המירוץ למנכ"לות

למה כל-כך קשה לכבוש את כס המנכ"ל, ומדוע לרוב זה לא כדאי?

קריירה/ צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה/ צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חלק לא מבוטל מהמנהלים בדרג ביניים ומעלה שואפים להיות מנכ"לים, המשרה הנחשקת ביותר בשוק העבודה. חלקם אכן ראויים לה ורוצים בה מסיבות ענייניות, האחרים סתם כי נדמה להם שמנכ"ל זה נפלא, הוא כל יכול ואין לו אף אחד על הראש. כך או כך, זו משרת חלומות, מקפצת הקריירה הקשה ביותר לכיבוש, ולא משום שמנכ"ל יש רק אחד (גם סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל מכירות, סמנכ"ל שיווק, סמנכ"ל תפעול.... יש רק אחד בכל חברה).

מלכודת הפתרון הקל

אז למה בכל זאת? שתי סיבות עיקריות שהשילוב בניהן הופך את הקפיצה לכס המנכ"ל לקשה במיוחד. הראשונה - קידום בתוך החברה עשוי לקחת שנים רבות, אם בכלל. הנטייה של מנכ"לים רבים היא שלא לפנות את הכסא (גם הם מתקשים למצוא תפקיד טוב יותר), וגם כשהוא סופסוף מתפנה רבים הטוענים לכתר, בתוך ומחוץ לחברה.

הסיבה השנייה - כמעט כל החברות המגייסות מנכ"ל מבחוץ, בוודאי האיכותיות שבהן, מתעקשות על מישהו שכבר היה מנכ"ל, והיצע המועמדים גדול.

הוסיפו לזה סיבה שלישית - העדפה גורפת לקדם סמנכ"לי מכירות - והתוצאה היא שעבור מרבית הסמנכ"לים האחרים המשימה הופכת קשה ביותר, על גבול הבלתי אפשרית.

איך פותרים את זה? רוב המנהלים בוחרים בפתרון הקל, שהוא כמעט תמיד הפתרון הלא נכון. הם מתפשרים על תפקיד מנכ"ל בחברה קטנטנה ולא איכותית - מהלך שפירושו נסיגה משמעותית בקריירה, לרוב בלתי הפיכה. מדוע? כי ערך השוק של עובדים ומנהלים נגזר ברובו מהתפקיד האחרון, ומנכ"ל חברה קטנטנה (20-30 עובדים, מחזור של מיליונים בודדים) ערכו בשוק נמוך בהרבה מזה של סמנכ"ל בחברה רצינית. איך יודעים? לפי התפקיד העתידי של כל אחד מהם. המציאות מוכיחה שהסמנכ"ל חברה גדולה יזכה בתפקידים איכותיים יותר, בכירים יותר ומתגמלים יותר ממנכ"ל של חברה קטנה, ופוטנציאל קידום הקריירה שלו גבוה משמעותית.

90% מההצעות לא טובות

כיצד מחליטים האם תפקיד המנכ"ל המוצע לכם הוא טוב או רע לקריירה? שתי הנחות המוצא הן:

א. קידום למנכ"לות בתוך החברה בה עובדים הוא בהגדרה מהלך עדיף, מכיוון שתמיד מדובר בקידום אמיתי, להבדיל ממהלכי קידום לתפקידי מנכ"ל ראשון מחוץ לחברה, שברובם הם מדומים.

ב. לא מתקדמים במעבר בין חברות, לכן למעלה מ-90% מהצעות העבודה שתקבלו במהלך חייכם המקצועיים הם פחות טובות מתפקידכם הנוכחי/האחרון (גם אם ארזו אותן באריזה נוצצת), במיוחד תפקיד המנכ"ל הראשון.

הבדיקות העיקריות שצריך לעשות:

השוק: ודאו שמיצוב השוק בו פועלת החברה העתידית איננו נחות משמעותית משוק המוצא שלכם, ולחלופין שלא מדובר בשוק נישתי ממנו קשה יהיה בעתיד לצאת (נדל"ן, שוק ההון, קיימות וכדומה).
תדמית החברה: וודאו שהתדמית סבירה לפחות, וכי החברה או תחום העיסוק שלה אינם סובלים מאיזו גיבנת תדמיתית. כמנכ"לים התדמית הזאת תדבק בראש ובראשונה בכם, ותקרין על ערך המותג שלכם בשוק לשנים רבות.
גודל החברה: שאפו לנהל חברה בגודל סביר, רצוי לא פחות מרבע מגודל החברה בה כיהנתם כסמנכ"לים. אחרת אתם ממתגים עצמכם ב"מגרש של הקטנים", ועלולים להיתקע שם לנצח.
התפקיד: ודאו שאכן מחפשים מנכ"ל אמיתי, ולא למשל סמנכ"ל מכירות שמישהו מנסה לפתות עם ההגדרה הנחשקת, ובתוספת ככה וככה שקלים.
הסיכוי להצליח בתפקיד - לימדו היטב את מצבה התחרותי של החברה וסיכויי ההצלחה שלה, אתם לא רוצים להיכשל בתפקידכם הראשון כמנכ"לים. הוא עלול להיות האחרון.

לפעמים סמנכ"ל עדיף

למעט מקרים יוצאי דופן, למשל תפקיד מנכ"ל חברה קטנה בתוך קבוצת חברות גדולה בה שימשת סמנכ"ל, פשרה על אחד או יותר מהפרמטרים הללו עלול להתברר כמהלך קריירה שגוי (אלא אם הקריירה כבר בשלב דעיכה בלתי הפיך). תפקיד מנכ"ל ראשון הוא מאתגר גם כך, לא צריך להוסיף לו אתגרים בלתי אפשריים בדמות חברות פח עם סיכויי הצלחה אפסיים, שלא הצליחו לגייס מנכ"לים מנוסים והן מספקות במנהלים מחברות איכותיות שמוכנים ללכת אחורה, העיקר להיות מנכ"ל.

זכרו, לא חייבים להיות מנכ"לים, רוב סמנכ"לי החברות הרציניות, ערכם בשוק העבודה כפול לפחות ממרבית המנכ"לים במשק. הצלחה.

■ הכותבת היא מומחית לשוק העבודה. לתגובות: orna@rudi-cm.com