אחרי הצניחה: קרן ברוש רכשה 6.2% מקהמדע בשווי כ-40 מ' ש'

ברוש היא קרן אקטיביסטית הרוכשת החזקות בחברות במטרה להשפיע על דרך הניהול שלהן

קרן ברוש האקטיביסטית, בניהולו של אמיר אפרתי (יחד עם אסף פרומרמן ושחר קינן), רכשה החזקה של 6.2% בחברת התרופות קמהדע  , בסכום של כ-40 מיליון שקל - לאחר צניחה של 40% במניה בשלושה חודשים. כך נודע ל"גלובס".

הקרן, הפועלת גם בחברות אלקוברה, פריון ומטומי, ידוע כקרן אקטיביסטית הנכנסת לחברות כאשר היא מזהה מקרים שבהם להערכתה היא יכולה לשפר את הניהול בחברה. בעקבות הרכישה עלתה מניית קמהדע כ-5%, היא נסחרת לפי שווי של כ-663 מיליון שקל.

בפעילותה באלקוברה, וכן במטומי לפניה, יצאה הקרן באופן חד-משמעי נגד המנכ"ל, ובסופו של דבר המנכ"לים עזבו מיוזמתם, וברוש הגיעה לפשרה עם הדירקטוריון, תוך שינוי מסוים בתוכנית העסקית. באלקוברה נכנסה בעקבות הפשרה קרן ברוש לדירקטוריון, וכעת היא פועלת יחד עם החברה לחיפוש חברת-מטרה למיזוג לתוך אלקוברה.

קמהדע מנוהלת על-ידי עמיר לונדון, שנכנס ב-2015 לנעלי המנכ"ל הוותיק דוד צור. בעלי המניות הגדולים בחברה הם ליאון רקנאטי (9%), אשר משקיע בה מיום הקמתה; קרן סינארה קפיטל של יורשי ראלף האן ז"ל (8.3%), אשר ייסד את החברה עם רקנאטי; והמנכ"ל לשעבר צור. נוסף על כך משקיעים בחברה לאורך כל דרכה מוסדיים ישראליים, וכיום ילין (6.7%), מיטב דש (6.7%) והפניקס (5.5%).

קמהדע נהנית מהכנסות יציבות ממוצר הדגל שלה, Glassia, אשר הגיעו ל-77.5 מיליון דולר בשנת 2016. החברה הצהירה ואשררה מספר פעמים את הצהרתה, כי בשנת 2017 תגיע להכנסות של 100 מיליון דולר, כאשר המוצר המוביל מהווה את החלק העיקרי בהכנסות. בתחזיותיה האחרונות ציינה קמהדע, כי היא עשויה לעבור לרווחיות בשנה הבאה. מכירות המוצר מתבצעות דרך חברת שייר הבינלאומית, המהווה את המפיץ הבלעדי של המוצר בשוק האמריקאי, ומחויבת לרכוש ממנו כמויות ידועות מראש בשנים הקרובות, כך שמדובר בפעילות יציבה.

הצניחה במניית החברה לאחרונה נבעה ממספר מהלומות שספגה קמהדע בחודשים האחרונים במוצר הדגל בצנרת המוצרים החדשים שלה: המוצר לטיפול באמפיזמה (נפחת) תורשתית באינהלציה. מדובר במוצר המבוסס על אותו החלבון - AAT - שעליו מבוסס גם מוצר הדגל Glassia, הניתן בעירוי לאותה מחלה.

בעוד שלמוצרים בעירוי ישנה תחרות, הרי שהמוצר באינהלציה היה אמור להיות ללא תחרות וגם חסכוני הרבה יותר מבחינת כושר ייצור. אולם החברה לא הצליחה להגיע ליעד העיקרי בניסוי שערכה. בכל זאת החליטה להגיש את הניסוי לאישור רשות התרופות האירופית, על בסיס הצלחה ביעד משני, אולם נאלצה למשוך את ההגשה, לאחר שקיבלה רמזים עבים שהתשובה תהיה שלילית. קמהדע הודיעה בעקבות זאת, כי תערוך ניסוי בארה"ב, אשר יחזק את עמדתה גם בהגשה באירופה.