ללא מתחרים ובלי קלפיות: כך "נבחרה" נשיאה ראשונה לסינגפור

חאלימה יעקב, בת המיעוט המלאי, הייתה היחידה שעברה את הסינון הקפדני הנדרש ■ בין הסמכויות המועטות: וטו על שימוש במט"ח

חאלימה יעקב / צילום: רויטרס
חאלימה יעקב / צילום: רויטרס

סינגפור, העיר-מדינה הסינית, תשביע את הנשיא הראשון שלה מהמיעוט המלאי ב-47 שנים האחרונות. ולא רק זה - מדובר בנשיאה ראשונה, חאלימה יעקב בת ה-63, שעמדה במבחני הסינון החמורים ביותר שמיועדים לאזן את הייצוג האתני במדינה.

הנשיאה לעתיד, לשעבר יו"ר הפרלמנט וחברה ותיקה במפלגת השלטון, הייתה גם המועמדת היחידה לתפקיד. לפיכך, בשל היעדר מתמודדים שעברו את הסינון הנדרש, בוטלו גם הבחירות הרגילות לנשיאות הנחשבת גם כך לכהונה טקסית בעיקרה על 5.6 מיליוני התושבים.

לשכת ראש הממשלה לי הסייאן לונג, הפוליטיקאי החזק במדינה ומנהיג מפלגת השלטון "מפלגת הפעולה", מסרה שהנשיאה החדשה תושבע היום לכהונה בת שש שנים. ההשבעה מסיימת תהליך מסובך, אחר שהפרלמנט שינה את קריטריון הבחירה לנשיאות כך שאם אחת משלוש הקבוצות האתניות העיקריות במדינה - סינים, מלאים והודים - לא נבחרת לנשיאות במשך חמש קדנציות רצופות, הבחירות הבאות יהיו שמורות למועמדים מקבוצה זו.

זה לא מסתיים בזה: החוק מחייב גם את המועמדים לנשיאות לכהן במשרה ממשלתית בכירה או בראש חברה עסקית רווחית בשווי 500 מיליון דולר מקומי (371 מיליון דולר ארה"ב) לפחות במשך שלוש שנים. התנאים הללו מנעו התמודדות של מועמד סיני, טאן צ'נג בוק, מחוקק פופולרי לשעבר ממפלגת השלטון, שפרש בינתיים מהמפלגה והפך לעצמאי.

"מפלגת הפעולה" שולטת במדינה מאז קבלת העצמאות ב-1965. הנשיא המלאי הקודם היה יוסוך איסחק, שפרש ב-1970.

יעקב נחשבת לדמות פופולרית, אך היא זכתה בנשיאות בתהליך ש"היה שנוי במחלוקת מהרגע שהוא נולד", אמר ג'ילין קו, סגן מנהל המחקר במכון ללימודים פוליטיים בבית הספר למדיניות ציבורית על שם לי קואן יו (המנהיג הראשון של סינגפור העצמאית). קן ציין שרק כ-700 חברות בסינגפור הן גדולות מספיק כדי לעמוד בהתניה של הצגת בכיר מטעמן כמועמד לנשיא. ברטה הנסון, כתבת בבלוג הפוליטי The Middle Ground, אמר שהיא כועסת על הממשלה בשל האפליה המתקנת שהיא אימצה. לדעתה, הבחירות לנשיאות צריכות להיות פתוחות "כדי להפריך את התחושה שתושבי המדינה מצביעים לפי צבע עורם".

פרשנים נוספי כינו את בחירתה של יעקב "פארסה" או העמדת פנים של תמיכה במיעוטים, במדינה שבה הרמוניה אתנית היא מדיניות ממשלתית מכוונת מאז המהומות הגזעיות בשנות ה-60. המלאים, כ-13% מהאוכלוסייה, נוטים להיות פחות עשירים בעיר-מדינה המשגשגת, בהשוואה לסינים.

אבל מרבית הסינגפורים תומכים בהליכי הבחירות לנשיאות. סקר מ-2016 מצא ששני שלישים מהם תומכים בשינויים בתנאי הסינון לכהונה הזו. ראש הממשלה לי טוען ששמירה על הנשיאות למועמד מלאי "מבטיחה שאנחנו בוחרים נשיאים מקבוצות אתניות שונות". הממשלה אומרת שהקריטריונים הקפדניים שלה מבטיחים ייצוג הוגן, ושרק אנשים ראויים יכולים לכהן.

בנאומה אתמול אמרה יעקב כי היא מכירה בספיקות לגבי תהליך הבחירה. "למרות שאלה בחירות שמורות, אני לא נשיאה שקיבלה מקום שמור", אמרה. "אני הנשיאה של כולם בלי קשר לגזע, דת שפה או זן. אני מייצגת את כולם".

לנשיא סינגפור אין סמכויות ביצוע, אך יש לו מספר סמכויות וטו על שימוש ביתרות המט"ח, תקציבי הממשלה ומינויי מפתח. שכרה השנתי של יעקב, שכיהנה בעבר כשרה זוטרה וסגנית ראש קונפדרציית האיגודים במדינה, יעמוד על 3.2 מיליון דולר ארה"ב.