עונתיות שנתית

האם השינויים בחברה יכולים לשנות תבנית עונתית? בקרוב נדע...

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

יהיה זה יומרני לשער ש-"מה שהיה חוזר הוא מה שיהיה בדיוק" אבל, בשוק ההון, אנו נניח השערה קרובה מאוד, והיא ש-"יש סיכוי סביר" שמה שהיה אכן יתרחש שוב. לאותו סיכוי אנו נקצה אלמנט של סיכון (Risk), וכך אנו יכולים לכמת את ההשערה הזו למטרת מסחר והשקעות.

והנה כאשר אנו מדברים על עונתיות, אנו נתקלים במשהו שאינו כל כך נהיר עד הסוף לצורך הקצאת אותו סיכון, וזאת בגלל הגורמים המשתנים תמיד בין שנה לשנה: מדיניות פיסקאלית מוניטארית, אירועים גיאופוליטיים, אירועים פוליטיים מפלגתיים באותה מדינה, ובכלל סביבה משתנה של הכלכלה, הטכנולוגיה, וכו...

לכן, די מפתיע כאשר אנו נתקלים בגרף שאציג בפניכם השבוע:

משה-שלום-עונות-29-08
 משה-שלום-עונות-29-08

בגרף זה אנו רואים את מצב מדד המניות האמריקאי הגדול Dow Jones Industrial, בשחור, כאשר מתחתיו אנו יכולים להתרשם מן העקומה הירוקה, המייצגת את מה שאירע באותו מדד בכל שנה שביעית של כל עשור, בין 1900 ל-2009. את אותו אפקט אנו רואים בעקומה הסגולה, כאשר זו מבטלת את שנת 1987 על מנת לבטל את הקריסה הגדולה של אוקטובר אותה שנה כמעוותת גדולה מדי.

מן הגרף ניתן לראות בבירור שיש אכן "הגיון בשיגעון":

תחילת השנה רגועה למדי, ואז עלייה אסרטיבית מסוף אפריל ועד תחילת אוגוסט, נפילה קשה בסתיו, וזאת עד תחילת נובמבר, ואז "ראלי" סוף שנה שבו המניות משפרות מצב אבל אינן מצליחות לחזור, ולהגיע, חזרה למה שהושג לפני השיא של הקיץ.

כאמור, 1987 ו-2007 היו שנים שבהן יש בזיכרון הקולקטיבי דברים לא כל כך טובים, ואשר מהוות מצב קיצוני במקצת, אבל, העקומות מדברות על תופעה מאז 1900!

למה שמחזוריות כזו תתקיים? וזאת דווקא בשנה השביעית של כל עשור? קשה להיות בטוח בסיבתיות אבל אנו יכולים לקשר את העניין למוסכמה אחרת, והיא אורך המחזור העסקי. זה האחרון מקובל להיות תחום סביב ה-7 שנים, כאשר 4-5 הראשונות מהוות את ההתקדמות, ו-2-3 השנים האחרונות, מהוות את שלב העיכול-נסיגה באותו מחזור עסקי.

ולכן, הגיוני שביצועים פיננסיים של חברות יהיו פחות טובים, ואף מזיקים, בשנה האחרונה, דהיינו השביעית, ושזה יתבטא בשוק המניות. מיד יאמרו לנו: אבל מה עם אותם שינויים טכנולוגיים, ה-"גלובליזציה", ה-"אובריזציה" של שוק העבודה, וכו... שלא נדבר על טראמפ, ה-"אביב הערבי", חידוש כוחה המעצמתי של רוסיה, וירידת הנפט כגורם גיאו-פוליטי מכריע? האם לגורמי הזמן הספציפי אין השפעה מכרעת על השוק כך שהיינו מקבלים יותר אקראיות מאשר סדר בהתנהגות המשקיעים?

התשובה לכך ברורה: העובדה היא שאנו רואים שהעונתיות המתוארת המשיכה להתקיים וזאת בטווח הארוך מאוד. שוב, אין כאן חזון ונבואה אלא עוד משהו ברקע. אגב, אם נשלב את העצבנות המלווה את השיאים החדשים האחרונים בשוק המניות האמריקאי, והעובדה שהבנקים המרכזיים החשובים בעולם נכנסים אט אט למסלול של סיום ההרחבות כמותיות אולי לאותו רקע יש עכשיו משקל יתר?

* משה שלום - מנתח שווקים פיננסים.

** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו.

*** במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.