סליחה, סיור לפניך: הצצה למגזר החרדי - והפוטנציאל הכלכלי

סיורי הסליחות המתקיימים בימים אלה ברחבי הארץ מאפשרים הצצה למגזר שהולך ונפתח לתיירות ומגלה מצדו את הפוטנציאל החברתי והכלכלי הגלום בה

מעמד הסליחות המרכזית ברחבת הכותל/ צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

חודש אלול בעיצומו. הימים שלפני חגי תשרי מזמנים לחובבי הז'אנר היצע מגוון, באתרים ובסגנונות השונים. מסורת אמירת הסליחות מתחילה, כידוע, בראש חודש אלול אצל בני עדות המזרח, ואילו בני אשכנז מצטרפים לקראת ראש השנה עצמו.

בפקיעין ובעכו הגליליות, מתקיים מיזם "אוצרות הגליל" סיורי סליחות בנגיעה אמנותית. בפקיעין יהיו סיורים מומחזים, שבהם הווה יפגוש עבר, כולל מפגש עם הנצר היהודי האחרון בכפר, מרגלית זינאתי, לרגל פתיחת מרכז המבקרים החדש בכפר, המוקדש לתולדות המשפחה העתיקה, וכן מופע סליחות בבית הכנסת העתיק (7.9, 13.9, 17.9, 19.09 ,24.9, 28.9. 60 שקל למבוגר, 40 לילד. טל' 077-9964430).

גם בעכו מפגינים יצירתיות, ומוסיפים לסיור בסמטאות העיר העתיקה קטעי נגינה והמחזה. הסיורים מפגישים את המשתתפים, באמצעות לימוד משותף והצגה, עם ההיסטוריה של עכו ושל שלל הדתות והתרבויות החיות בה זו לצד זו, ועם דמויות שחיו בה בעבר, בהם הרמב"ן, הרמב"ם, רבי חיים פרחי ורבי נחמן מברסלב.

בבית כנסת הרמח"ל ייערך מופע אמנותי של פיוטי סליחות. בסיום הסיור ייערך על החומות שמול הים טקס ה"תשליך" המסורתי, שנועד להשלכת העבירות שעבר האדם במשך השנה החולפת אל מצולות הים (7.9, 14.9, 17.9, 19.9, 25.9,27.9, טל' 077-9964689).

בירושלים יתקיים מעמד הסליחות המרכזי ביום חמישי, 28.9, ברחבת הכותל, ועד אז ייערכו מטעם הקרן למורשת הכותל סיורי סליחות בנושאים שונים: בעקבות הקבלה, סיורי פיוטים, סיור בעתיקות ועוד (5958*). במוזיאון המוזיקה העברי יתקיים סיור סליחות עם טוויסט מעניין, ובמהלכו ייקח הקהל חלק פעיל בחוויה מוזיקלית שתנוע בין החללים והמיצגים, בליווי שירת סליחות ירושלמית, ניגונים ופיוטים של עדות שונות (טל' 02-5406505).

עבור מרבית החילונים, תקופת הסליחות היא העונה לסיורים ברבעים הדתיים והחרדיים. אבל האמת היא שהשכונות החרדיות מארחות סיורים כל השנה, כאלה שמגלים לעולם החילוני את המגזר החרדי על מנהגיו ועל אורחות חייו, ובעיקר את המגוון בחצרות ואת שלל הזרמים. בשנים האחרונות נבטו בעדה ניצני יוזמות תיירות, שמשתלבים במעין סדר חברתי חדש, לצד מגמת הגיוס הגוברת והיציאה לעבודה. מבחינת החילונים מפתיע לגלות שיש בעולם החרדי גם זרמים ליברלים יחסית וחצרות עם אג'נדה מתונה.

מבית שמואל בירושלים יוצא סיור שעוסק בלבוש, בשפה, בשידוכים, בפשקווילים ועוד, ומאפשר הצצה לעולם ומלואו. אם, למשל, תגיעו לבית של רותי בריכטא (הנציב 7) בנחלאות, הדלת תמיד תהיה פתוחה, לאירוח קל או שיחה מעניינת. בריכטא היא בשלנית ואוזן קשבת ידועה, שהפכה את הידע לעסק שבו היא מבשלת ומארחת גם לסדנאות, ואפילו מעבירה הרצאות על הפנים המיוחדות של העדה. "אבא שלי הוא מורה דרך ביד בן צבי", היא מספרת, "והוא אומר שחשוב להכיר את השכונות החרדיות בנחלאות ולא במאה שערים, כי שם זה מעוות וצובע את העולם שלנו אחרת. חוץ מזה, כשאוכלים יש מקום לקירוב לבבות ולהיכרות מהמקום הנכון ולא המעוות".

