותי ענן שבאמצעותם ניתן לנהל את המידע של בית העסק מכל מקום; תוכנות מתקדמות שמאפשרות לעקוב אחר נתוני רכש של הלקוחות ועוד. להתפתחות הטכנולוגית יכולה להיות השפעה מרחיקת לכת על העסק. למשל, כאשר לקוחות מתקשרים לבית העסק ונתקלים בהודעה מוקלטת מראש שמברכת אותם ומאפשרת להם להגיע ישירות לאדם המבוקש באמצעות הקשת מספר השלוחה הנכונה - בדיוק כמו בעסקים גדולים, או כאשר השימוש בתוכנה לתיעוד דיגיטלי של פעילות העסק מאפשר למצוא קשר בין רכישות של מוצרים שונים בחנות, שלא הייתם יכולים להצביע עליו בלעדיה.

איך מממנים את כל זה?

חלק מהמהלכים שהזכרנו בכתבה הזאת דורשים קבלת ליווי מקצועי. למשל, שיווק העסק ללקוחות חדשים בזירה הדיגיטלית מחייב התייעצות עם מומחי דיגיטל ובעלי מקצוע ב- SEO (אופטימיזציה של מנועי חיפוש, המאפשרת לעסק שלכם להופיע גבוה יותר בעמוד התוצאות של גוגל). מתן הערך למוצר מחייב השקעה, לפחות ראשונית, בסבסוד השירות הנוסף/ההטבה שניתנים ללקוחות, וכמובן, שכל מוצרי שירות הלקוחות גם הם דורשים ייעוץ חיצוני ומשאבים כספיים.

לכן כדאי לבעלי עסקים קטנים ובינוניים להכיר את כל אותן קרנות מיוחדות, כמו הקרן בערבות המדינה, קרנות של הבנקים ושל גופים אחרים, שבאמצעותן ניתן לקבל אשראי לכל מיני מטרות, וביניהן גם קידום העסק. בנק הפועלים, למשל, הקים את "קרן פועלים לעסקים" המעניקה אשראי ללקוחות כל הבנקים, בעלי עסקים קטנים ובינוניים (עם מחזור של עד 50 מיליון שקל).

ב"קרן פועלים לעסקים" תוכלו לקבל תנאים עדיפים מאשר בקרנות רבות אחרות, כמו פריסה של ההלוואה לתשלומים רבים (עד 72), מה שיכול לעזור לכם, למשל, לעבור את התקופה שבה אתם מסבסדים את הערך המוסף לשירות שלכם ומספקים אותו בחינם. כל זאת עד השגת בסיס לקוחות מוצק, כך שתוכלו לגבות עליו תשלום.

בעלי עסקים קטנים, שהם לקוחות בנק הפועלים, יכולים לפנות גם למסלול אחר שמציע הבנק: "אשראי ברגע", שמאפשר קבלת הלוואה של עד 400 אלף שקל בפריסה של עד 60 תשלומים. היתרון של מסלול זה עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים הוא בכך שניתן לקבל את ההלוואה באמצעות תהליך פשוט במחשב או בטלפון הנייד תוך מספר דקות.

בשורה התחתונה, הזנקת העסק קדימה באמצעות מספר צעדים פשוטים היא תהליך חשוב. היא אמנם דורשת השקעת משאבים נוספת, ולעיתים הוצאה כספית לא מבוטלת, אך באמצעות בחירת קרן מימונית מתאימה, ניתן לעשות זאת ולהרוויח הרבה בטווח הארוך.

בעלי עסק קטן ? בואו להזניק את העסק שלכם קדימה>>

לפרטים נוספים צרו קשר : 076-8012739