נמל אשדוד: צוותי האוניות הגוררות מפרים הסכם קיבוצי

הנהלת נמל אשדוד טוענת להפרות חמורות של הסכמי העבודה הקיבוציים החלים על הצדדים וביצוע צעדים ארגוניים "פראיים" ובלתי חוקיים של חובלי האוניות הגוררות המועסקים בנמל

סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר
סחורות בנמל אשדוד. עלייה אחרי תקופה ארוכה של קיפאון וירידות / צילום: איל יצהר

הנהלת נמל אשדוד הגישה ביום חמישי האחרון בקשת צד בסכסוך קיבוצי לבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע נגד הסתדרות העובדים הכללית, המייצגת את ועד העובדים בנמל אשדוד, ונגד הממונה על השכר במשרד האוצר.

בבקשה, שהגיעה ל"גלובס", טוענת הנהלת החברה, באמצעות עו"ד יעקב מילשקביץ שותף במשרד עו"ד נ. פינברג, להפרות חמורות של הסכמי העבודה הקיבוציים החלים על הצדדים וביצוע צעדים ארגוניים "פראיים" ובלתי חוקיים של חובלי האוניות הגוררות המועסקים בנמל אשדוד.

ההנהלה מבקשת את ההתערבות של בית הדין האזורי לעבודה ומתן צווי מניעה האוסרים על הצעדים הארגוניים הננקטים על-ידי נציגות העובדים. מועד הדיון בבקשה טרם נקבע.

"נראה כי נציגות חובלי הגוררות סבורה כי היא יכולה לעשות ככל העולה על רוחה בנמל אשדוד, לקבל 'החלטות ניהוליות', לקבוע סדרי עבודה על דעת עצמה, להתנות תנאים לביצוע העבודה וכיוצא בזה - התנהלות המעידה כי נציגות העובדים סבורה כי היא תפסה את מקומה של ההנהלה", נכתב בבקשה.

אוניות "גוררות" דוחפות את אוניות המטען שמגיעות לנמל עד לעגינתן הסופית. כאשר האוניות הגוררות מושבתות או עושות את עבודתן לאט, כל הליך העבודה בנמל מתעכב. עובדי הגוררות משתכרים בממוצע כ-60 אלף שקל בחודש, אך לא על זה הדיון. בבקשה שהוגשה מפורטים 10 מקרים בהם מתקיימים לטענת ההנהלה הפרות שכר חמורות בקרב מחלקת הגוררות.

למשל, דרישה לקבלת תמורה מיוחדת כתנאי להכנסת אוניות ענק לנמל. לאחרונה החלו לפקוד את נמל אשדוד אוניות ענק שגודלן כ-366 מטר היכולות לשאת על סיפונן מכולות בסדר גודל של 14,000 יחידות TEU . נציגות חובלי הגוררות טוענת כי לחובלים מגיעה תמורה מיוחדת בגין הכנסת אוניות ענק אלה, ומאיימת בהשבתת העבודה בקשר להכנסתן והוצאתן מהנמל של אוניות הענק, אם ההנהלה לא תיענה לדרישות אלה.

"דרישה מופקרת זו עומדת בסתירה גלויה להסכם הקיבוצי משנת 2002 ולסיכום מועצת הייצור משנת 2012, שבהם קיבלו העובדים תמורות כספיות מפליגות, ובהם מוצו לחלוטין תביעות העובדים בגין הכנסת אוניות גדולות מכל סוג וגודל שהוא", נכתב בבקשה. "עצם הדרישה מהווה הפרה של הסכמי העבודה ודרישה לתשלום חריגות שכר, והאיום בשביתה משמעו איום בביצוע פעולה בלתי חוקית לכל דבר ועניין".

דוגמה נוספת שמתוארת בבקשה כהפרת הסכמי שכר היא קיצור משמרת העבודה של הגוררות בתחזוקה ל-4 שעות בלבד. על-פי הסכם העבודה, שעות המשמרת של הגוררת הנמצאת בתחזוקה הן בין 08:00 ל-16:00. בהוראת ועד חובלי הגוררות, מופסקת העבודה לאחר 4 שעות, כלומר, בשעה 12:00, והעובדים אינם מבצעים כל עבודה לאחר מכן, עד סוף 8 השעות המיועדות לתחזוקה. לטענת ההנהלה, גם במקרה זה מדובר "בשביתה פראית נטולת חוקיות והצדקה כלשהיא".

מנגד, בנציגות העובדים טוענים כי מדובר "בנוהג מקובל מזה שנים רבות", מה שמחמיר עוד יותר את תמונת המצב.