גם בני ברק מארחת סיורי סליחות, שמובילה בין היתר דורית ברק, ילידת העיר, שמדריכה כל השנה סיורים להכרת המגזר החרדי. הביקוש, לדבריה, רק עולה, והקהל מתעניין בעולם החרדי דווקא משום שהוא סגור, אזוטרי ומסקרן, ורוצה להכיר, להבין ולהתקרב. "הסיור מעמיק ונפגשים עם דמויות שונות, כדי להציג את הפנים היפות של החברה החרדית" היא מספרת, ומונה גבאים, שדכנים, מוסדות גמ"ח, מתנדבי ארגוני ההצלה ועוד, המעניקים ערך מוסף וצבעוניות.

בסיור שאליו הצטרפתי התחלנו בעירייה ולא בכדי. אביה והוריו, חסידים ציוניים, עלו ב-1924 והקימו מושבה ציונית חקלאית ברוח התורה במקום שהיה רק חול וחול. השינוי בצביון העיר חל ב-1935 אז הגיע לעיר "החזון איש", ובעקבותיו גם חסידיו. כאחרונת הציונים החסידים בעיר (גם מקרב משפחתה) היא קצת עוף חריג בנוף, אך הפכה לחלק ממנו בזכות פועלה ובעיקר משום שהיא באה מאהבה.

התחלנו בישיבת פוניבז', "אם הישיבות", שמנציחה את עולם התורה שחרב בשואה ואת תקומתו. זוהי ישיבה ליטאית ברמה גבוהה עם פנימייה, שתלמידיה מגיעים מכל העולם. ממול נתקלנו במתק*ן מלא גלגלים השייך למתק*ן העגלות. ברק מסבירה שכשעגלה מתקלקלת כאן - לא זורקים, אלא מתקנים ומשמישים ברוח של צניעות ופשטות, שיש להן גם היבט סביבתי.

במחסני "חסדי נעמי", עמותה שאוספת מזון לנזקקים כמעט 30 שנה, עובדים סביב השעון. דינה נמדר, עוזרת המנכ"ל, מסיירת איתנו במחסנים, מספרת איך הוקמה העמותה, כיצד נעשה תהליך המיון והחלוקה ועל פעילויות נוספות, כמו תמיכה ביתומים, אירועים לנזקקים ועוד. המפעל תומך היום בכעשרת אלפים משפחות מרחבי הארץ.

ברחוב הרב שך עקבנו אחר תנועת המתפללים בבית הכנסת איצקוביץ, שפעיל 24 שעות עם מניינים בכל היממה. קצב התחלופה היה מרשים. המקום לא שייך לזרם מסוים, אלא מאפשר תפילה לכולם, גם בשעות לא מקובלות.

מכאן נכנסנו ל"שלוימל'ה", מעדנייה אופיינית, שבה יש טעימות צ'ולנט (צמחוני) או קיגל. המעדנייה היא גם חלק מסיור קולינרי שמדריכה ברק בימי חמישי, אז אפשר להתרשם מההכנות הקדחתניות לשבת. יש לה מגוון סיורים גדול, והיא נרגשת מהם כל פעם מחדש בבחינת "יהיו בעיניך כחדשים" (טל' 052-7588666).

רעיון תיירותי מעניין נולד גם בישיבת "בית השם" בירושלים, פנימייה לנוער חרדי בסיכון, שקולטת ילדים ובני נוער שנשרו ממסגרות אחרות ומכשירה אותם לחיים. מלבד לימודי ליבה וקודש יש חוגי העשרה, ובהם מוזיקה ותיאטרון, שבאמצעותם זיהו קבוצת צעירים מוכשרים. החבורה הופיעה כלהקה בכמה אירועים והצליחה מאוד. בעזרת יועץ התיירות איקא צ'יפמן, נבנה פורמט שבמסגרתו הם מופיעים. בימים אלה הם מעלים מופע מוזיקלי תרבותי במסגרת הפרויקט "צלילי מיתר", שמטרתו להנגיש את העולם החרדי לקהל רחב (טל' 054-5366101).