הפוך, שקד, הפוך

זה מה שאת רוצה, שפוליטיקאים יעשו במערכת המשפט ככל העולה על רוחם?

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

חשוב מאוד לשרת המשפטים, איילת שקד, להתנגח במשפטנים בכירים. זה מעמיד אותה, לפחות בעיניה, בדרגה שווה איתם. כלומר, דעתה בנושאים ציבוריים שוות-ערך (לכאורה), ואולי אף בעלת ערך עדיף, על עמדותיהם של השופטים אהרן ברק, מאיר שמגר, דורית ביניש, יצחק זמיר, עדנה ארבל וגבריאל בך.

כולם שופטים לשעבר בבית המשפט העליון, יועצים משפטיים לשעבר לממשלה, אריות של משפט. השופטים הבכירים הללו כתבו לאחרונה לשרה שקד והפצירו בה לגנוז את יוזמתה להפקיד את מינוים של יועצים משפטיים במשרדים ממשלתיים בידי השרים הממונים, ללא צורך במכרז כפי שזה היום.

תלמוד פוליטי של שקד

לא אדם כשקד יוותר על ההזדמנות להוכיח לאישים אלה שהיא יודעת טוב יותר.

בתגובה שלה הואילה שקד לנסות ללמד את המשפטנים הבכירים והמנוסים הלכות. הטענה של השופטים בדימוס היא שהיוזמה של שקד תגרום לפוליטיזציה במינויים של יועצים משפטיים ממשלתיים. כי ממה נפשך: אם פוליטיקאי עושה את המינוי, ברור שזה פוליטי, לא? לא! אומרת שקד.

מה זה אינטרס הציבור

השרה שקד מנמקת ומלמדת: "הדרג הפוליטי הוא זה שמייצג את אינטרס הציבור. חזקה עליו שיבחר את אנשי המקצוע הראויים ביותר".

מה זה אינטרס הציבור? אני לא יודע. שקד לא יודעת. למעשה, לאף אחד אין מושג ברור. מדובר בהגדרה נזילה שזוכה לפרושים שונים וסותרים לרוב. מכיוון שכך, זו אבן שואבת לדמגוגים שזורקים את המילה לאוויר. לא האומר ולא המאזין יודעים על מה בדיוק מדובר, אבל זה נשמע טוב.

ושקד עולה כמה דרגות בסולם. "חזקה על פוליטיקאים שיבחרו את אנשי המקצוע הטובים ביותר", היא קובעת. "חזקה"?! ממתי, מאיפה? ואני דווקא חשבתי שחזקה על פוליטיקאים שיבחרו את האנשים הקרובים אליהם ואל עמדותיהם, גם אם אין להם את הכישורים הרצויים. לא זאת החזקה השולטת בחיינו?

איילת שקד, שרת המשפטים, לא רואה זאת. עדיפים בעיניה אנשים כמו חברי הכנסת אורן חזן, מירי רגב, ענת ברקו וכמובן ח"כ דוד ביטן, ששיקולים פוליטיים זרים לו כמו קריאת ספרים.

זה מה שאת רוצה גברת שקד? שאנשים אלה ודומים להם יעשו במערכת המשפט ככל העולה על רוחם? שהם עדיפים על אישים כמו השופטים ברק, שמגר וביניש - רק משום שהשופטים לא נבחרו במרכז מפלגת הליכוד?