מאבק בין-משרדי

משרד רה"מ והאוצר רבים על קרדיט: שורשי התחרות והביקור שהצית אותה

אלי גרונר  / צילום:  תמר מצפי
אלי גרונר / צילום: תמר מצפי

מאחורי החלטת הממשלה על תוכנית רב-שנתית לפיתוח תשתיות עומד מאבק סמוי על שליטה וקרדיטים בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר לבין האוצר והחשב הכללי רוני חזקיהו.

"התוכנית הרב שנתית לפיתוח תשתיות בישראל" - כך מכונה המסמך שאושר היום בממשלה. מדובר בסך הכול ברשימת מלאי, Pipeline בעגה המקצועית, של פרויקטים שיהיו, אולי, זמינים להשקעה בחמש השנים הקרובים. אף תוכנית חדשה לא מסתתרת מאחורי השם המרשים אלא אוסף של 147 תוכניות מוכרות היטב שהעבירו חלק ממשרדי הממשלה לאנשי משרד ראש הממשלה לצורך גיבוש הרשימה. אין כאן שום בשורה עבור הפרויקטים התקועים בסבך הבירוקרטי והמשפטי.

אז על מה בכלל הרעש? כי למרבה המבוכה, עד היום לא הייתה בידי ממשלת ישראל רשימה של כל הפרויקטים שנמצאים בצנרת. מי שגילה זאת היה ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו עם ראשי בלאקרוק, חברת קרנות ההון וניהול התיקים הגדולה בעולם, שהביעו עניין בהשקעה בתשתיות בישראל - אך לא הצליחו לקבל תשובה ברורה מה נמצא על המדף. אלא שהמבוכה אינה נעצרת כאן, משום שעד סוף השנה יהיו בידי ממשלת ישראל לא רשימה אחת אלא שתיים - זאת מכוח העובדה שצוות בינמשרדי בראשות החשב הכללי באוצר שוקד בשבועות האחרונים על הכנת רשימה דומה שתוצג בדצמבר.

באוצר הופתעו בסוף השבוע לשמוע על התוכנית הרב שנתית לפיתוח תשתיות משאלות עיתונאים. התוכנית עצמה הייתה מוכרת לגורמי המקצוע באוצר, אך שם ציפו להיות שותפים לתהליך הפרסום של התוכנית, כמקובל בתוכניות שבהן ממלא האוצר תפקיד מרכזי. במשרד ראש הממשלה טענו כי המשרד שמגיש את התוכנית הוא גם זה שמדווח עליה לתקשורת, אך כששלושה מתוך ארבעת חברי צוות המעקב שמונה לעקוב אחר ביצוע התוכניות הם אנשי אוצר ורק אחד ממשרד ראש הממשלה, נדמה שהיה בסיס ענייני ברור לשתף את משרד האוצר בתהליך, ולא רק שיקולי נימוס בסיסיים.

את שורשי התחרות הזו בין האוצר למשרד ראש הממשלה אפשר למצוא בכניסתו לתפקיד של החשב הכללי החדש רוני חזקיהו. זמן קצר לאחר כניסתו בפברואר הכריז חזקיהו, בוועידה כלכלית של מכון אהרן במרכז הבינתחומי כי אחת משתי משימותיו העיקריות בתפקיד תהיה קידום פרויקטים של תשתיות במודל ה-PPP (שיתוף המגזר הציבורי והפרטי). בסוף יולי הודיע האוצר על הקמת צוות בינמשרדי בראשות החשכ"ל לגיבוש רשימת פרויקטים במתאימים למודל.

משרד ראש הממשלה לא נענה להזמנת האוצר ולא שלח נציג מטעמו לצוות. גרונר ואנשיו לא שכחו שבאוגוסט 2016, בתחתית החלטת ממשלה על הקמת קווי רכבות ברחבי הארץ נחבא גם סעיף קטן המטיל על משרד ראש הממשלה לגבש רשימת פרויקטים בתחום התשתיות ולמנות צוות מעקב אחר קידום המיזמים. במשך חודשים רבים לא נעשה דבר למימוש ההחלטה, אבל הכרזות האוצר גרמו לגרונר ולאנשיו להעלות הילוך.