מסתמן: רפורמה שתסייע לערוץ 20 להפוך לערוץ ברודקאסט

משרד התקשורת פועל בימים אלה, בשיתוף עם משרד אוצר ומשרד המשפטים, על תזכיר הצעת חוק שאמור להיות מופץ בזמן הקרוב ולכלול בין היתר הקלות משמעותיות במתן רישיון שידורים לערוצי טלוויזיה

למעלה משנה לאחר שהוגש דוח ועדת פילבר לאסדרת שוק התקשורת בישראל, במשרד התקשורת - כעת בראשותו של השר איוב קרא - נערכים ליישם חלק משמעותי מתוכו באמצעות חקיקה. המשרד פועל בימים אלה, בשיתוף עם משרד אוצר ומשרד המשפטים, על תזכיר הצעת חוק שאמור להיות מופץ בזמן הקרוב, ולכלול בין היתר הקלות משמעותיות במתן רישיון שידורים לערוצי טלוויזיה.

כזכור, אחת ההמלצות המשמעותיות של ועדת פילבר נגעה לרפורמה דרמטית בשוק הטלוויזיה המסחרית. כיום כדי לקבל רישיון לערוץ יש להתחייב להוצאה מינימלית על תוכן וחדשות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה. ועדת פילבר הציעה - וכעת במשרד התקשורת נערכים לאמץ זאת באמצעות הצעת חוק - כי שחקנים חדשים בתחום יזכו בשלב הראשון להגנת ינוקא, כך שלא תהיה להם כל חובה להשקעה בהפקות מקור, ולא תהיה להם חובה להוצאת מינימום על תחום החדשות.

חוק כזה יכול לפתור את המצוקה אליה נקלע לאחרונה ערוץ 20, שפועל כיום כערוץ ייעודי לענייני מורשת, מה שמחייב אותו להקדיש 75% מזמן השידור שלו לנושאים אלה. לפי מועצת הכבלים והלוויין, הערוץ לא עומד במחויבות זאת - ולאחרונה היא אף קבעה כי אם הערוץ לא יתקן את דרכיו, היא תחלט ערבויות שהפקיד עם קבלת הרישיון לערוץ הייעודי.

יחד עם המנכ"ל בפועל מימון שמילה, נראה כי במשרד התקשורת משתדלים לסגור את הפערים שנוצרו בשל האירועים האחרונים. יש במשרד אפילו מי שמדברים כבר על "מהפכת השידורים של קרא", ולאחר יותר משנה של סטגנציה בתחום זה עצם הנכונות להתחיל ולהזיז את העניינים ראויה להערכה.

יחד עם זאת, יש לזכור כי העברת מהלך חקיקה משמעותי בכנסת היא עניין סבוך. קשת, רשת וערוץ 10 מתנגדים בתוקף להמלצות פילבר בתחום הטלוויזיה המסחרית, ובעבר אף קיבלו אישור לפעול במשותף בעניין זה.