"נקצר את החופשות בישראל – כבר בחנוכה הקרוב"

שר החינוך נשא דברים בפורום פיס לחינוך בחולון, והצהיר כי כבר בשנת הלימודים הקרובה תקוצר חופשת החנוכה ■ בנט חשף גם את פרטי הרפורמה בלימודי האנגלית שנועדה להעלות את שיעור הניגשים לבגרות בהיקף 4 ו-5 יחידות

תלמידים בבית הספר לטבע בת''א / צילום: איל יצהר
תלמידים בבית הספר לטבע בת''א / צילום: איל יצהר

"כוונתי לקצר את ימי החופשה בישראל עד חנוכה בקרוב". כך אמר הבוקר (ד') שר החינוך נפתלי בנט בפורום פיס לחינוך בחולון. "כוונתי שכבר בחנוכה הקרוב יהיו פחות ימי חופש. יש רצון רב של ההורים בעניין קיצור ימי החופשה והקטנת התשלומים. עשינו הרבה מאוד השנה, וחסכנו הרבה להורים".

שר החינוך, שנשא דברים יומיים לפני פתיחת שנת הלימודים, סקר את הישגיו בתחום החינוך, ואמר כי "הידרדרנו שנה אחרי שנה בנושא קידום המדעים, המתמטיקה והאנגלית. לא הייתי מוכן להשלים עם זה. ברמה הלאומית, אומת הסטארט-אפ לא יכולה לסבול המשך הידרדרות בנושא הזה".

בנט התייחס לתכניתו להעלאת הניגשים לחמש יחידות מתמטיקה. "זאת התכנית שהכי מצמצמת פערים ומרסקת תקרות זכוכית. מתמטיקה כשלעצמה לא מעניינת אותי, אני רוצה לראות את עתיד המדינה מגיע לא רק מאזור המרכז. כישרון הוא חלק מההצלחה, אבל התכנית הזו מביאה את המאמץ לקדמת הבמה", אמר.

"תלמידים התרגלו לא להתאמץ", אמר בנט והוסיף כי מטרת התכנית היא להחזיר את "ערך המאמץ". עוד התייחס לשיעור הזכאים לבגרות. לדבריו, "קידשו את הזכאות, וזה גרם לנזק מאוד גדול. אפשר להביא למאה אחוז זכאות על ידי הנשרת החלשים, או הורדת הסטנדרט כך שכולם ייבחנו בשלוש יחידות".

"יחד אתכם שינינו זאת", אמר בנט. "יצרנו פרמטרים, כולל מעורבות חברתית, אקלים בית ספרי, רמת נשירה, אחוז תעודות בגרות מצטיינות, והצפנו זאת. כל בית ספר בישראל יש לו את כל הפרמטרים, כל רשות יש לה את הפרמטרים - זה כלי יוצא מהכלל".

בנט התייחס גם למחאה נגד ההדתה בתכני הלימוד ואמר כי הוא "מפציר לפתוח את תכניות הלימוד. הכנסנו לתכנית את נכסי צאן הברזל - מהו סידור, פלמ"ח, סליחות. מי שמעביר את החומר הם מורי ישראל. נמשיך בדבר הזה".


"לא חסר כסף במגזר הערבי: הבעיה היא בניהול"

השר התייחס גם לבעיות במערכת החינוך במגזר הערבי והבדואי. "לא חסר היום כסף, הבעיה היא בניהול. האם אנו ממנים מנהל בגלל שהוא בחמולה הנכונה, או בגלל שהוא הנכון לחנך את הילדים? זו מערכה לא פשוטה. אנחנו בונים עשרות גני ילדים במגזר הבדואי, אבל זה קשה. הדרוזים בזינוק ממשי, ובמזרח ירושלים אנו רק בתחילת הדרך".

"בנושא לקויות הלמידה יש מצב בלתי סביר", אמר בנט. "בכל מקום סוציואקונומי חזק, אנחנו רואים הורים ששולחים ילדים לאבחון, והמאבחן מיד מאבחן לקות, כי אחרת הוא יישאר מובטל. אנו יוצאים לתהליך שבו משרד החינוך ייקח זאת על עצמו ויעשה את האבחונים. ילד מאובן יקבל הקלות, ילד לא מאובחן - לא יקבל.

על החינוך המיוחד אמר השר כי "הוספנו 800 מיליון שקל. אני איש שוק חופשי, אבל אין שוק חופשי בחינוך מיוחד. אחריותנו לעטוף את ילדי החינוך המיוחד באהבה ובמשאבים, לכן קיצרנו את החופשים של ילדים בלקויות בינוניות". עם זאת, הודה כי "לא פתרנו עוד את כל השיבוצים".

בהמשך חשף בנט את פרטי הרפורמה בלימודי האנגלית שכותרתה הגדלת שיעור הניגשים לבגרות בארבע ובחמש יחידות לימוד מ-61% ל-70%. לדברי בנט, "החיבור לאנגלית יהיה המרכיב שהכי מצמצם פערים במדינת ישראל. לא קצבאות הן הדרך לרפא פערים אלא העלאת הרף של כל ילדי ישראל".

עוד אמר השר כי "כל ילד במדינה חייב להיות מצויד באנגלית מדוברת. זה צורך קיומי בעולם שבו אנו נמצאים. גדל פה דור ששינן את חוקי הפרזנט סימפל. אנחנו נגדל דור שיודע לדבר". על פי התכנית בתוך ארבע שנים ייקלטו 4,800 מורים נוספים לאנגלית שיצטרפו ל-13 אלף הקיימים. בנוסף לכך נקבע יעד לצמצום מספר הנכשלים בבגרות מ-20% ל-15%.