ועד הארץ-דה מרקר לביה"ד: הוצא צו נגד הפיטורים המתוכננים

לפי הפנייה שהוגשה לביה"ד לעבודה, לפחות בשלב זה בהנהלת העיתון מתכוונים לפטר 10 עובדי מערכת ■ הוועד: "ההנהלה פועל באופן חד-צדדי וללא הידברות" ■ היום נערכה אסיפת עובדים במערכת העיתון

עמוס שוקן / צלם: תמר מצפי
עמוס שוקן / צלם: תמר מצפי

ארגון העיתונאים וועד עיתונאי "הארץ"-"דה מרקר" הגישו היום (ב') ל בית הדין לעבודה בתל-אביב בקשה חופה לקבלת צו מניעה נגד הנהלת העיתון. על-פי הפנייה, הרקע לבקשה הוא כוונת הנהלת הארץ "לבצע שינויים מבניים וארגוניים שלהם השפעה על תנאי עבודתם של העובדים, לרבות פיטורי עובדים, וזאת באופן חד-צדדי, ללא הידברות עם ועד העיתונאים וללא קיום חובת ניהול משא-ומתן".

האווירה במערכות שני העיתונים מתוחה כבר זמן מה על רקע הערכות שבכוונת הנהלת העיתון לבצע קיצוץ משמעותי בכוח-האדם שיתמקד במוסף הכלכלי "דה מרקר". צעד ראשון שאימת במידת מה את חששות העובדים בוצע לפני כשבועיים, כשנודע כי סמי פרץ, עורך "דה מרקר" ב-12 השנים האחרונות, יסיים את תפקידו, והעיתון יוכפף ישירות לאלוף בן, עורך "הארץ". במקומו של פרץ מונה לעורך "דה מרקר" כתב האנרגיה והתשתיות, אבי בר-אלי.

בוועד תקפו בחריפות את הצעד, עליו נודע להם ולכלל העובדים במהלך ישיבה שקיימו עם מו"ל העיתון, עמוס שוקן. בבקשה שהוגשה היום לבית הדין מתואר מהלך האירועים כך: "כמה רגעים לאחר תחילת הישיבה יצא מו"ל 'הארץ' מחדר הישיבות, בעודו מתריס לעבר הוועד שהוא הולך לעשות מעשה (שאותו לא פירט) כתגובה על אכזבתו מוועד העיתונאים. לאחר כמה דקות הוא הוציא מייל לכלל העובדים על חילופי עורכים ראשיים ב'דה מרקר' וחזר לחדר הישיבות. הלכה למעשה, חברי נציגות העובדים נאלצו ללמוד על השינוי המבני בעודם יושבים אל מול ההנהלה וקוראים את המייל שנשלח בצורה מתריסה לכלל העובדים, כאמור".

כעת, לפי הבקשה שהוגשה לבית הדין, מבקשים בהנהלת העיתון לפטר 10 עובדי מערכת. לא ברור כרגע האם זהו המספר הסופי שמבקשת ההנהלה לפטר, ולא ידוע גם מאילו חלקים בעיתון יגיעו המפוטרים, אך אם זהו אכן כלל המהלך שמבקשים להוביל בעלי העיתון - הרי שמדובר במספר נמוך משמעותית מההערכות הקודמות שנשמעו בעניין. 

שוקן אמר היום ל"גלובס" כי כפי שהבהיר גם לעובדים בפגישה שנערכה לפני זמן קצר, כרגע ההנהלה מדברת על פיטורי 10 עובדים, איך היא לא מתחייבת כי לא תבקש לפטר עובדים נוספים בהמשך. 

בפנייה לבית הדין בעניין זה נכתב כך: "במסגרת הישיבה ציינה החברה כי בכוונתה להביא לסיום העסקתם של 10 עובדים ללא פירוט על איזה עובדים מדובר, באילו תפקידים או מחלקות. בנוסף, החברה לא ציינה את מלוא המשמעות הכלכלית של סיום העסקתם של העובדים והסתפקה בהצגה חלקית של נתונים".

אחר-הצהריים כונסו העובדים לאסיפה, בה הוועד עדכן אותם על המהלכים הצפויים. בישיבה נטלו חלק גם מו"ל "הארץ", שוקן, ומנכ"ל העיתון, רמי גז.

ועד העובדים בעיתון הכריז לפני כשבועיים על סכסוך עבודה, כך שבאפשרותו להתחיל לבצע כעת צעדי מחאה שונים. את ועד העובדים ואת ארגון העיתונאים מייצגים בבית הדין עורכי הדין ד"ר מורן סבוראי אמיר בשה.