דרישה מאולפני הרצליה: שלמו היטל השבחה של 160 מיליון ש'

תיא השקעות, המחזיקה באולפנים: "שילוב הדרישות של רמ"י והוועדה המקומית עלול לעכב משמעותית את קידום פרויקט הבנייה למגורים במקום"

אולפני הרצליה. שינוי ייעוד למגורים / צילום: רוני שיצר
אולפני הרצליה. שינוי ייעוד למגורים / צילום: רוני שיצר

הוועדה המקומית בהרצליה שיגרה לאולפני הרצליה דרישה לתשלום מס (היטל השבחה), זאת בעקבות אישור התוכנית לשינוי ייעוד המקרקעין של אולפני הרצליה למגורים (תוכנית הר/2180). דרישת היטל ההשבחה מסתכמת בכ-160 מיליון שקל. כך דיווחה הבוקר לבורסה חברת תיא השקעות , המחזיקה במחצית הבעלות על אולפני הרצליה.

עוד מציינים בתיא, כי הנהלת אולפני הרצליה בוחנת את דרישת היטל ההשבחה בין השאר באמצעות היועצים המשפטיים שלה. להערכת החברה, "שילוב הדרישות של רשות מקרקעי ישראל והוועדה המקומית, והאפשרות שפתרון הסוגיות יחייב הליך מורכב וממושך, עלולים לגרום עיכוב משמעותי בקידום פרויקט הבנייה למגורים במקום". מניית תיא השקעות הגיבה להודעה בירידה של 5%. החברה, העוסקת בהפקת שידורי טלוויזיה ובמתן שירותים בתחום המדיה, נסחרת בשווי של 171 מיליון שקל.

תיא השקעות, הנמצאת בשליטת עמי גניגר, החלה בקידום הפרויקט בהרצליה לפני קרוב לעשור. לפי התוכנית, פעילות האולפנים במקרקעי אולפני הרצליה תופסק, ובמקום יוקם פרויקט לבניית 350 יחידות דיור בכמה מגדלים. הפרויקט אמור לכלול (כפי שפירטה לאחרונה תיא בדוח החצי שנתי שפרסמה) שטחי מגורים בהיקף של 43,750 מ"ר, חניות ושטחי שירות מעל הקרקע בהיקף של כ-15,300 מ"ר, חניות ושטחי שירות מתחת לקרקע בהיקף של כ-24,500 מ"ר, שטחי מסחר בהיקף של כ-2,000 מ"ר (מתוכם כ-1,800 מ"ר במסגרת שימור).

על פי ההסכם שנחתם בין תיא לאפריקה מגורים עוד בשנת 2008, השתיים יהיו שותפות בתמורות ממכירת הדירות שיוקמו על קרקע אולפני הרצליה, כך שבמחיר לדירה של עד 11.5 אלף שקל למ"ר תקבל תיא 43.5% מהתמורות, ומעל למחיר זה יעלה חלקה ל-60%.

מאז החתימה על ההסכם, כידוע, מחירי הדירות זינקו וכיום מגיע המחיר למ"ר מגורים בהרצליה לכ-25 אלף שקל בממוצע. אפריקה מגורים העמידה לתיא במועד החתימה הלוואה של 10 מיליון שקל, שתקוזז מהתמורה העתידית שלה תהיה זכאית.

בתיא ציינו עם פרסום הדוחות החצי-שנתיים לפני כשבועיים, כי "בהסכם בין אולפני הרצליה ליזמים נקבע, כי בנסיבות שבהן רמ"י תתנה את חתימתה על הסכם חכירה מתוקן בתנאים ובדרישות בלתי סבירות, או תסרב להעברת הזכויות ליזמים, רשאית אולפני הרצליה לפי שיקול דעתה הבלעדי לבטל את ההסכם עם היזמים". עוד ציינו, כי "היזמים הודיעו לאולפני הרצליה כי נוכח המחלוקת עם רמ"י, הם שוקלים את אופן קידום התכנון המפורט מול הוועדה המקומית. אי לכך, הנהלת אולפני הרצליה אינה יכולה להעריך בשלב זה מתי יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה ובאיזה היקף".

בחצי הראשון של 2017 רשמה החברה ירידה של 5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2016, לרמה של כ-42.7 מיליון שקל, ובשורה התחתונה הציגה רווח נקי של כ-200 אלף שקל לעומת הפסד של 1.2 מיליון שקל אשתקד.