נדחתה תביעת מורוזובסקי: לא היה עובד של עיריית רמה"ש

ליאון מורוזובסקי הועסק ע"י חברת "סמארט סיטי", שהחברה לפיתוח רמת-השרון "רימונים" שכרה את שירותי ניהול הפרויקטים שלה בשנת 2011 ■ ההתקשרות בין מורוזובסקי לעיריית רמת-השרון הסתיימה בסוף 2014

ליאון מורוזבסקי / צילום: תמר
ליאון מורוזבסקי / צילום: תמר

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה באחרונה את תביעתו של ליאון מורוזובסקי, לשעבר יו"ר הסתדרות הפקידים ויו"ר הסתדרות המעו"ף, להכיר בכך שהתקיימו יחסי עובד-מעביד בינו לבין החברה לפיתוח רמת-השרון "רימונים" ונגד חברת "סמארט סיטי", וכי פיטוריו נעשו ממניעים פוליטיים שלא כדין. השופטת מיכל לויט פסקה כי מורוזובסקי אינו זכאי לזכויות של עובד.

מורוזובסקי הועסק על-ידי חברת "סמארט סיטי", שרימונים שכרה את שירותי ניהול הפרויקטים שלה בשנת 2011. "סמארט סיטי" הציבה את מורוזובסקי בתפקיד מנהל פרויקטים בעיריית רמת-השרון, במסגרת החברה העירונית "רימונים", בשכר של 17,500 שקל לחודש. מורוזובסקי קיבל את התשלומים מרימונים כנגד חשבוניות שהוצאו על שמו.

מינויו של מורוזובסקי בוצע בתקופה שבה עמד בראשות העיר יצחק רוכברגר, מי שהיה יו"ר קרן ההשתלמות של הפקידים, בה מורוזובסקי היה דירקטור. רוכברגר הורשע בסוף 2014 בקבלת דבר במרמה במסגרת תפקידו בקרן ההשתלמות, ונידון ל-6 חודשי עבודות שירות וקלון.

בהסכמי ההעסקה עם מורוזובסקי נאמר כי הוא מועסק כספק שירותים עצמאי. מורוזובסקי ציין כי הוא "קפץ" על ההצעה, משום שהמטרה בהעסקה בדרך זו, לדבריו, היתה להימנע מכל קשר ישיר בינו לבין רוכברגר. השופטת קבעה כי היוזמה להעסקתו באופן כזה היתה על-מנת "לעקוף את המגבלה של קשריו עם ראש העיר".

שיקולים זרים

ההתקשרות בין מורוזובסקי לעיריית רמת-השרון הסתיימה בסוף 2014. זאת, לאחר שמנכ"ל "סמארט סיטי", שרון קרן, התמנה לתפקיד בכיר בתאגיד המים של תל-אביב והודיע ל"רימונים" על הפסקת ההתקשרות בין החברות. בעקבות הפסקת ההתקשרות הודיעה מ"מ ראש העיר, שירה אבין, על סיום ההתקשרות עם מורוזובסקי.

מורוזובסקי טען בתביעתו כי הפיטורין נעשו בחוסר תום לב ומשיקולים זרים. חברת "רימונים" טענה כי כלל לא התקיימו בינה לבין מורוזובסקי יחסי עובד-מעביד, וכי היא קיבלה ממנו שירותים באמצעות נותן שירותים אחר, "סמארט סיטי", והנפיקה לו חשבוניות מס.

מורוזובסקי טען בעדותו כי חברת "סמארט סיטי" שימשה למעשה כצינור להעברת התשלום אליו מ"רימונים" מדי חודש. מנכ"ל "סמארט סיטי" קרן העיד כי חברת "רימונים" העירונית הכתיבה לו את העסקתו של מורוזובסקי, תוך שהיא מותירה לו "דמי תיווך" של 2,000 שקל לחודש.

השופטת דחתה את תביעתו של מורוזובסקי וקבעה כי לא התקיימו יחסי עבודה בינו לבין רימונים. נקבע כי מורוזובסקי הוא בעל ניסיון רב בתחום דיני העבודה, כך ש"אין כל ספק, כי הוא היה מודע לאבחנה שבין יחסי עובד-מעביד לבין יחסי עצמאי-מזמין שירותים".

את חברת "רימונים" ייצגה עו"ד יעל דולב ממשרד גרוס-קלינהדנדלר-חודק; חברת "סמארט סיטי" יוצגה ע"י עוה"ד משה ברנר ואליעזר רואס; ומורוזובסקי - שחויב בהוצאות של 7,500 ש' - יוצג ע"י עו"ד מרדכי לוין.