גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בין קיפאון לדיכאון

הצניחה בהתחלות הבנייה וחריגות השכר במגזר הציבורי. השבוע שהיה

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

התחלה. אמצע. סוף. השבוע נפתח בשפיכת מיליון מילים, שונאות ואוהבות, בעניינה של שרה נתניהו. מ"כתב אישום", "שימוע" ו"נסיבות מחמירות" ועד "ארוחות ממסעדות" ו"חמגשיות". אחר כך עבר לציוץ הבן יאיר נתניהו, ועוד אלפי מילים נכתבו, מ"ניאו נאצי" עד "קו קלוקס קלאן", באותה עוצמת שנאה או אהבה. ומשם לנימה לא-מוסתרת של "שמחה לאיד" בעניין מקורבי השר יובל שטייניץ הנחקרים וההסתבכות של רמי לוי במבשרת ציון. באמצע דילגנו קצת, לקול מחיאות כפיים מצד אחד וקריאות בוז מצד שני, למעללי מארגני פרס אופיר והשרה מירי רגב. ובמשך כל אותו זמן הכתה סופת ההוריקן הגדולה והאכזרית באיי דרום מזרח ארה"ב, קובה, קריביים. רוחות רצחניות של יותר מ-200 קמ"ש, "עין הסערה" מעל חופי פלורידה, עשרות הרוגים, אלפי נפגעים, הרס מסיבי של בתים ושכונות. ואנחנו בעניינינו.

נטו. כחלון. קיפאון. דיכאון. הלמ"ס פרסם השבוע עוד נתונים. ברבעון השני נרשמה ירידה של 24% בהתחלות הבנייה בהשוואה לרבעון הראשון. הכלכלן הראשי באוצר פרסם, עוד קודם, שברבעון השני נרשמה "ירידה חדה" של 15% בהיקף עסקאות רכישת דירות, לעומת הרבעון המקביל בשנה קודמת. כך הפכה הבשורה הגדולה של כחלון לקיפאון עמוק. גם לדיכאון עמוק. המוכרים תקועים עם דירות במחיר גבוה ומסרבים להפחיתו, בהנחה שככל שהתחלות הבנייה יורדות כך גדל הסיכוי שהמחירים יעלו, ובקרוב. הקונים לא מוכנים לשלם את המחיר כי הם מצפים למימוש הבטחות השר להורדת מחירים, לכל הפחות לעוד מבצע "מחיר למשתכן", גם אם הדירות יהיו מוכנות בעוד שנים.

זה לא כחלון, כמו שאלה לא היו קודמיו. הבעיה הגדולה הייתה ונשארה האיטיות, חוסר העניין לעבוד יותר מהר, יותר יעיל, הסחבת המכוונת של הפקידות המתכננת והמשווקת (האמת, למה להם? הרי יש להם קביעות ואיגוד מקצועי שתפקידו האחד והיחיד הוא לשמור על הג'וב שלהם, אז למה להתאמץ?)

חוסר אמון במערכות הביטחון. עד היום התגאו ראשי מערכות הביטחון בהיותם במקום הראשון ברמת האמינות הגבוהה בסקרי דעת קהל. הרחק מאחור צולעים הפוליטיקאים, העיתונאים, הפקידים ועוד, אבל האמינות הולכת ונסדקת, נשברת - לא רק בגלל חקירות המשטרה וללא כל קשר לביקורת המתמשכת על תקציבי הביטחון המתנפחים וההתנהלות חסרת המעצורים והחשאית של המטכ"ל בענייני ההטבות הפנסיוניות המופלגות (אף שהכי נוח לביטחוניסטים לטעון כך).

ביום שלישי פרסם "ידיעות אחרונות" שתי דעות מנוגדות בשאלה "האם צריך לציית לאזהרות המסע של המטה ללוחמה בטרור ולא לנפוש בסיני ובטורקיה בחגים", וביקש את התייחסות הקוראים. למחרת, רביעי, פורסמו התוצאות: כן, לציית - 43%; לא, לא לציית - 57%. אחרי שנמחק את כל היצרים הלוהטים והאג'נדות המקובעות של שמאל-ימין, נגיע למסקנה שהמטה לביטחון לאומי, המל"ל, מזהיר, אבל פחות אנשים סומכים עליו. אפשר שמדובר בתסמונת ה"זאב, זאב", ואפשר שחלקים גדלים והולכים בציבור מעריכים שאנשי המטה טורחים בעיקר "לכסות את ישבנם". כך יש אינפלציה באזהרות המסע, כדי שאם יקרה משהו יוכלו לומר "אמרנו לכם! אנחנו לא אשמים".

זה זמן רב שאין יו"ר למל"ל, אבל יש מועצה. האם מישהו שם שואל את עצמו מה קורה לנו (שלא לדבר על לשאול איך קרה שחשודים בשחיתות ובשוחד באו אולי מתוכנו)?

שר החולי והתורים מכה שוב. "מייד אחרי החגים נגיש הצעת חוק שתאפשר תיירות מרפא בכל בתי החולים", הכריז, יום ב', שר הבריאות יעקב ליצמן. התירוץ: "ישנם המון רופאים צעירים מבריקים במערכת הבריאות הציבורית. אבל בשכר שאנחנו נותנים במדינה הם לא יכולים להישאר כאן". אלא שמאחורי המונח היפה "תיירות מרפא" יש מטוסים שמביאים מכאן ומשם חולים שהם גם נואשים וגם בעלי יכולות, היישר לבתי החולים הגדולים. הם מתאשפזים בחדרים פרטיים במחלקות המבוקשות, מקבלים "טיפול סלב", בדיקות בלי תורים, מנותחים מהיום למחר אצל המומחים הגדולים שתופסים את חדרי הניתוח, גם ובעיקר באותן 6-7-8 שעות ספורות, עד ארבע אחרי הצהריים, שבהן צוותי הבריאות היו אמורים לטפל בציבור הרחב, זה שמשלם את כל כספי ביטוחי הבריאות, לעצמם ועבור אחרים שאין ידם משגת.

התוצאה: רופאים יתעשרו, גם צוותים רפואיים וניהוליים, אחוזים בודדים מהתשלום יעברו לקופת בית החולים בתמורה לשימוש במתחמים ובציוד הרפואי היקר, הלחץ למיטות יגבר, הקשישה לא תשכב במסדרון אלא בחדר האמבטיה, התורים לבדיקות מיוחדות, לניתוחים, למפגש עם רופא מומחה ולאשפוז יתארכו עוד הרבה יותר. שאלה לכבוד השר: עם הסוכר, המלח ושומן הטראנס כבר גמרת?

עוד דוח. עוד חריגות. עוד מריחה. יום שלישי, הממונה על השכר באוצר ערן יעקב וראשת יחידת האכיפה אתי גבאי-מורלי, פרסמו את הדוח השנתי ל-2016. מדובר ב-750 גופים מתוקצבים שגורפים 45% מכלל ההוצאה הציבורית! תקציר: ככל שהגוף יותר חזק כך השכר גבוה יותר, הזלזול משמעותי יותר, חריגות השכר (אוניברסיטאות, שלטון מקומי, חברות ממשלתיות) בולטות יותר וההליכים להחזרה ממושכים ומתוחכמים יותר. הבעיה: ההסתדרות מעלימה עין, בתי הדין לעבודה מוטים, הפוליטיקאים מורחים תיקוני חקיקה כדי לא לפגוע בבוחרים, והמיליארדים נשפכים מכיסי הציבור למקורבים לשלטונות.

stella-k@globes.co.il

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו