עלות התוכנית לשיפור תנאי הלוחמים: עשרות מיליוני ש' בשנה

התוכנית שמקדם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ואשר לפיה החיילים המשרתים בתפקידים מסכני חיים יזכו לתגמול גבוה, זוכה לתמיכת שר האוצר כחלון

האלוף גדי איזנקוט / צילום: דובר צה"ל
האלוף גדי איזנקוט / צילום: דובר צה"ל

בצה"ל מעריכים את עלות "מהפכת הלוחמים" בעשרות מיליוני שקלים בשנה, שכבר מעוגנים במסגרת התוכנית הרב-שנתית המכונה "תר"ש גדעון", שעל בסיסה כבר פועל הצבא.

גורמים צבאיים אמרו ל"גלובס" כי "משרד האוצר תמך עד כה בהשקעה לשיפור תנאי השירות של חיילי החובה, ותוכנית הרמטכ"ל, שנוגעת לשיפור תנאי הלוחמים, זוכה לתמיכה מלאה של שר האוצר משה כחלון".

על פי התוכנית שמקדם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, חיילי החובה בצה"ל יחולקו ל-5 קבוצות: לקבוצה העליונה ישתייכו לוחמי יחידות הרגלים, התותחנים והשריון, שיוגדרו "לוחמי חוד" ויקבלו את התגמול הגדול ביותר על שירותם, תוך העלאת דמי הקיום שלהם ב-400 שקל לחודש לסכום של 2,000 שקל בשנת השירות השלישית ולעוד שורת הטבות באמצעות שוברים למסעדות, ללימודי נהיגה ופסיכומטרי, ובנסיעות בחינם לאילת. מתחתם תהיה "קבוצת לוחמים", שאליה ישתייכו המשרתים במשמר הגבול, חיל האיסוף הקרבי וחיילי סוללות כיפת ברזל, שיקבלו אף הם העלאת שכר בשנת השירות השלישית שלהם. בשכבה האמצעית, של "תומכי לחימה מבצעיים" ישרתו חיילי מודיעין והמערך ההגנה האווירית. אחריה יהיו "תומכי הלחימה", שממלאים תפקידים שאינם מסכנים חיים, ו"חיילים עורפיים" שמשרתים שיחידות שאינן מבצעיות.

במסגרת התוכנית החדשה, שעתידה לצאת לדרך בנובמבר הקרוב, לוחמים המשרתים ביחידות העילית של צה"ל, כמו סיירת מטכ"ל, שייטת 13 ושלדג, יתחייבו לשרת עוד 3 שנים בקבע - ובתמורה יקבלו בגמר שירותם הממושך לימודים על חשבון המדינה למשך שנתיים, בכל תחום שיבחרו.

גורמים צבאיים אמרו, כי "מדובר בתוכנית שגובשה מתוך מקום ערכי של תגמול על תרומה למדינה בשירות משמעותי שמסכן את חיי הלוחמים. תוכנית ההטבות ושיפור תנאי השירות ללוחמים וללוחמי החוד כוללת שיפורים גם בתשתיות בסיסי האימונים והמוצבים שבהם הם משרתים, וגם ברמת הציוד שהם מקבלים בעת גיוסם ועתיד לשמש אותם במהלך כל תקופת השירות".

התוכנית החדשה הוצגה על ידי צה"ל לאחר שבחודשים האחרונים נתוני הצבא הצביעו על ירידה שחלה ברמת המוטיבציה של מועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) לשירות ביחידות קרביות. זאת, לצד המאמצים שצה"ל מתכוון להשקיע במהלך השנים הקרובות לגיוס חיילים ליחידות הסייבר של הצבא, לצד השקעה נרחבת בתוכניות שונות המשותפות למערכת החינוך ומוטמעות בבתי ספר ברחבי הארץ. "קיים היבט כמו שינויים במאפיינים של הנוער ושחיקה מעצם זה שהרבה מאוד מקצועות השתנו בגלל שינויים בשדה הקרב", אומר גורם צבאי. "אנחנו רוצים ליצור בידול בין מי שמסכן את חייו מול האויב לבין מי שלא. שאר המערכים חשובים לנו לא פחות, ואנחנו ממשיכים להשקיע בהם".