המדינה לבג"ץ: לדחות העתירה בעניין תחבורה ציבורית בשבת

הפרקליטות: "אין מקום להיענות לסעדים המבוקשים בעתירה זו" ■ ח"כ תמר זנדברג, אחת העותרות: "המשך ישיר לזלזול של השר ישראל כץ באלפי ישראלים שעבורם תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני"

תמר זנדברג. "לאן נגיע, ל–60 קומות במגדל העמק?" / צילום: ענבל מרמרי
תמר זנדברג. "לאן נגיע, ל–60 קומות במגדל העמק?" / צילום: ענבל מרמרי

לקראת הדיון ביום שני הבא, המדינה הגישה היום (ג') לבג"ץ את עמדתה בנוגע לעתירה של ח"כ תמר זנדברג, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת "ישראל חופשית" עמותת חדו"ש ושורה של עותרים נוספים כנגד שר התחבורה ישראל כץ, נוכח סירובו להפעיל את סמכותו לבחון הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, וזאת בניגוד לחוק ולתקנות בעניין.

בתגובת המדינה, המיוצגת על-ידי הפרקליטות, צוין כי "אין מקום להיענות לסעדים המבוקשים בעתירה זו", וכי העתירה צריכה להידחות על-ידי בג"ץ. "ניסיונם של העותרים לבסס טיעון ולפיו תחבורה ציבורית בשבת מהווה צורך חיוני... אינו צולח", נטען.

לפי תגובת המדינה, "החלטה להימנע מפעולה אקטיבית לאיתור הצרכים התחבורתיים ביום מנוחה ולהסתמך רק על מנגנון הגשת בקשות פרטניות, מצויה בתחום הסבירות. העובדה שבפועל חל גידול משמעותי במספר הרישיונות הניתנים לנסיעה במהלך יום המנוחה, תומכת במסקנה זו".

בעתירה, שהוגשה כבר לפני יותר משנה, ביקשו העותרים מבג"ץ להורות למדינה לנמק מדוע שר התחבורה נמנע מלהפעיל את הסמכות הנתונה לו בחוק לשקול להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.

לדברי העותרים, תקנות התעבורה פורשות שורה של מקרים שבהם ניתן להפעיל קווי שירות, בהם קווים לבתי חולים, ליישובי ספר, ליישובים לא יהודיים וקווים חיוניים מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית.

עוד נטען כי במקרים לא מעטים תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני עבור אזרחים שלא יכולים להוציא רישיון מטעמים בריאותיים ונכויות או לא יכולים להחזיק רכב מטעמים כלכליים ואחרים.

ח"כ תמר זנדברג התייחסה היום לתגובת המדינה ואמרה: "תגובת המדינה ממשיכה את ההתנהלות המסוגרת, המתחמקת והפחדנית של הממשלה, שמעדיפה להיאחז בהסכמים ארכאיים ולא רלוונטיים, במקום להקשיב לצורכי הציבור ולשרת אותו. הפרשנות שניתנה לחלק מהסעיפים בחוק היא לא פחות מהזויה ומהווה המשך ישיר לזלזול של השר כץ באלפי ישראליות וישראלים שעבורם תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני. לאור התשובה, ברור לנו שאין למדינה כל כוונה לתת מענה לצורך הדחוף בתחבורה ציבורית בשבת, ואנו נושאות ונושאים את עינינו אל בג"ץ".

עו"ד מירי נחמיאס-יסף ועו"ד אורלי ארז-לחובסקי, המייצגות את העותרים, ציינו היום: "בתגובת המדינה אין כל מענה לטענות הקשות שהובאו בעתירה, בה הודגש כי תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני שעל המדינה לספק (בדיוק כמו חשמל ומים), במתכונת מותאמת ליום המנוחה. משרד התחבורה מודה שהוא ימשיך להפקיר את כל הציבורים המוחלשים בחברה - בעלי מוגבלויות, חולים, קשישים, חיילים, עולים חדשים ואימהות יחידניות, שאין באפשרותם להחזיק רכב - כל אלה ימשיכו להיות כלואים בביתם ביום השבת". 

מתנועת "ישראל חופשית" נמסר: "תגובת המדינה ממשיכה את מסורת הלוליינות הלשונית והמשפטית המתמשכת של משרד התחבורה בנושא כל-כך מהותי, הרלוונטי לכל אזרח במדינת ישראל ונוגע לערכי יסוד שאין עליהם עוררין - זכות לנגישות, לשוויון, לחופש תנועה בסיסי כאזרח. תחת שיקולים פוליטיים בלתי ענייניים - המופנים נגד רצון רובו המוחלט של הציבור - מתנערת המדינה מאחריותה החוקית לספק שירות תחבורתי בסיסי לאזרחים, רבים מהם מהאוכלוסיות החלשות ביותר בחברה, תחת פרשנות משפטית שאין להגדירה אלא כעלבון לציבור, כאשר היא באה מגוף ממשלתי".