וזה לא שעבודה בגוררת מתקיימת בתנאים קשים שאכן מחייבים לקצר את המשמרת בחצי. מדובר בכלי שיט המצויידים בכל הנדרש לשם שהות ממושכת, כולל מטבח עם תנור מיקרוגל, תנור אפייה, מקרר, חדר אוכל, תאי שירותים ומקלחות. ניתן לנוח בין הפעולות השונות מנוחה מלאה. בנוסף, התנועות של האוניות אל הנמל ומחוצה לו מתוכננות וידועות מראש, כך שהעובד על הגוררת יכול לתכנן את זמני המנוחה שלו בהתאם.

נוהג עבודה מוזר נוסף שמתרחש בנמל אשדוד ומתואר בבקשה הוא טיפול בגוררת שחזרה מתיקון, שמחויבת לבצע "הרצה" על-מנת להיווכח שהיא אכן תקינה. כאשר נעשית פנייה לצוותי הגוררות הנמצאים במשמרת לבצע את "הרצה" מורה ועד חובלי הגוררות שלא לבצע עבודה זו, והוא דורש כי יוזעק צוות שלם מהבית כדי לבצע את העבודה בשעות נוספות. זאת, למרות שבמשמרת נמצאים עובדים זמינים ופנויים שמקבלים שכר מלא. בנוסף, הצוות שהוזעק מהבית, גם אם יסיים את עבודת ההרצה בתוך חצי שעה, יקבל תשלום כאילו עבד משמרת מלאה של 8 שעות.

ואם לא די בכך, טוענים בהנהלת החברה, ועד חובלי הגוררות החליט, על דעת עצמו, ליצור "תור פנימי" בין 3 הגוררות העובדות במהלך משמרת הלילה. הוא מורה לעובדי הגוררות ש"טרם הגיע תורם" להיות ב"שעות מנוחה". במקרה שה"תור" משתבש מסיבות שונות (למשל הגוררת שהגיע תורה אינה יכולה לבצע עבודה עקב היעדרות עובד), העובדים בגוררות האחרות מסרבים לבצע את העבודה מפני שטרם הגיע תורם.

12 ועדים

בנמל אשדוד ישנם לא פחות מ-12 ועדים שונים, איתם מנסה הנהלת החברה לקיים משא-ומתן בנוגע להתקדמות רפורמת הנמלים - התייעלות והיערכות לתחרות מול שני הנמלים החדשים שיוקמו בעוד כ-3 שנים.

למשל, עובדי התפעול בנמל אשדוד מיוצגים על-ידי ועד התפעול (סוורים ועובדי ציוד מכני), ומנהלי העבודה בתפעול מיוצגים על-ידי ועד מנהלי העבודה, כך גם עובדי בתי המלאכה, מנהלי העבודה בבתי המלאכה, עובדי מחלקת הים ועוד. צוות של 4 עובדים הנמצאים על אונייה גוררת אחת מיוצג על-ידי שני ועדים שונים: חובל וקצין מכונה - שייכים לוועד חובלי גוררות, מכונן ומלח שייכים לוועד העגינה.

בימים אלה כאמור מתקיים בנמל אשדוד משא-ומתן תחת פיקוח של בית המשפט בין ההסתדרות הכללית והעובדים לבין המדינה וחברת הנמל. בסופו של משא-ומתן אמורים ההסתדרות וההנהלה של נמלים להציג בפני בית הדין לעבודה תוכנית התייעלות שתעזור לנמלים להעירך לקראת הכניסה של הנמלים החדשים - נמל הדרום ונמל הצפון. נדמה כי מרגע תחילתו של המשא-ומתן לא חלה התקדמות משמעותית בין הצדדים, אלא להפך. כזכור, לעובדי דור א' השיגה ההסתדרות חסינות מפיטורים מהמדינה, מה שככל הנראה ידרשו בקרוב גם עובדי דור ב', דבר שעלול להביא להסלמה נוספת בסכסוך בין הצדדים.

הנהלת הנמל והדירקטוריון אישרו לאחרונה תוכנית השקעה אסטרטגית עד שנת 2028 בגובה של כ-2.4 מיליארד שקל לצורך התייעלות והצטיידות הנמל, כדי לתת מענה לתחרות מול הנמלים החדשים שייכנסו לשוק. זהו דבר מבורך, ואולם, כדי שהחברה תתייעל באמת, עליה להתמודד גם בנושא השכר ותנאי העבודה מרחיקי הלכת שנוגסים בכ-50% מהכנסות החברה.