ריאנאייר מתכוונת להגיש הצעה לרכוש 90 ממטוסי אליטליה

ההצעה תוגש בתחילת חודש אוקטובר, והיא תקפה למטוסים צרי-גוף המשמשים לטיסות ליעדים קצרים ולמטוסים רחבי-גוף המשמשים לטיסות ארוכות

אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock
אליטליה, חברת תעופה, תעופה אזרחית, איטליה / צלם:shutterstock

האם חברת התעופה ריאנאייר שוקלת להיכנס לתחום טיסות הלואו קוסט למרחקים ארוכים? ריאנאייר מתכוונת להגיש הצעה לרכוש 90 ממטוסי אליטליה - כך הודיעה חברת הלואו קוסט האירית במסיבת עיתונאים שכינסה בלונדון בסוף השבוע האחרון.

ההצעה תוגש בתחילת חודש אוקטובר, והיא תקפה למטוסים צרי-גוף המשמשים לטיסות ליעדים קצרים ולמטוסים רחבי-גוף המשמשים לטיסות ארוכות - החלק האטרקטיבי יותר מבחינת ריאנאייר והמעניין מבחינת הענף, משום שעד כה לא הפעילה ריאנאייר טיסות לואו קוסט למרחקים - מודל שמיישמת לדוגמה חברת התעופה האיסלנדית WOW.

מייקל ל'אורי, מנכ"ל ריאנאייר, ציין כי לריאנאייר, כחברה שבה כל צי המטוסים הוא מתוצרת בואינג, לא תהיה בעיה לשלב מטוסים מתוצרת איירבוס, כשהוא מציין כי בעתיד תשקול החברה להגיש הצעה לרכוש את אליטליה כולה - אם כי סיכויי הצעה כזו להתממש הם נמוכים.

עוד הוא ציין כי למרות הקשיים הכספיים עמם מתמודדת אליטליה, חוזק המותג בשוק האיטלקי בעיקר לא נפגע, ולכן אם עסקה כזו תצא אל הפועל, בכוונת ריאנאייר להשאיר את המותג האיטלקי, כמו גם את צוותי החברה המשמשים לתחזוקת המטוס ואת צוות הטייסים.

ל'אורי ציין כי קיצוצים מתבקשים באליטליה נוגעים בעיקר ל-2,000 עובדי החברה המוגדרים בשכבת ההנהלה של אליטליה המטיסה 23 מיליון נוסעים בשנה, זאת לעומת צוות של כ-120 איש המשמשים בדרג הניהולי של ריאנאייר המטיסה 116 מיליון איש בשנה.

עוד ציין ל'אורי כי רכישת החלק הארי של צי המטוסים של אליטליה הוא הליך סבוך, משום שמרבית מטוסי אליטליה נמצאים בהסכם חכירה, והסביר כי החברה מעוניינת להמשיך את הסכמי החכירה, אולם היא מצפה שבמסגרת הליך פשיטת הרגל בו מצויה אליטליה, ייפתחו ההסכמים מחדש.

כאמור, הצעה אפשרית לרכוש את אליטליה עשויה להיתקל בקשיים. ל'אורי ציין כי הוא מודע לכך שסיכויי ההצעה של ריאנאייר למזג את אליטליה לריאנאייר נמוכים לאור חסמים בחוקי התחרות של האיחוד האירופי, והעריך כי נתח השוק של ריאנאייר באיטליה עומד על 35%, ולאחר מיזוג עם אליטליה צפוי נתח השוק הזה לגדול ל-55% - ומכאן שהעדיפות היא לרכוש חלקים מהחברה.

עוד הוא ציין כי לאור החסם הזה יש להניח כי כל הצעה מחברת תעופה מתחרה באירופה לרכוש את אליטליה - עשויה להיתקל בקושי דומה.

אחרי שהודיעה מוקדם יותר השנה על חדלות פירעון, אליטליה נמצאת על המדף. בשלב זה אליטליה ממשיכה את פעילותה הודות לסיוע ממשלתי. הצעות לרכישת החברה ניתן להגיש עד ל-15 בספטמבר. הנאמנים שמינה בית המשפט האיטלקי יצטרכו להכריע מי מבין ההצעות עוברת לשלב הבא - חברות אלה יצטרכו להגיש הצעת מחייבת עד לתחילת אוקטובר.

במקביל קוראת ריאנאייר לרשויות בגרמניה ובאיחוד האירופי שלא לאפשר לחברת התעופה הגרמנית לופטהזה לרכוש את חברת התעופה אייר ברלין שנמצאת בקשיים כלכליים. טענת ריאנאייר היא שמהלך כזה יפגע בתחרות ויהפוך את לופטהזה למונופול בשוק הגרמני - מכאן טוענת ריאנאייר כי מי שייפגע יהיו הנוסעים הגרמנים והתיירים המבקרים בגרמניה, לאור תעריפים לא תחרותיים שימשכו את המחירים מעלה.

בחודש אוקטובר צפויה ריאנאייר לפתוח שורה של קווים מישראל, חלקם מנמל התעופה בן-גוריון וחלקם בטיסות ישירות לאילת (עובדה)