כך השתמש מודי זנדברג בכוחו כיו"ר קרן היסוד לסייע לנתניהו

אם בעבר ראשי תנועת הציונות עסקו בגיוס כספים וסיוע למדינה שבדרך, זנדברג עשה שימוש בכוחו לעסקיו הפרטיים ובחישות פוליטיות ■ הטור המלא יפורסם מחר ב"גלובס"

מודי זנדברג האכרת מעצר/ צילום: אמיר מאירי
מודי זנדברג האכרת מעצר/ צילום: אמיר מאירי

השר לשעבר מודי זנדברג, שנעצר השבוע לצורכי חקירה בחשדות הקשורים לפרשת הצוללות, נוהג להסתובב ברחבי העולם במסגרת תפקידו כיושב ראש קרן היסוד. הוא מתחכך עם שועי עולם באינספור נקודות מרוחקות על הגלובוס.

אך אם בעבר ראשי תנועת הציונות עסקו בגיוס הכספים וסיוע למדינה שבדרך, זנדברג מטפח גם את עסקיו הפרטיים, שכן הוא יו"ר הקרן בכ-70% משרה. זנדברג, כך אומרים לנו, אפילו קיבל מדירקטוריון קרן היסוד אישור לכך. ומה עשה זנדברג בכלים העומדים לרשותו כיו"ר הקרן?

לפני כשבוע פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי אירוע של הקהילה היהודית בסאו-פאולו עם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון בוטל עקב לחצים על הקהילה היהודית המקומית מצד שגריר ישראל בברזיל ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יוסי שלי. בתכנית המקורית של הכנס הייתה אמורה קרן היסוד לקחת חלק. הודעות דוא"ל נשלחו, מסמכים הוכנו, וקרן היסוד הייתה שם - לפחות בהתחלה.

אולם, ל"גלובס" נודע כי גם השר לשעבר זנדברג היה מבין אלה שבחשו לביטול האירוע. בוקר אחד התעוררו שליחי הקרן בברזיל עם הוראה מזנדברג לבטל את השתתפות קרן היסוד במפגש עם שר הביטחון לשעבר. זנדברג העדיף שיעלון ישב לו שם בסאו-פאולו בחושך לבד. איגוף מצד אחד של השגריר, איגוף מן הצד השני של זנדברג. העיקר שנסיעתו של יעלון תצומצם. שכמה פחות אנשים יבואו לשמוע אותו.

האירוע הגדול במימון קרן היסוד בוטל לבסוף. יעלון הגיע לעיר ונפגש עם כמה עשרות מנהיגי קהילה מקומיים, אך ללא המסגרות הציוניות. יעלון, כך סיפר לנו אדם שנכח באחד מן המפגשים, הקפיד על ממלכתיות. הוא לא עסק ולא התכוון לעסוק בנושאים פוליטיים במהלך הביקור.

פנייתנו לתגובה לעורך דינו של זנדברג לא נענתה.

■ הפרטים המלאים בטור המדיני-פוליטי של טל שניידר מחר ב"גלובס".